Cum faci diferența în recrutare în 2022? Trenduri pe care merită să le urmezi

trenduri

2021 a fost anul în care lucrurile au intrat treptat în normal sau în noul normal, cum ne place să-i spunem. Am excelat în rezultate pe care în 2020 eram rezervați să le anticipăm, am continuat să ne adaptăm muncii hibrid și să găsim soluții de ne a motiva oamenii din echipe, indiferent de locul de unde lucrează aceștia. A fost poate cea mai inspirată decizie, pentru că e destul de clar: 2022 este un an al candidaților, tendință deja stabilită în 2021. Și ai mult mai multe avantaje în business când arăți apreciere oamenilor alături de care lucrezi decât să recrutezi continuu și să începi mereu de la zero cu oameni noi.  Însă, ai și poziții noi în companie, foarte specializate, pentru care nu poți recruta intern. Cum îi atragi pe cei mai buni? Cum menții echilibrul, astfel încât oamenii din echipă să simtă că sunt apreciați în continuare? Soluția stă în a observa comportamentul candidaților și al angajaților și în a urma îndrumările liderilor în HR. Iată care sunt cele mai importante trenduri în recrutare și retenție în 2022.

Agilitatea este factorul cheie în recrutarea de succes, conform sondajului anual Recruiter Nation, realizat de compania de software pentru atragerea de talente Jobvite, pe un eșantion de 800 de profesioniști în recrutare din SUA.

„Lucrurile s-au schimbat atât de repede și constatăm că recrutorii devin din ce în ce mai adaptabili la tendințele pieței muncii. Trebuie să angajeze mai mulți oameni decât înainte, și totul pe fondul lipsei de talente”, spune Kerry Gilliam, marketing vice president la Jobvite.

Dar acolo unde există o mare provocare, există și o mare oportunitate: „Echipele de recrutare folosesc mai mulți lucrători externi, analizează fiecare sursă/platformă care le poate aduce talentele căutate și regândesc cerințele pentru joburi. Dacă companiile pot investi în echipele lor de angajare și regândesc employee value proposition este o mare oportunitate”, adaugă Gilliam. Iată câteva dintre principalele constatări și trenduri în raportul Jobvite. 

Trenduri în Recrutare

Pune accent pe calitate, nu pe cantitate în angajare

Îmbunătățirea calității angajării este prioritatea în următoarele 12 luni a recrutorilor chestionați, potrivit Jobvite. În ultimii doi ani, pe fondul pandemiei și a restricțiilor, unele business-uri s-au închis, iar la relaxarea condițiilor, recrutorii au fost nevoiți să ocupe într-un timp scurt multe poziții. În 2022, își propun să evalueze eficiența acestor angajări. 

Kerry Gilliam, marketing vice president la Jobvite, spune că investiția în automatizare, pentru a îmbunătăți eficiența și pentru a oferi recrutorilor mai mult timp pentru a construi relații cu oamenii pe care doresc să-i recruteze pentru echipele lor, este, de asemenea, o prioritate în actuala piață a muncii, în care au multe posturi de ocupat.

64% dintre recrutori se așteaptă ca bugetele de recrutare să crească în următoarele șase până la 12 luni, ceea ce le permite să facă investiții în recrutare, mergând către agențiile de recrutare și spre programele interne de angajare.

„Vedem multă mobilitatea internă. Toată lumea se teme de „Marea Demisie”, iar companiile se gândesc cum să-și păstreze cele mai bune talente”, declară Gilliam.

Adaptează-te la așteptările candidaților în pandemie

Recrutorii se așteaptă să se confrunte în continuare cu provocările legate de pandemie în 2022, să ia decizii legate de sănătate și siguranță în muncă, de certificatul verde, indiferent de modul în care lucrează oamenii lor, de la birou, hibrid sau de acasă. 

„Organizațiile vor pierde talente dacă nu se adaptează la așteptările candidaților și angajaților cu privire la aceste probleme”, este de părere Amber Ferrari, manager de marketing la Jobvite. „O anumită formă de flexibilitate devine din ce în ce mai puțin un avantaj, este mai mult o așteptare reală.”

