Cum susții cultura organizatională în lucrul hibrid

cultura

Sunt câteva valori în cultura organizațională care nu depind de locul în care oamenii își fac treaba. Richard Branson, celebrul antreprenor britanic, a avut curiozitatea de a testa la bord serviciile companiei sale aeriene, Southwest Airlines: „Pasagerii care se îmbarcau pentru un zbor Southwest au constatat că nu exista nici urmă de echipaj care să-i întâmpine în momentul în care au pășit la bordul aeronavei. La un semnal însă, ușile compartimentelor pentru bagajele de mână au sărit în lături și, la unison, cei trei însoțitori de zbor ascunși acolo au strigat: Surpriză! Aterizarea a fost cam dură, moment în care șeful însoțitorilor de zbor le-a comunicat pasagerilor: «Ei, bine doamnelor și domnilor, după cum probabil ați simțit, am luat contact cu pista aeroportului din Dallas – de două ori», povestește Branson.

„Această cultură a veritabilei dispoziții a făcut din Southwest unul dintre cele mai căutate locuri de muncă creând, în același timp, și legături puternice în rândul angajaților și al clienților deopotrivă”, adaugă antreprenorul. Exact cum se întâmplă în orice afacere de succes, crearea unui cadru în care angajații să se simtă cu adevărat liberi să se manifeste necesită un lider care să fie pregătit să stabilească standardele și să conducă prin exemplul personal. Există însă și reversul medaliei, mediul în care conducătorii și angajații se situează pe „malurile diferite ale mării”. Astfel de situații sunt cauzate adesea de eșecurile repetate ale conducerii superioare de a asigura un leadership puternic, este de părere Richard Branson.

Și este cu atât mai important să creezi o cultură puternică, bazată pe leadership în hybrid work. Să nu te așezi comod pe laurii victoriei gândind că business-ul are o cultură declarată. Lucrurile s-au schimbat odată cu remote work, iar tendința oamenilor cu stiluri diferite de lucru este de a se îndepărta.

Potrivit unui studiu realizat de Society for Human Resource Management, două treimi dintre angajatori se luptă să mențină moralul angajaților și mai mult de o treime se confruntă cu provocări pentru menținerea culturii companiei. Nu doar liderii afacerilor au parte de provocări. Potrivit cercetărilor efectuate de compania Steelcase, oamenii vor să se întoarcă la birou pentru că vor să aibă sentimentul de apartenență la comunitate, au nevoie să înțeleagă scopul companiei pentru a fi productivi. Studiul arată că doar 23% dintre angajați se așteaptă ca sediul companiei să fie locul principal de lucru, în timp ce 72% se așteaptă la un model hibrid de lucru. Oamenii își doresc să continue munca de acasă (54% se așteaptă să lucreze de acasă o zi pe săptămână sau mai puțin; 26% vor să lucreze de acasă două până la trei zile pe săptămână). Aceasta înseamnă că liderii vor trebui să creeze și să susțină cultura atunci când oamenii lucrează de oriunde. Cum faci să-i aduci împreună astfel încât clienții să nu simtă că lucrați diferit, ci mai degrabă că sunteți o familie care funcționează bine?

Ce este cultura companiei?

Este profesionalismul și atitudinea față de lucru a angajaților. Include și tipul de relație pe care aceștia o au între ei, dar și cu echipa de management. Cultura companiei joacă un rol vital într-o organizație, are un impact mare în atingerea acelor obiectivelor pe termen lung și pe termen scurt. Iar cultura de lucru hibridă este diferită și mai complexă decât cultura de lucru obișnuită, provocarea de a aduce împreună oameni care lucrează la birou și/sau remote fiind mare, dar nu imposibilă.

