Cum să îmbunătățești experiența angajaților în lucrul remote

experienta

Te-ai întrebat cum se simt oamenii din echipă de când lucrul remote a devenit o normalitate? Ce momente îi bucură și le dau sentimentul  că fac parte dintr-o companie atentă la nevoile lor? Poate acum doi ani lucrurile veneau de la sine, toți erau la birou, ședințele fizice, momentele petrecute la cafea, la masă sau la Happy Friday contribuiau mult la crearea unei experiențe de lucru plăcute. În lucrul remote parcă accentul e pus mai mult pe ceea ce produc și mai puțin pe experiențele trăite la job. Și nu ar trebui deloc neglijate, experiențele joacă un rol esențial în retenție, mai ales că avem o piață a muncii fără frontiere. Iar în ultimul an, pe fondul pandemiei, 43% dintre angajați au spus că au avut o experienta negativă la job, 35% au spus că productivitatea le-a fost afectată, iar 40% consideră că pandemia le-a afectat engagement-ul, arată un studiu al companiei Willis Towers Watson.  

Descoperă cât de importantă e experienta oferită angajaților și cum o poți face mai plăcută.

Ce e experienta angajaților?

Așa cum UX este termenul care definește experiențele userilor pe un site, și angajații pot fi văzuți precum „userii” sau „clienții” unei organizații. Experienta lor înseamnă interacțiunile lor cu liderii, colegii, echipa de resurse umane, interacțiunile cu tehnologia, cu spațiul sau cu mediul de lucru. 

Liderii sunt cei care pot să creeze experiențe plăcute pentru oamenii din echipele lor, ei pot să contureze mediul potrivit pentru obținerea rezultatelor dorite și pentru dezvoltare în carieră. 

80% dintre manageri consideră experienta angajaților fie foarte importantă, fie importantă, însă doar 22% au raportat că organizațiile lor au făcut o treabă excelentă creând o experienta diferențiată pentru angajați, arată un studiu Deloitte. 

Însă experienta oferită angajaților stimulează angajamentul, bunăstarea, precum și productivitatea și performanța generală a afacerii, creând astfel valoare atât pentru angajați, cât și pentru afaceri, arată un studiu Willis Towers Watson din 2021. 

Este important să te gândești la rolul pe care îl joacă experienta angajaților în satisfacția lor față de job, în recrutare și în rezultatele business-ului. 



De ce e important să pui pe primul plan Experienta Angajaților

Experienta colegilor în companie se reflectă în 4 zone importante:

Implicarea și satisfacția angajaților

O experienta plăcută poate însemna fluxuri de lucru mai simple, fără birocrație și oameni care-și pot face treaba mai ușor și mai eficient. Sunt astfel mai motivați să se implice în activitatea echipei și companiei. Acesta este motivul pentru care mulți angajatori și departamentele de HR urmăresc parametrii care să le arate implicarea angajaților. Unele chiar au creat roluri de Chief Experience Officer care gestionează experienta angajaților la fel cum ar face-o un CMO (Chief Marketing Officer) pentru clienți.

Recrutarea talentelor

Candidații nu caută doar locuri de muncă bine plătite, ci și un loc de muncă în care să aibă experiențe conform așteptărilor și nevoilor lor. Citesc despre companie, se interesează cum este managerul, colegii și parcurg cu atenție beneficiile, fiind atenți acum la flexibilitatea programului și la posibilitatea de a lucra remote. Dacă angajații actuali au o experienta plăcută în companie, ei vor povesti despre ea, atrăgând mai mulți candidați și oferind companiei mai mult acces la talente de top.

Retenția angajaților

Așa cum performanța angajaților este evaluată din prima zi, și angajații își evaluează noua companie încă de la începutul procesului de integrare. Dacă nu au acces încă din primele zile la tool-uri care le simplifică munca și la informațiile necesare desfășurării activității, tind să ia decizii radicale. Un studiu realizat de BambooHR și citat de The Society for Human Resource Management (SHRMarată că 40% dintre angajații nou recrutați își părăsesc locurile de muncă în decurs de 6 luni. Harvard Business Review a identificat motivele comune pentru care oamenii pleacă, printre care oportunități mai bune de dezvoltare a carierei, salarii, relația cu managerul direct. Toate acestea sunt fațete ale experienței angajaților. Un studiu  Prudential Financial’s Pulse of the American Worker, realizat în 2021, arată că 1 din 4 angajați își vor părăsi jobul după pandemie, principalele motive fiind dorința de a avansa în carieră sau faptul că pandemia i-a determinat să-și regândească seturile de abilități. 50% dintre oamenii care lucrează în prezent de la distanță spun că dacă firma la care lucrează nu continuă să ofere opțiuni de lucru la distanță pe termen lung, își vor căuta un loc de muncă la o companie care oferă acest lucru.

Profitabilitatea
Experienta angajaților îşi pune amprenta asupra afacerii. Studiile arată legături clare între experienta angajaților, profitabilitate și succesul în afaceri:

  • Companiile care obțin un scor de 25% la experienta angajaților raportează de două ori mai multe vânzări și o rentabilitate de aproape 3 ori a activelor față de cele cu un scor mai mic la experiența angajaților- IBM’s Smarter Workforce Institute
  • Liderii care investesc în experienta angajaților au profituri medii de 4 ori mai mari, venituri medii de 2 ori mai mari, o fluctuație a personalului cu 40% mai mică – SHRM
  • Angajații neimplicați pot costa companiile între 450 și 550 de miliarde de dolari pe an – Gallup


9 din 10 angajatori indică faptul că îmbunătățirea experienței angajaților va fi o prioritate în următorii trei ani, în timp ce doar 52% au spus că îmbunătățirea experienței era o prioritate pentru organizația lor înainte de pandemie. (studiu Willis Towers Watson, 2021)

 

Cum poți îmbunătăți experienta oamenilor din echipa ta

Proiectează călătoria angajațiilor

La nivel de business contează mult experienta oferită consumatorilor, însă la fel de mult ar trebui să conteze și experienta oferită angajaților fără de care experienta consumatorilor nu ar fi posibilă și plăcută. Aceasta poate fi gândită în  7 etape: 1. recrutare, 2. onboarding, 3. implicare (engagement), 4. desfășurarea activității, 5. dezvoltare/promovare, 6. exit, 7. alumni. Departamentul de resurse umane este cel care are misiunea de a proiecta călătoria angajaților în companie și de a se asigura că aceasta este una plăcută, dar liderii sunt cei care o pot susține și o pot face mai plăcută. 