Un alt aspect este impactul pe care îl are pandemia asupra oamenilor. Stresul și epuizarea continuă să fie resimțite intens de profesioniști (cum sunt recrutorii), iar recunoașterea primită din partea conducerii este o soluție simplă pentru a crea un mediu plăcut de lucru. „Probabil, recrutorii ar putea folosi mai multe investiții în tehnologie și mai mult buget pentru publicitatea de locuri de muncă, dar aprecierea primită din partea managerului este foarte importantă”, a spus Tim Sackett, președintele HRU Technical Resources și membru al SHRM. 

Ține cont de ceea ce-și doresc candidații

73% dintre recrutori raportează o creștere a negocierilor pentru salarii mai mari în rândul candidaților și a angajaților actuali – cu peste 20 de puncte procentuale față de 2020. „Recrutorii îmi spun că angajatorii trebuie să plătească mult mai mult pentru aceleași roluri. Iar candidații sunt foarte educați cu privire la valoarea lor de piață”, menționează Kerry Gilliam, marketing vice president la Jobvite 

„Recrutorii trebuie să devină pricepuți în negocierile timpurii (nu în faza finală a interviului) și să preînchidă discuțiile”, spune Sackett, președintele HRU Technical Resources și membru al SHRM. 

În ceea ce privește beneficiile, candidații se așteaptă la servicii medicale, dar și la facilități în zona de îngrijire a copiilor. „Flexibilitatea și sprijinul pentru îngrijirea copilului sunt printre cele mai importante așteptări pe care le au candidații de la angajatori”, adaugă Gilliam.

Creează o experiență plăcută în procesul de recrutare

Sondajul Jobvite arată că pentru a concura pentru talente, angajatorii trebuie să îmbunătățească eficiența procesului de recrutare. Să folosească software-uri de automatizare și inteligență artificială pentru a genera, selecta, programa și discuta cu oamenii aflați în căutarea unui loc de muncă.

Prin automatizare, companiile pot identifica mai eficient și mai rapid cei mai buni candidați pentru posturile disponibile. Orice face un recrutor de mai mult de cinci ori pe zi poate și ar trebui să fie automatizat”, spune Anil Dharni, CEO și co-fondator al Sense, o platformă de automatizare din San Francisco. 

Chatbot-urile sunt printre cele mai populare instrumente folosite, a descoperit Jobvite. Puțin peste jumătate (51%) dintre recrutorii chestionați au spus că organizația lor folosește chatboți în procesul de recrutare.

Candidații doresc o experiență de tip Amazon atunci când își caută un loc de muncă. Vor ca informațiile lor să fie actuale și exacte, vor ca preferințele lor să fie amintite și să fie conectați la pozițiile pe care le consideră potrivite”, adaugă Anil Dharni, CEO și co-fondator al Sense. 

Creează o experiență plăcută la interviu

Ți s-a întâmplat să mergi la un interviu, la o companie cunoscută, cu o reputație bună? Și să întâmpini situații mai puțin plăcute, precum recrutorii întârzie, pun întrebări personale sau promit să trimită feedback într-un anumit interval, dar nu se întâmplă acest lucru? 

Experiența candidaților înaintea recrutării, în timpul acesteia, dar și post-recrutare poate afecta reputația companiei tale pe piața muncii. Și este rolul tău să monitorizezi imaginea de angajator, pentru a vedea ce impact are aceasta asupra candidaților și angajaților.

Un sondaj realizat de compania Kelly Services (lider global în managementul forței de muncă) arată că 97% dintre candidații care au avut o experiență pozitivă în procesul de recrutare i-ar încuraja pe alții să aplice, iar 55% dintre ei și-ar împărtăși experiențele pozitive pe rețelele sociale. Prin urmare, asigurarea unei experiențe pozitive pentru candidați nu numai că îmbunătățește reputația companiei, ci și atrage noi talente mult timp după terminarea interviului.

