Cum vor arăta recrutarea, onboarding-ul și retenția în Metaverse

metaverse

În feed-ul tău de pe LinkedIn, probabil că  se discută tot mai intens despre metaverse, termenul folosit pentru a descrie viitorul în orice sector, inclusiv în recrutare. Cum va arăta atragerea de noi talente, recrutarea, onboarding-ul prin realitatea augmentată, afli în cele ce urmează.

„Metaverse” a fost inventat de Neal Stephenson în romanul său din 1992, numit Snow Crash. Romanul este plasat într-o realitate virtuală, paginile, fișierele, folderele, ferestrele și ecranele au fost înlocuite cu medii 3D interconectate.

Dar termenul a fost utilizat în cercurile tehnologice de către investitorul Matthew Ball. El a scris o serie de bloguri despre strategia de afaceri pe termen lung a Epic Games, uitându-se la evoluția jocului Fortnite și a platformei lor Unreal Engine.

În octombrie 2021, când Mark Zuckerberg a anunțat că Facebook își schimbă numele în Meta, conceptul metaverse a devenit cunoscut la nivel mondial . În cadrul lansării, Zuckerberg a prezentat un videoclip care arată cum și-a întâlnit prietenii într-o realitate augmentată.

 

Cum impacta metaverse HR-ul?

Imaginează-ți că următorul recepționer virtual pe care îl vei angaja va fi un avatar 3D, bazat pe inteligență artificială, care va saluta vizitatorii de la biroul său digital. Cum ți se va părea? Aceasta este ce-i drept o proiecție din viitor a realității augmentate. Pe termen scurt, tehnologiile „metaverse” se vor concentra probabil doar pe modelele de lucru hibride, la care lucrează deja companiile.

Realitatea augmentată și virtuală ar putea permite lucrătorilor de la distanță să se conecteze în moduri mai captivante decât pe Zoom, efectele reale ale metaverse se vor vedea în onboarding, colaborare și traininguri.

Într-un moment în care atragerea și retenția talentelor este o provocare și o permanentă competiție, metaverse servește ca un factor cheie pentru a construi nu doar brandul unei companii, ci și pentru a crea o forță de muncă implicată și productivă. Oferă suport pentru întreg ciclul de viață al angajaților, de la atragere, la recrutare, integrare, dezvoltare și retenție.

 

Atragerea talentelor prin Metaverse 

Generația Z are o pondere din ce în ce mai mare în piața forței de muncă. Este generația nativ digitală, în care conținutul e la un click distanță și, din acest motiv  parcă nu are atâta răbdare să meargă mai în profunzime cu anumite subiecte. Tinerilor le place mult zona de edutainment și nu mai e suficient doar să le livrezi niște conținut. Trebuie să faci și un pic de show, să îi ții implicați. Atragerea lor în companii nu este tocmai ușoară, iar din rolul de recrutor este important să descoperi strategiile de recrutare, retenție și formare, astfel încât acestea să fie pe măsura așteptărilor lor.

De exemplu, în timpul unui târg de carieră, le poți oferi acces 3D la o arenă, unde vor avea câte un avatar și vor putea explora oportunități de angajare și interacționa cu diferite elemente de pe platforma de joburi.

O altă cale de a călători prin realitatea augmentată, alături de generația Z, este job description-ul (JD). Acesta a evoluat de la documente bazate pe text, la documente bazate pe imagini și apoi pe videoclipuri. Următorul pas logic în această evoluție îl reprezintă experiențele 3D care prezintă  o zi din viața unui angajat.

 

Recrutarea

Provocarea va fi de a oferi o experiență nouă și completă a candidatului. Inteligența artificială și realitatea virtuală fac deja parte din instrumentele utilizate în anumite procese de recrutare, în special pentru evaluarea abilităților candidaților (jocuri de rol, jocurile virtuale de evadare, etc.), dar și pentru a pune în valoare brandul de angajator prin experiențe de „descoperire” (precum tur virtual al sediului etc.).

În metaverse depășim cadrul interviului video pentru a oferi acces la o experiență augmentată, într-un univers în care putem combina un interviu virtual, folosind un avatar, gamification pentru evaluarea soft skills, AI și experiențe multilingve care favorizează internaționalizarea recrutărilor.

Interviurile efectuate pe metaverse îți permit să evaluezi cu acuratețe comportamentul unui candidat, economisind în același timp o proporție semnificativă din costurile asociate unui proces normal de recrutare.

Startup-ul indian Incluszon susține că are în lucru o platformă care le permite intervievatorilor să evalueze nivelul de încredere al candidatului. Platforma Microsoft Mesh este de așteptat să evolueze de la interviuri bazate pe avatar la cele cu fețe reale în setări virtuale.

