Beneficiile pe care le ai în business prin folosirea consultanței în HR

consultanta

Una dintre cele mai importante modificări din ultimul an în relația angajatori-angajați a fost trecerea la telemuncă. A debutat, ce-i drept, de pe o poziție de neîncredere și control manifestată de manageri care s-au întrebat cât de eficienți vor fi oamenii care nu mai lucrau de la birou și aveau de gestionat și situații familiale. Mulți manageri au apelat la consultanta in HR pentru a face mai clare responsabilitățile oamenilor din echipă în noua formă de lucru. Treptat, treptat, lucrurile s-au echilibrat, unii angajatori declarând chiar rezultate mai bune decât cele obținute la sediul companiei. 85% dintre companii au afirmat că remote work le-a îmbunătățit productivitatea, conform HubStaff, tool-ul de monitorizare a productivității.

Pe de altă parte, au fost și situații în care angajații s-au „înstrăinat” de companie și au profitat de faptul că lucrau de acasă, întârziind răspunsul la solicitările venite din partea echipei sau nefiind prezenți la laptop în intervalul de muncă convenit cu angajatorul.

 

Legislația Muncii – în continuă schimbare pentru a ține pasul cu realitățile din companii

Odată cu aceste schimbări în stilul de lucru, și legislația muncii a fost adaptată noilor forme de muncă, definiția telemuncii fiind modificată astfel: „formă de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, folosind tehnologia informației și comunicațiilor, prin OUG 36/2021.
Față de vechea definiție, se elimină prevederea că telemunca poate fi realizată cel puțin o zi pe lună, precum și obligativitatea de a se menționa în contractul de muncă locul desfășurării activității de telemuncă, aceasta fiind o prevedere pentru munca la domiciliu.

Astfel ai cadrul legal pe care îl poți folosi în relația cu oamenii din echipă și poți alege dacă forma lor de muncă este telemunca sau munca de acasă. Și nu sunt singurele modificări legislative din ultima perioadă: semnătura electronică poate fi folosită acum în întocmirea tuturor documentelor din domeniul relațiilor de muncă, conform OUG 36/2021, iar dacă deții o microîntreprindere cu până la 9 angajați nu mai sunt obligatorii întocmirea Regulamentului Intern și întocmirea fișelor de post pentru salariați, conform OUG 37/2021. De asemenea, au loc modificări legislative pentru stimularea reluării activității profesionale de către părinți sau de către șomeri, decizii care aduc o serie de obligații și pentru angajatori.

Pentru situații specifice pe care le întâmpini acum în echipa ta cum ar fi, de exemplu, timpul de răspuns la o solicitare, prezența activă la laptop în programul de lucru sau verificarea activității colegilor este important să faci modificări în Regulamentul Intern.

Dar cum poți fi însă la zi cu modificările din legislația muncii și cum ar trebui să actualizezi Regulamentul Intern astfel încât să rămâi în relații legale corecte cu ai tăi colegi?

 

Deleagă task-urile acolo unde nu este zona ta de expertiză

Poate fi dificil să ții pasul cu schimbările din legislația muncii, să interpretezi diferite spețe sau să cunoști toate diferențele (de exemplu între telemuncă și munca de acasă) mai ales când, în activitatea din resurse umane sau management, ai și alte responsabilități. În acest caz poți cere consultanta în HR de la echipa BIA HR cu 25 de ani experiență în domeniu.

 

Ioana Dobre, Consultancy Manager la BIA HR, cu o experiență în cadrul companiei de peste 12 ani, îți spune ce avantaje ai când ceri consultanta în HR de la o echipă care are competențe în diverse arii de activitate: consultanta juridică în probleme de relații de munca (30% dintre membrii echipei sunt experți în legislația muncii), recrutare și dezvoltare organizațională, salarizare și administrare de personal.

 

Care sunt principalele motive pentru care multe companii apelează la serviciile de Consultanta HR?

Principalele motive pentru care companiile apelează la servicii de consultanta HR sunt know-how-ul și viziunea de ansamblu a consultanțiilor, dar și promptitudinea și profesionalismul pe care le oferă  în răspunsurile la solicitări.

 

Cu ce probleme/situații se confruntă acum companiile în relația cu angajații, probleme generate poate și de măsuri legislative adoptate recent? Cum le ajutați în acest sens?