Mizează pe screeningul candidaților în practică

Pandemia a afectat financiar aproape fiecare business din lume și poate cea cea mai importantă lecție este că nu ne putem permite angajări care să nu aibă un return of investment, dar nu ne putem permite nici să-i pierdem pe cei buni din echipă.
O mare parte de recrutări se bazează încă pe CV-uri și scrisori de intenție care nu par a fi cel mai bun indicator al potențialului unui candidat. De fapt, conform datelor Talents Unlimited, corelația dintre experiență și performanța la locul de muncă în viitor este de doar 0,06 pe o scară de la 0 la 1. Screening-ul candidaților în timp ce aceștia fac practică în companie îți arată dacă au competențele reale necesare pentru poziție – ceva nu atât de ușor de făcut într-un proces de selecție „obișnuit”.

Adaptează recrutarea pentru munca remote

Pandemia a transformat munca remote dintr-un beneficiu rar într-un beneficiu normal. Peste 54% dintre americani susțin că ar dori să continue să lucreze de la distanță după pandemia se încheie, potrivit Centrului de Cercetare Pew. Gallup arată că 54% dintre lucrători ar renunța la locul de muncă dacă nu ar putea lucra de acasă. Un alt studiu arată că 80% dintre respondenți au spus că nu ar accepta un loc de muncă care nu oferă muncă flexibilă. 

Munca la distanță aduce mai multe beneficii pentru angajați, dar și pentru tine, ca angajator. Recrutarea online accelerează procesul de angajare și economisește bani. Dar, cel mai important, face recrutarea mult mai ușoară și mai diversă. Faptul că poți angaja oameni din întreaga lume înseamnă că fondul tău de talente este nelimitat. Aceasta înseamnă oportunitatea de a găsi candidații potriviți și de aduce mai multă diversitate în companie, ceea ce înseamnă și idei mai bune pentru business.

Dar cum menții motivați colegii, în timp ce faci angajări?

Este destul de evident că nu te mai poți baza doar pe strategiile tradiționale (anunțuri pe site-ul de recrutare, pe platformele de joburi ori headhunting) pentru a găsi talentele de top. În schimb, ai putea propune echipei tale recrutarea colaborativă, unul dintre cele mai importante trenduri în recrutare în 2022. Practic acest proces să nu fie doar task-ul tău, ci task-ul unei echipe, în care fiecare membru are un rol bine definit. 

Recrutarea colaborativă se bazează pe un principiu simplu: recrutarea nu are loc în vid. Echipele trebuie să găsească modalități prin care să renunțe la modelele tradiționale de recrutare și să găsească soluții pentru recrutarea rapidă și extrem de competitivă. Volumul de lucru este pur și simplu prea mare și multe dintre angajări ar trebui să se realizeze în timp scurt, iar recrutorii nu ar trebui să gestioneze singuri aceste procese.

Ce este recrutarea colaborativă?

Recrutarea colaborativă este o metodă de recrutare, bazată pe munca în echipă. Include nu numai colegi din recrutare, ci și colegii din alte departamente în fazele de screening, interviu și luare a deciziilor. Prin acest model, există o colaborare strânsă între HR și alte echipe din organizație, pentru a identifica cei mai buni angajați. 

Recrutarea colaborativă le permite candidaților să se întâlnească cu mai mulți oameni, decât ar face-o într-un proces tradițional, oferindu-le cunoștințe mai profunde despre colegii alături de care vor lucra și despre companie.

Pe lângă interviuri, recrutarea colaborativă poate implica, de asemenea, o comunicare mai profundă despre evaluarea candidaților și despre deciziile luate în recrutare. Astfel vei putea să oferi candidaților un feedback specific și recomandări.

Scopul recrutării colaborative este de a adăuga mai mulți specialiști în procesul de recrutare pentru a obține o evaluare la un nivel mai înalt a potențialilor candidați.


Ce beneficii îți aduce recrutarea colaborativă?

