Respingerea candidatilor: Cum sa comunicam acest lucru si sa lasam o impresie buna

O companie care se afla in cautarea unei persoane pentru ocuparea unei pozitii deschise se va concentra pe gasirea si alegerea candidatului potrivit. Acest lucru inseamna ca, desi angajatorul poate ajunge sa contacteze zeci de candidati pentru un post, vor fi nevoiti sa respinga aproape tot atatia oameni, alegandu-l, in cele din urma, pe cel mai bun dintre ei. Pentru specialistii in resurse umane asta este un lucru obisnuit, care face parte din munca lor, din etapele firesti ale procesului de recrutare, insa pentru candidatii care au investit timp si sperante, care au luptat ca sa obtina jobul mult dorit, felul in care o respingere este comunicata conteaza extrem de mult.

Felul in care candidatilor li se aduce la cunostinta ca au fost exclusi din procesul de recrutare poate influenta modul in care acestia percep organizatia. Acesta este si motivul pentru care respingerile trebuie manevrate cu mult tact si, cel mai important, este necesar ca ele sa fie communicate, chiar daca acest lucru implica timp pentru compania care angajeaza. Multi candidati care nu sunt selectati pentru a merge mai departe nu ajung niciodata sa fie contactati pentru a fi informati in legatura cu asta. Lipsa feedback-ului in cadrul procesului de recrutare lasa candidatilor senzatii neplacute, impresii nu tocmai buna, pareri negative ce tind sa se raspandeasca si sa strice brandul de “bun angajator”.

De ce este important sa lasam o impresie buna

Dincolo de faptul ca persoanele respinse ar putea raspandi pareri negative in urma unei experiente neplacute avute cu o companie, trebuie sa luam in calcul si ca un candidat care nu s-a potrivit pentru un anumit post ar putea fi, pe viitor, potrivit pentru o alta pozitie. Intre timp, acesta poate castiga mai multa experienta la un alt loc de munca, poate fi contactat ulterior si chiar angajat. Succesul unei astfel de ipoteze depinde insa de experienta initiala cu organizatia. Astfel, pentru a nu pierde un om pentru totdeauna, este bine sa i se comunice ca nu va merge mai departe, dar ca organizatia vrea sa ii pastreze profilul in baza de date si sa il aiba in vedere pentru alte pozitii deschise, pe viitor.

Atunci se ofera feedback unui candidat in cadrul procesului de recrutare este bine ca el sa fie constructiv si sincer, chiar si cand este vorba despre decizia de a nu merge mai departe. Fie ca aceasta decizie e transmisa prin email sau prin telefon, trebuie sa se inceapa prin enumerarea aspectelor pozitive, a abilitatilor pe care organizatia angajatoare si recrutorii le-au apreciat la el. Astfel, candidatului respins i se poate spune ca sunt remarcabile anumite calitati ale sale, dar ca s-a luat deciza de a merge mai departe cu un altcineva. De asemenea, este bine ca accentul sa fie pus pe ideea de a fi recrutat, pe viitor, pentru o alta pozitie, pentru a-l incuraja pe candidat sa isi incerce sansele cu acelasi angajator.

Politete si respect: Ofera-le si le vei primi

De obicei, daca un candidat nu este deloc potrivit pentru o anumita pozitie, acest lucru este evident inca din primele etape ale recrutarii. Atunci cand se ajunge la aceasta concluzie, este ideal ca ea sa fie comunicata din timp, fara a i se da false sperante candidatului si fara a-l lasa sa astepte prea mult. Am mentionat deja ca este nerecomandat ca persoanele cu care nu se va merge mai departe sa nu mai fie contactate deloc, chiar daca acest lucru rapeste timp pretios, care ar putea fi folosit pentru cautarea candidatului ideal. Totusi, trimiterea unui email catre candidatii respinsi in fazele incipiente ale recrutarii nu ar dura foarte mult, iar impresia pe care acestia o vor avea despre organizatie va fi mult mai buna decat daca nu ar fi primit feedback deloc.

In cazul candidatilor care ajung pana in etapele finale ale procesului de recrutare, care au trecut de mai multe interviuri si au fost inclusi pe lista scurta, ar fi de preferat ca acest feedback sa fie mai detaliat si comunicat telefonic, in loc de un email standard in care doar sa li se transmita ca a fost aleasa o alta persoana. Sa nu uitam nici de cealalta latura a recrutarii, si anume de respectul fata de timpul si de sperantele investite de fiecare candidat in cursa pentru obtinerea unui job. Simplul fapt ca li se multumeste candidatilor pentru implicare, disponibilitate si timpul acordat participarii la interviuri, la care se adauga un proces de recrutare realizat cu profesionalism, sunt lucruri care ii vor determina pe multi sa ia in calcul, in perspectiva, varianta de a opta pentru un angajator sau altul.

ECHIPA BIA HR
 

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.