Modificările legislative adoptate în perioada pandemiei precum și implementarea telemuncii (în foarte multe companii din piață) au generat o serie de situații disciplinare cauzate de faptul că unii salariați se „înstrăinează de echipa din care fac parte, iar pe de altă parte angajatorii simț că nu dețin un control precis asupra activităților cotidiene ale salariaților. Totuși, aceste situații își au rezolvarea într-o serie de măsuri ce pot fi implementate prin Regulamentul intern sau prin acte adiționale la contractul individual de muncă.

 

Care sunt pașii colaborării cu BIA HR pe partea de consultanta HR? 

Colaborarea cu BIA HR pe partea de consultanta este una facilă, în sensul că potențialii clienți sau clienții existenți ne solicită anumite servicii pentru care emitem o ofertă financiară. În cazul în care clientul agreează oferta transmisă, se încheie un contract de prestări servicii, iar consultanții alocați proiectului pot începe activitatea pentru acest proiect (research, pregătire răspuns sau pregătire documentație, de la caz la caz).

De regulă, situațiile pentru care sunt solicitate servicii de consultanta trebuie soluționate într-un termen strâns și, ca atare, lucrurile trebuie să se desfășoare foarte rapid de la momentul inițial de semnare a contactului cu clientul și până la finalizarea proiectului.

 

Prin ce consideri că se diferențiază serviciile de consultanta HR, oferite de BIA HR, de cele ale altor companii care oferă servicii similare?

Prin profesionalism și disponibilitatea consultantului. Pe lângă cele anterior menționate, la BIA HR considerăm că este important să-ți cunoști clientul și astfel putem anticipa nevoile acestuia și putem fi proactivi.

 

Care sunt avantajele companiilor care cer consultanta în HR?

Vreau să subliniez două avantaje esențiale, certitudinea lucrului bine făcut și timpul câștigat pentru finalizarea unui proiect.

Misiunea noastră este să ne ocupăm de redactarea tuturor documentelor necesare în relația cu angajații, să oferim suport în cercetările disciplinare, precum și în negocierea cu reprezentanții salariaților. Concret, desfășurăm următoarele activități:

  • Întocmim Regulamentele Interne pentru companii din diverse domenii, conform nevoilor partenerilor și prevederilor legilor în vigoare;
  • Oferim asistență în redactarea contractelor individuale de muncă sau a unor clauze specifice;
  • Oferim suport privind desfășurarea cercetărilor disciplinare;
  • La cerere, suntem prezenți în negocierea cu reprezentanții salariaților;
  • Oferim suport în vederea întocmirii organigramei organizației;
  • Analizăm posturile din cadrul organizației și redactăm fișele de post;
  • Asigurăm suport partenerilor pentru interpretarea punctuală a unor acte normative sau pentru punerea în aplicare a acestora;
  • Întocmim si distribuim informații cu continut legislativ catre abonați.

În colaborarea cu partenerii noștri punem mare accent pe confidențialitate. Ținem foarte mult ca informațiile să fie limitate la părțile direct implicate în colaborarea contractuală.

 

Ce rezultate ai observat de-a lungul timpului în companiile care au apelat la consiliere juridică pe probleme de relații de muncă? 

Rezultatele le observă clientul și având în vedere că avem clienți alături de care lucrăm de peste 20 de ani înseamnă că rezultate există și clientul le simte.

Legislația muncii este modificată și actualizată frecvent în ultima perioadă pentru a ține pasul cu realitățile din companii, pentru a reglementa relațiile de muncă dintre angajatori și angajați, precum și pentru a stimula reluarea activității profesionale la nivelul pre-pandemie. În plus, sancțiunile pentru nerespectarea noilor prevederi cresc, la fel și controalele din partea autorităților. O echipă de consultanți în HR care au competențe în sfera juridică, în resurse umane și salarizare te ajută să fii în relații corecte cu oamenii din echipa ta și să eviți problemele legale.

Surse:
https://blog.hubstaff.com/remote-workers-more-productive/

http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/240839

http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/242068

http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/242069

 

Citește și:

Beneficiile folosirii serviciilor de salarizare și administrare personal pentru compania ta