Există o listă lungă de beneficii asociate recrutării colaborative și aceasta poate varia în funcție de dimensiunea organizației, de industrie și de aspirațiile de angajare. Există șase beneficii, pe care le putem numi universale pentru aproape toate companiile care folosesc recrutarea colaborativă:

    • Reducerea stresului și a sarcinilor de lucru ale recrutorului
    • Un screening mai bun pentru ca noii colegi să se potrivească din punct de vedere cultural
    • Experiențe mai bune pentru candidați
    • Reducerea părtinirii inconștiente
    • Calitate mai bună a angajării și o retenție mai bună
    • Motivarea angajaților actuali, prin implicarea lor în recrutare și în decizii importante pentru business

      Cine ar trebui să facă parte din echipa de angajare?

      Pentru a asigura succesul procesului de recrutare, pentru a-l face mai ușor și scalabil, este util să definești rolurile care sunt de obicei implicate.

      Specialiștii în resurse umane care sunt responsabili pentru: screening-ul solicitanților, interviuri, luarea deciziilor de angajare, coaching pentru noii angajați. Pentru a realiza aceste task-uri, echipele de angajare sunt de obicei formate din următoarele roluri:

      • Managerii de recrutare solicită ocuparea unui post. Sunt responsabili pentru coordonarea echipei de HR pe tot parcursul procesului de recrutare, oferind o viziune clară asupra tipului de candidat necesar pentru poziție și despre cerințele postului. 
      • Recrutorii. Sunt intermediari între managerul de recrutare și candidați, strategi de recrutare și responsabili pentru screening-ul candidaților, pentru derularea și finalizarea procesului de angajare.
      • Intervievatorii. Echipa de sprijin include de obicei recrutorul, managerul de recrutare, manageri de echipă și membri direcți ai echipei, alături de care va lucra candidatul ales. Scopul este de a include toate părțile interesate relevante în echipa de angajare pentru a oferi informații detaliate candidatului și pentru a realiza o evaluare obiectivă.

      Trenduri 2022

      Fii specific în comunicarea brandului de angajator

      2021 a fost anul branding-ului de angajator. Pe măsură ce competiția pentru talente a crescut rapid, angajatorii și-au dat seama cât de important este modul în care îi percep atât candidații, cât și angajații existenți. Și candidații, dar și angajații au auzit tot mai des că aici este „un loc grozav de lucru”. Însă termenii generici nu conving. În 2022, dezvoltarea brandului de angajator va fi decisivă pentru a obține rezultatele dorite în recrutare și retenție. Va fi nevoie să analizezi cultura companiei și să decizi nu numai ce o face unică, ci și tipul de candidați care ar putea să se dezvolte aici. Promovează cultura companiei, vorbește despre etica muncii voastre, în care oamenii se pot regăsi. Adaptează mesajele pentru ca oamenii să rezoneze emoțional cu brandul. Pentru a îmbunătăți atragerea talentelor și retenția în 2022, trebuie să fii mult mai specific (decât în alți ani) în ceea ce comunici despre brandul de angajator.

      Dacă ar fi să povestim despre recrutarea și retenția din ultimii doi ani, printre cuvintele din firul roșu ar trebui să fie oamenii, legăturile stabilite cu ei, adaptarea, stabilitatea, respectul, aprecierea. Este povestea cu și despre oameni. Valorile pe care am învățat să le apreciem în 2020 și 2021 vor fi trendurile anului 2022 și vor ghida procesele de recrutare cel mai probabil și în anii următori. Ești gata să atragi cele mai bune talente?

      Sursele articolului despre trenduri în recrutare:

      https://www.shrm.org/resourcesandtools/hr-topics/talent-acquisition/pages/recruiters-will-continue-adapt-in-2022.aspx

      https://www.innoflow.io/2021/09/13/5-recruiting-strategies-to-implement-in-2022/

      https://recruitee.com/collaborative-hiring-guide

      https://www.talent-works.com/2021/11/8-recruitment-trends-we-expect-to-see-more-of-in-2022/

      Citește și alte articole despre trenduri:

      Cum să îmbunătățești experiența angajaților în lucrul remote

      Cum să abordezi subiectul vaccinării cu echipa ta, dând dovadă de leadership

      Privacy Preferences
      When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.