Cum reintri în ritmul de lucru la birou după un an de remote work

adaptare

Am trecut poate prin cel mai neașteptat program de muncă remote care a venit cu multe neliniști, izolare și sentimente de înstrăinare față de colegi. Cu siguranță nu a fost remote-ul pe care ni-l doream, însă ne-a oferit și lecții pe care merită să le punem în practică în continuare. Avem nevoie de timp acasă pentru a lucra la task-uri importante care necesită concentrare, dar avem mare nevoie și de socializare, precum și de sentimentul de apartenență la grup. Și cum perspectivele sunt optimiste din punct de vedere medical, e momentul să ne întoarcem la viața de la birou, cu prudență și organizare. Iată cum poți face această adaptare mai lină și cum îți poți ajuta colegii să-și reintre în ritm. 


Flexibilitatea ar trebui să primeze pentru o adaptare ușoară la birou

Cele mai recente studii arată că aproximativ două treimi dintre angajați sunt îngrijorați de tranziție, potrivit unui sondaj realizat de platforma profesională Envoy, pe un eșantion de 1.000 de oameni care lucrează full time sau 

part-time. Microsoft a publicat în aprilie Indexul Work Trend Index, intitulat “The Next Great Disruption is Hybrid Work – Are We Ready?” realizat pe un eșantion de 30,000 people din 31 de țări. Conform acestuia, 71% dintre angajații din UK își doresc flexibilitate după pandemie. Mai mult de o treime (37%) sunt dispuși să se mute într-un alt oraș anul viitor dacă pot lucra remote. 55% dintre angajați preferă să lucreze remote cel puțin trei zile pe săptămână, potrivit unui studiu PwC. Așadar pentru ca tranziția să fie mai ușoară cere să lucrezi într-un stil hibrid, iar dacă coordonezi o echipă oferă această posibilitate și colegilor. Flexibilitatea înseamnă ocazia de a alege locația biroului și de a avea echilibru job-viață personală și ar trebui să fie noua normalitate.

Începe cu zilele pilot” care te vor ajuta în adaptare

Chiar dacă îți propui să mergi zilnic la birou sau doar câteva zile pe săptămână, întreruperea rutinei zilnice poate fi un motiv de stres. Dintr-o dată, vei interacționa cu mult mai mulți oameni decât de obicei și va fi nevoie să-ți ajustezi și programul de lucru astfel încât să-ți rezervi timp și pentru transport. Cum poți diminua stresul care vine odată cu această schimbare? Printr-un program pilot, de testare a vieții la birou. 

Cu o zi înainte de a merge la job, stabilește cu ce te vei îmbrăca. Astfel îți vei putea da seama dacă hainele ți se potrivesc sau dacă îți lipsesc anumite piese vestimentare pe care e important să le achiziționezi.

Trezește-te cu două ore înainte de a începe programul de lucru, ia micul dejun, îmbracă hainele potrivite și călătorește spre birou. Acest exercițiu îți oferă șansa de a rezolva orice problemă – de exemplu, s-a schimbat programul mijlocului de transport pe care-l folosești pentru a ajunge la birou? Sunt lucrări pe drum și este nevoie să găsești rute alternative? Ți-ai uitat cardul de acces sau este nevoie să folosești altul? Petrece și câteva ore în birou pentru a vedea cum îți este, ce conexiuni tehnice trebuie să restabilești, dacă ești într-un birou unde există obligativitatea purtării măștii cât timp poți rezista să o porți în timp ce lucrezi. Astfel te pregătești din punct de vedere fizic și psihic pentru noua ta rutină.

Simplifică rutinele

Întoarcerea la birou înseamnă și o schimbare a rutinelor din familie și a programului de somn, care poate s-a modificat în timpul pandemiei.

Stefania Baita, coach în carieră, îți recomandă să discuți cu membrii familiei despre tranziție și despre cum puteți face lucrurile mai bine împreună, stabilind cine-ce responsabilități va avea sau cum puteți delega anumite sarcini. De exemplu, puteți menține cumpărăturile online și ajutorul din partea bunicilor pentru preluarea copiilor.