Creează și susține relațiile apropiate chiar și de la distanță

Cele mai bune relații de muncă se sudează datorită proximității. Ne apropiem mai mult de oamenii pe care îi vedem des și comunicăm frecvent cu ei. Dar proximitatea este doar o percepție. Cea mai puternică apropiere este evident cea reală, dar ne putem simți aproape și prin conexiuni virtuale cu echipa. Asigură-te că oamenii au întâlniri constante, care includ și colegii care lucrează hibrid sau remote. Păstrează meeting-urile online și crește frecvența întâlnirilor one to one, care nu ar trebui gândite doar pentru evaluare, ci și pentru feedback, apreciere și recunoaștere. Poți organiza și jocuri prin care membrii echipei să se cunoască sau jocuri dedicate oamenilor cu aceleași pasiuni, încurajându-i astfel să iasă din departamentele în care lucrează și să facă schimb de experiență. Creează timp pentru cafea, virtuală sau fizică, sau pentru a povesti despre subiecte din afara jobului.

Mizează pe un LEADERSHIP vizionar și ușor de abordat

Fiecare lider are stilul său de management și abordează în mod unic oamenii. Cu toate acestea, într-un loc de muncă hibrid, este mai vital ca niciodată ca liderii să fie accesibili și vizibili pentru toți angajații. Vizibilitatea înseamnă atât prezența liderilor și implicarea lor, cât și modul în care își mențin membrii echipei în centru. Iar dacă ai mulți colegi în echipă și îți este greu să te vezi cu toți, fă o listă cu numele lor și asigură-te că le arăți că-i prețuiești, stabilind întâlniri cu ei, chiar dacă nu ajung la birou. Ascultă-i, află ce-și doresc in loc să încerci să impui un nou set de reguli. Vizualizează cum ar arăta mediul de lucru în opinia lor și transformă-l în mediul vostru de lucru.

Arată oamenilor care este scopul lor comun

Cunoașterea scopului influențează întotdeauna și performanța companiei și este cu atât mai important în hybrid work. Când oamenii sunt la birou simt energia de a fi împreună, simt că au un scop comun. Întâlnesc colegi în orice moment, discută despre strategii, clienți sau despre noutățile companiei. Când lucrează la distanță au aceleași oportunități, însă mulți tind să se închidă în spațiul lor și să nu le folosească. Aici este foarte important ca liderii să intervină și să puncteze scopul companiei. Să prezinte obiectivele generale și să se asigure că oamenii simt că munca lor contribuie la succesul organizației. Să-i încurajeze să colaboreze eficient în echipă, pe diferite proiecte și chiar să le diversifice proiectele în care sunt implicați. Un lider ar trebui să evidențieze rolul și relațiile de colaborare care ar trebui stabilite în cadrul unei echipe deoarece acestea vor fi mai puțin evidente dacă oamenii nu sunt împreună la birou.

Susține responsabilitatea

Oamenii își doresc un stil flexibil de lucru, vor să vină la birou pentru a avea sentimentul apartenenței la o echipă, dar vor și zile remote pentru a avea ocazia de a-și rezolva anumite probleme, situații familiale. Ca lider ai putea deveni sensibil la nevoile și provocările pe care le întâmpină colegii. Însă abordarea ta ar trebui să fie un echilibru între empatie și responsabilitate. Oferă înțelegere, dar cere și interes pentru rezultate. Responsabilitatea este esențială pentru o cultură eficientă. Dacă scopul este imaginea de ansamblu, responsabilitatea este mecanismul care face munca să conteze și să aducă rezultatele dorite în business.

Oferă corectitudine și transparență în comunicare

Subiectul corectitudinii este strâns legat de responsabilitate. Dacă oamenii nu simt că în echipă există echitate și dreptate își vor pierde rapid motivația. Cu atât mai repede se va întâmpla acest lucru atunci când lucrează hibrid și mai ales dacă află că un anumit coleg a fost recompensat fără ca acest lucru să fie făcut public. De aceea este nevoie de comunicare transparentă. Fie că anunți actualizări importante, realizări sau prezinți povești de succes, asigură-te că oamenii te pot auzi și pot participa la întâlniri indiferent de locul unde lucrează. Astfel stabilești o relație bazată pe încredere, esențială pentru construirea unei culturi constructive.
De asemenea, o atitudine corectă înseamnă să tratezi colegii în mod egal. De exemplu, dacă unii membri ai echipei vin la birou mai mult decât alții, asigură-te că nu sunt văzuți ca „favoriți”. Acordă atenție și limbajului. Deși „lucrul la distanță” poate fi o descriere exactă a locului în care lucrează cineva, încearcă pe cât posibil să eviți formularea „la distanță”. Adoptă o exprimare discretă prin care le arăți oamenilor că sunt parte a echipei, indiferent de unde lucrează în acel moment.