Pune accent pe managementul performanței

Doar 2 din 10 angajați spun că performanța lor este gestionată într-un mod care îi motivează să facă cea mai bună muncă, arată un studiu Gallup. Și lucrul remote contribuie probabil la această percepție, accentul fiind mai mult pe rezultate ș poate mai puțin pe a-i asculta și a afla cum se simt. Alege să analizezi călătoria angajaților în companie prin sondaje care îți permit să măsori starea lor de spirit și nivelul de frustrare în diferite momente ale zilei. Aceste date îți arată unde ai de îmbunătățit experienta oamenilor din echipă. 

Ascultă-ți oamenii la întâlnirile one to one

În timpul unei pandemii, există zile bune și zile rele. Nu vom ști niciodată cum să gestionăm valurile de incertitudine dacă nu întrebăm oamenii cu ce situații se confruntă, care sunt temerile lor. Înțelege ce îi inspiră și ce îi motivează, dar și ce îi demotivează și îi determină să nu se implice în activitate. Intră frecvent în rolul lor pentru a avea o imagine cât mai clară despre experienta lor de zi cu zi.


Comunică deschis

Conectează-te cu oamenii din echipă printr-o abordare transparentă, prin deschiderea de a povesti despre experiențele tale și de a asculta experiențele lor. Oferă-le feedback și încurajează-i să-ți ofere feedback. 

Respectă promisiunile față de angajați

Când oamenii se simt păcăliți sau nu le este clar ceea ce trebuie să facă sunt mult mai predispuși să-și dea demisia. Fii sincer și realist când setezi așteptările pe care oamenii le pot avea de la companie. Apoi, împreună cu managerii de departamente, respectă promisiunile, comunicând constant și clar.

Sprijină dezvoltarea oamenilor

Menționează ori de câte ori ai ocazia în timpul discuțiilor cu aceștia că ești dedicat creșterii profesionale și dezvoltării carierei lor și asigură-te că au la dispoziție resursele și oportunitățile prin care pot învăța ceea ce-și doresc. Prin coaching, feedback, precum și prin metode concrete de învățare, cum ar fi platformele e-learning, le oferi o experienta completă de învățare.

Echipează liderii în mod corespunzător

Fii managerul care oferă liderilor suportul și asistența necesare pentru ca, la rândul lor, să-și sprijine echipele. Pune-le la dispoziție cursuri și formare în leadership, precum și ghiduri de conversație pentru ca aceștia să-și implice angajații mai eficient.

Oferă colegilor un buddy

78% dintre angajați îți petrec mai mult timp cu colegii lor decât cu familia, conform unui studiu Globoforce și nu ar trebui să fie surprinzător faptul că relațiile pe care angajații le stabilesc între ei pot fi un factor decisiv pentru a rămâne sau a părăsi un loc de muncă.

Oferă colegilor noi, dar și celor care își doresc o schimbare un buddy, o persoană cu experienta în companie care le poate răspunde la întrebări și îi poate ghida în gestionarea unor situații pe care le întâmpină în activitatea lor. Propune proiecte în care să implici oameni din mai multe departamente sau încurajează oamenii din alte departamente să vină cu idei când într-o echipă există un blocaj. Când echipele sunt conectate între ele sunt mai multe șanse ca oamenii să aibă experiențe plăcute de lucru.

Schimbă abordarea față de eșec

Eșecul intenționat este rar. De cele mai multe ori există un motiv pentru care rezultatul dorit nu s-a produs. Învățarea cauzei, mai degrabă decât învinovățirea persoanei, permite oamenilor să rezolve problemele și să se simtă bine în companie.

Consolidează experienta oamenilor prin toate punctele de contact cu aceștia. Angajații care au experiențe plăcute la job și condiții bune de lucru au mai multe șanse să fie inovatori și creativi. Liderii sunt cei care trebuie să găsească abordarea corectă pentru a crea un mediu care să răspundă așteptărilor oamenilor pentru echipă. Iar succesul stă de cele mai multe ori în comunicare. Indiferent de locul de unde ar lucra oamenii, dacă există transparență în comunicare, dacă există atenție la nevoile și așteptările lor, dacă feedback-ul este luat în considerare și promisiunile sunt respectate, se conturează o experienta plăcută de lucru. Se va viraliza ușor, prin poveștile pline de entuziasm ale colegilor.

Surse: 

https://www.forbes.com/sites/forbesbusinesscouncil/2021/04/05/16-strategies-for-creating-a-positive-employee-experience/?sh=264207c93b63

https://www.willistowerswatson.com/en-AE/Insights/2021/07/2021-employee-experience-survey

https://blog.au.indeed.com/2019/12/09/why-your-new-employees-quit-and-how-to-keep-them/

https://socialchorus.com/blog/employee-experience-what-it-is-and-how-to-improve-it/

https://www.bluebeyondconsulting.com/thought-leadership/6-best-practices-create-positive-employee-experience

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.