Și nu uita să ai grijă de tine, printr-un program de somn care ar trebui să fie de 8 ore și adaptare astfel încât să ai aproximativ două ore între trezire și ora de începere a activității la birou. Pentru a avea o stare fizică bună pe lângă somn, include în program și mișcare zilnică, alimentația sănătoasă și activități care îți permit să te detașezi de job.

Ține cont de regulile de la birou

Potrivit cele mai recente măsuri de relaxare adoptate de Comitetul Național pentru Situații de Urgență, în orice birou, unde sunt până la cinci persoane, dacă toate persoanele sunt vaccinate, atunci pot să lucreze fără mască. Măsura nu este valabilă și în spaţiile comun.

Iată ce prevede Hotărârea nr. 32 din 27.05.2021

Art. 17 – Se propune exceptarea de la obligativitatea purtării măştii de protecţie la locurile de muncă în spaţii închise unde îşi desfăşoară activitatea maximum 5 persoane, cu condiţia ca acestea să fie vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, iar în zonele respective nu este permis accesul publicului sau a altor lucrători, rămânând obligatorie în toate spaţiile închise comune.

Ce ar trebui să știi despre vaccinare

Condiția pentru a sta fără mască într-un birou în care sunt maximum cinci persoane este ca acestea să fie vaccinate. Însă subiectul vaccinării poate fi unul sensibil pentru unii colegi, de aceea ar trebui să-l tratezi cu discreție și empatie (în cazurile în care vaccinarea nu se poate face din motive medicale). Este important să știi nu există dispoziții legale care să instituie obligativitatea vaccinării din perspectiva grupei de risc/categoriei profesionale, iar decizia vaccinării constituie o decizie eminamente personală. 

Orice încercare de condiționare sau de diferențiere a colegilor (pentru acordarea unor drepturi) poate echivala cu un act de discriminare pe motive medicale. Sancțiunile pot fi sub forma unor amenzi contravenționale cuprinse între 1.000 RON – 100.000 RON, dacă discriminarea vizează un grup de persoane, și până la obligarea angajatorului la plata către angajat a unor daune compensatorii și/sau morale.

Angajatorul are în continuare obligația de a respecta măsurile adoptate de Guvern pentru a controla răspândirea SARS-Cov 2, realizând triajul epidemiologic înainte de intrarea în spațiile organizate de angajator, asigurând măștii și distanțarea socială între angajați pe durata prezenței acestora în acest spațiu. Rolul angajatorului este acela de a informa angajații cu privire la beneficiile vaccinarării, locurile unde aceasta este disponibilă, fără însă a condiționa intrarea în companie de existența unui certificat de vaccinare.

Cum poți crea un mediu de lucru sigur pentru echipa ta

Revenirea la birou și procesul de adaptare poate provoca colegilor îngrijorare și frică față de o posibilă infectare cu SARS-Cov 2

Din poziția de manager al unei echipe este important să le oferi empatie, comunicare zilnică și siguranță, prin remodelarea mediului de lucru pentru a limita răspândirea virusului. Multe dintre normele de sănătate și securitate în muncă, adoptate de anul trecut, ar trebui să se păstreze, pandemia fiind încă prezentă. Asigură-te că în birou se respectă distanța de cel puțin un metru între birouri (recomandată de OMS) prin amplasarea afișelor și semnalizării în diferite părți ale clădirii de birouri. De asemenea, poți propune folosirea unor aplicații care să notifice colegii când stau prea aproape unul de celălalt sau tehnologii pe baza recunoașterii facile/vocale pentru a limita atingerea spațiilor comune.