Abordează conflictele ca pe o normalitate

Culturile de succes nu sunt lipsite de conflicte. La urma urmei, oamenii vor vedea întotdeauna lucrurile diferit și este esențial să le oferi posibilitatea de a discuta și dezbate diferite subiecte. Însă când fiecare lucrează fie de la birou, fie de acasă sau mixt, conflictele tind să nu mai fie așa de constructive. Oamenii tind să evite o abordare deschisă a problemelor, amplificându-le astfel pe termen lung. Sau fac presupuneri fără informații adecvate. Ca lider ar trebui să susții nevoia unui dezacord sănătos – care este civil și respectuos și care poate ajuta oamenii, dar și compania să evolueze. Crearea unui spațiu fizic sau virtual pentru dezbateri și stabilirea câtorva reguli în exprimarea opiniilor sunt puncte bune de pornire pentru conturarea unei culturi sănătoase.

Motivează-i să vină la birou

Conexiunile față în față contribuie la crearea unei culturi sănătoase în companie, cu efecte pozitive asupra productivității, inovației și sentimentului de apartenență la grup. Misiunea liderilor este să creeze acele locuri în care oamenii vor să fie, gândite în funcție de nevoile acestora: spații de colaborare, concentrare, învățare, socializare. Pentru a-i motiva să vină la birou, asigură-te că au un loc de lucru în care se simt în siguranță, care îi stimulează și îi inspiră. Un spațiu care le oferă o altă experiență decât cea trăită acasă. Când oamenii își doresc să vină la birou și să fie împreună, cultura există și va fi influențată pozitiv.

Cultura companiei, indiferent dacă vorbim de cea tradițională sau de cea adaptată lucrului hibrid, ar trebui gândită pentru oameni și cu oamenii în centrul preocupărilor. „Dacă angajații sunt mulțumiți și implicați, îi vor face mulțumiți și pe clienți, care, la rândul lor, ne vor recompensa prin fidelitate. Acest ciclu de afaceri determină un bun bilanț financiar și creează beneficii”, spune Richard Branson, citându-l pe James Parker, CEO Southwest. Și filosofia lui Branson merită urmată în cultura organizațională:

Viața ar trebui să fie o aventură și, pe măsură ce o petrecem la muncă, rezultă că și munca ar trebui să fie distractivă. Petrecem o cantitate uriașă de timp încercând să ne asigurăm că oamenii care lucrează la Virgin Group vor să vină luni dimineață sau, ori de câte ori lucrează remote, să se bucure de ceea ce fac. Schimbând cultura afacerii pentru a fi mai deschisă, mai colaborativă și mai creativă, vei inspira și vei da putere de decizie angajaților astfel încât să creeze bună dispoziție și legături puternice.

Surse:

https://www.forbes.com/sites/tracybrower/2021/02/07/how-to-sustain-company-culture-in-a-hybrid-work-model/?sh=b59719d10091

https://hbr.org/2021/06/figure-out-the-right-hybrid-work-strategy-for-your-company

https://www.autonomous.ai/ourblog/sustain-company-culture-in-a-hybrid-work-model

https://www.virgin.com/branson-family/richard-branson-blog/adventure-culture

Descoperă și alte articole utile pentru business-ul tău:

Beneficiile pe care le ai în business prin folosirea consultanței în HR

Angajații au planuri de schimbare a jobului după pandemie. Retenția ar trebui să fie prioritate pentru angajatori

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.