 

ONBOARDING-ul

Noii colegi au de parcurs în primele zile în companie un număr record de fișiere PDF, pentru a se obișnui cu anumite valori, reguli ale companiei. De cele mai multe ori își doresc însă să treacă peste acest pas obositor. Dacă PDF-urile ar fi înlocuite cu experiențe în care angajații se pot plimba prin viitorul lor birou, își pot întâlni și saluta colegii și pot urma cursuri de orientare interactivă, oamenii ar fi mult mai interesați.

Hyundai Mobis a proiectat o nouă experiență pentru angajați în metaverse. Aceștia au ales dintr-o serie de orașe europene și s-au bucurat de o călătorie online de două ore prin YouTube Live. Tendința  de utilizare a platformelor terțe sugerează necesitatea de a stabili în mod clar limite în modul în care datele angajaților sunt capturate, procesate și salvate pe metaverse.

 

TRAINING-ul

Există cercetări care arată că formarea în lumea virtuală, spre deosebire de formarea la clasă, are avantaje semnificative (învățare prin practică, oportunități pentru angajații cu capacități diferite, stimulare vizuală etc.). Un alt avantaj al metaverse în învățare și dezvoltare este că funcționează în esență ca o platformă socială. Angajații pot participa la simulări și pot interacționa între ei în timpul training-ului. Astfel rămân conectați și construiesc relații prin avatare personalizate.

Metaverse oferă instituțiilor financiare o oportunitate de a-și perfecționa oamenii prin simulări în lumea virtuală. În parteneriat cu specialiști în „învățare metaverse”, companiile pot introduce elemente de gamification care implică mai bine angajatul, reducând astfel timpul necesar pentru a învăța/dezvolta noi abilități.

 

Retenția

Este poate una dintre cele mai mari provocări din activitatea ta în HR, căreia îi cauți soluții. Metaverse poate fi o soluție eficientă la această problemă. În august anul trecut a lansat, Meta a lansat Horizon Workrooms, o platformă de colaborare, care angajaților să lucreze împreună folosind avatare. Funcționează atât pe VR, cât și pe web și se mândrește cu funcții cum ar fi urmărirea în realitate mixtă a biroului și a tastaturii, streaming de la distanță pe desktop, integrarea conferințelor video și audio.

Avatarele bazate pe inteligență artificială pot fi programate pentru a prelua sarcini repetitive, eliberând astfel oamenii și permițându-le să se ocupe de sarcinile mai complexe. Astfel de avatare pot imita comportamentul uman cu mare precizie. De asemenea, metaverse poate fi folosit pentru recompense și recunoaștere.

 

 

HAYS, primul recrutor care a adoptat Metaverse

Liderul mondial în domeniul recrutării studiază tendințele și analizează practicile și tehnologiile pe care organizațiile le adoptă, precum și cele pe care le caută angajații atunci când își caută un nou job. Toate semnele indică că Metaverse va juca un rol tot mai important în piața muncii. Având în vedere că recrutează oameni care se vor ocupa de viitorul tehnologiei, Hays a anunțat în martie 2022 că a intrat în Metaverse.

Ne-am obișnuit să găzduim întâlniri prin intermediul camerei, o experiență care, de fapt, ne-a îndepărtat și mai mult de cei care lucrează din alte locații. După cum puteți vedea în videoclip, Metaverse poate aduce înapoi posibilitatea de a sta umăr la umăr cu colegii tăi, dar din confortul locației tale. De asemenea, va fi posibil să desfășori întâlniri, inclusiv interviuri, spune Alfie Whattam, UK&I National Lead – Hays Software Development Recruitment.

Există numeroase provocări pe care metaverse, ca tehnologie, trebuie să le depășească înainte să poată fi folosită în cazurile menționate mai sus. Acestea se referă la cerințele hardware, la confidențialitatea datelor, la reglementări și reticența generală în lucrul cu o nouă tehnologie. Însă e important să fii deschis acestei experiențe care poate fi soluția de viitor pentru atragerea și retenția talentelor.

Surse:

https://recruitee.com/articles/metaverse;

https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2022/06/17/the-metaverse-a-new-frontier-in-talent-engagement/?sh=3c1d1a883523;

https://www.hays.com.au/it/blog/-/blogs/hays-becomes-the-first-recruiter-to-enter-the-metaverse;

https://www.linkedin.com/pulse/what-would-recruitment-like-metaverse-isabelle-bastide;

Citește și:

Cum previi Marea Demisie. 8 idei pentru retenție

„Quiet Quitting”, noua provocare căreia HR-ul ar trebui să-i găsească rezolvare