Acordă înțelegere și zile de concediu medical colegilor care nu se simt bine, comunicându-le că nu este necesar să vină la sediul companiei dacă au simptome și menținând lucrul remote în funcție de caz. De asemenea, acordă atenție și programului, prin organizarea acestuia fie în ture, fie prin lucrul hibrid ori flexibilizarea orei de sosire si de plecare, astfel încât oamenii să vină și să plece la ore diferite sau în zile diferite și în birou să nu se creeze aglomerație.

Limitează pe cât posibil interacțiunile inutile, eliminând din calendar ședințele care pot fi un e-mail sau un telefon. Această practică o poți menține și în cazul care recrutezi colegi noi. Păstrează interviurile online (cel puțin în etapa de de cunoaștere a candidatului) și asigură-te că partea administrativă a procesului de angajare și onboarding se poate face online. 

Construiește o zi de lucru mai bună

Întoarcerea la birou înseamnă și o oportunitate de a reveni la acele activități care îți dau energie și te ajută să fii mai productiv.

În drumul spre birou, încearcă să te relaxezi, ascultând muzică bună, podcast-uri sau pur și simplu fii un fin observator al mediului din jurul tău, acesta fiind o sursă de idei pentru activitatea ta la birou. 

Poți acorda prioritate sarcinilor și activităților care au fost imposibil de realizat de la distanță, cum ar fi ședințele față în față sau întâlnirile la prânz cu ai tăi colegi. 

Când planifici ședințe sau întâlniri în echipă cu prezență fizică, gândește-te să oferi oamenilor o experiență, să-și dorească să vină la birou.

Caută și oferă sprijin pentru o adaptare mai ușoară

Este normal să te confrunți cu temeri, neliniști și întrebări cu privire la revenirea la locul de muncă. Sunt sentimente firești când îți schimbi rutina zilnică. Vei putea trece mult mai ușor de stările emoționale dacă vorbești despre ele colegilor și, la rândul tău, îți faci timp să-i asculți. Legăturile personale ne ajută să fim mai eficienți și mai productivi la locul de muncă.

Ia în calcul că mulți dintre colegi s-au schimbat pe fondul pandemiei. Nu te aștepta să ai aceleași relații, ci mai degrabă încearcă să-i cunoști din nou și să le transmiți ideea că sunt într-o familie, unde aveți grijă unul de celălalt.

Pune limite și bucură-te de echilibru

Poate cel mai așteptat moment pe care ți-l dorești să-l retrăiești odată cu revenirea la birou este cel în care pleci cu nerăbdare spre cei dragi de acasă. Și lucrul de la birou îți oferă șansa de a pune limite între viața profesională și cea personală, pe care, ce-i drept în remote work, este destul de dificil să le trasezi. Este ocazia de a închide laptopul la ora de terminare a programului și de a te dedica fără griji familiei care va simți că îi ești aproape și îți va oferi voie bună și energie pentru o nouă zi de lucru.

Revenirea la birou și procesul de adaptare sunt etape pe care le vei parcurge mai ușor dacă o accepți. Așteptările stricte sau noțiunile preconcepute îți pot provoca stres și frustrare. Este important să recunoști că nu poți controla decizia de a reveni la birou (aceasta depinde de multe ori de manageri, colegi), dar poți avea grijă de ceea ce simți și de comportamentul tău. Observă care este starea ta emoțională în primele săptămâni după revenirea la birou și încearcă, împreună cu managerul, să ajustezi programul de lucru și să găsești acele activități care-ți dau bucurie.

Surse:

https://www.verywellmind.com/going-back-to-the-office-after-the-pandemic-5180873

https://www.corporatewellnessmagazine.com/article/defining-the-new-normal-redesigning-the-workplace-post-covid-19

https://www.aarp.org/work/working-at-50-plus/info-2021/tips-for-returning-to-office.html

https://news.microsoft.com/en-gb/2021/04/06/more-than-two-thirds-of-staff-want-flexible-working-to-stay-microsoft-research-reveals/

Ai găsit utile informațiile din articolul despre adaptare la viața de la birou? Citește și: 

Activitățile de wellbeing care țin unită echipa BIA HR în lucrul remote

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.