Ce așteptări au candidații de la procesul de recrutare în 2024

recrutare

Deși 2023 a fost un an mai rezervat în privința ofertei de locuri de muncă, rata șomajului în România în trimestrul 3 din 2023 a fost de 5,4%, în scădere față de primul trimestru al anului, când aceasta a fost de 5,8%, potrivit INS. Datele acestea ne arată o stabilitate a românilor pe piața muncii, însă mai bine de jumătate dintre cei care au job sunt dispuși să facă o schimbare în plan profesional în 2024, conform studiilor. Sunt însă mult mai atenți și mai calculați decât în alți ani, prin urmare și atragerea acestora va fi o provocare pentru recrutori. În plus, în raportul LinkedIn, The Future of Recruiting 2023, 64% dintre liderii de recrutare spun că balanța va înclina în favoarea candidaților, aceștia vor fi într-o poziție mai bună în următorii cinci ani.

Atunci când trebuie să angajezi profesioniști talentați pentru posturile tale deschise, impresia pe care o faci în timpul procesului de recrutare îți poate influența succesul. Iată cum să faci experiența candidaților mai plăcută în 2024 și cum îți poți consolida brandul de angajator. 

 

Candidații se simt încrezători în șansele lor de a se angaja în timp scurt


Mai mult de jumătate dintre candidați (51%) consideră că găsirea unui loc de muncă este ușoară, iar 58% cred că piața muncii actuală favorizează candidații, se arată în Employ Quarterly Insights Report | Q1 2023, realizat de platforma de joburi Jobvite. 

În opinia a mai mult de două treimi (68%) dintre candidați, căutarea unui loc de muncă va dura una până la trei luni, iar 41% s-ar simți chiar confortabil să renunțe la jobul actual fără a avea un alt loc de muncă.

Candidații se simt încrezători, iar din poziția de angajator este important să răspunzi acestor percepții, concentrându-te pe accelerarea procesului de angajare și pe așteptările candidaților.

Iată principalele motive pentru care mai mult de 50% dintre români vor să-și schimbe jobul, conform unui sondaj realizat la finalul anului 2023 de una dintre cele mai mari platforme de recrutare din România: 

  1. Salariul, menționat în top 3 motive de 59,7% dintre respondenți
  2. Lipsa posibilităților de creștere în compania pentru care lucrează în prezent (56,9%) 
  3. Mediul toxic, din punct de vedere organizațional (42,3%)
  4. Muncesc prea mult și se simt epuizați (33%)
  5. Sunt nemulțumiți de faptul că nu pot lucra remote, deși și-ar dori acest lucru (16,6%)
  6. Nu se înțeleg cu managerul direct (10,2%)
  7. Nu se înțeleg cu echipa ( 4,4%)

 

Ce nu le place în timpul procesului de aplicare, conform Jobvite:

  • Durata procesului de aplicare (56%)
  • Trebuie să se înregistreze pentru a aplica (50%)
  • Lipsa feedback-ului după aplicare (49%)
  • Primirea unui mesaj automat de confirmare (39%)

 

Ce nu le place în timpul interviului, conform Jobvite: 

  • Etapele multiple de interviu (62%)
  • Nu primesc feedback de la recrutor (49%)
  • Nu mai primesc feedback de la recrutor după ce au finalizat toate etapele interviului (43%)

 

Cum le poți crea o experiență care să-i convingă să se alăture companiei tale?

 

Creează un sistem de aplicare simplu și intuitiv

Anunțul de recrutare este prima impresie pe care candidații și-o fac despre compania ta. Potrivit unui sondaj recent realizat de Greenhouse (o companie de recrutare din domeniul IT), în rândul a peste 1.500 de persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, 70% nu vor aplica dacă procedura durează mai mult de 15 minute.

Iată câteva idei prin care poți ușura aplicarea:

  • Permite candidaților să-și sincronizeze aplicarea cu profilul LinkedIn și să completeze automat diverse câmpuri în funcție de profilul lor LinkedIn.
  • Cere candidaților doar să completeze informațiile care nu sunt deja în CV. 

Menține interesul pentru completarea datelor în timpul aplicării, menționând la începutul formularului: „Această aplicare va dura aproximativ 10 minute pentru a fi finalizată”, astfel încât să stabilești așteptări clare de la început. De asemenea, arată-le candidaților cât de mult au progresat. De exemplu, pe măsură ce fiecare pagină a aplicării este finalizată, poți afișa un procentaj care oferă candidaților și o idee despre cât mai au de completat.

 

Potrivește anunțurile de joburi cu realitatea 

Unul dintre motivele pentru care oamenii renunță la job la scurt timp după angajare este că în companie au descoperit o realitate diferiă de cea prezentată în procesul de recrutare. Iar realitatea nealiniată cu așteptările poate duce la lipsă de implicare și la quiet quitting.

48% dintre oameni au părăsit un loc de muncă din acest motiv, din cauza inconsecvențelor resimțite în mediul de lucru, în privința programului de lucru sau salariului, menționează HR Dive. 

Merită să ții cont de aceste date în procesul de recrutare în 2024 și să iei în calcul că ai în față candidați trecuți prin anumite experiențe de lucru mai puțin plăcute. 

Pentru a respecta timpul candidaților și pentru a crea premisele ca oamenii să rămână pe un timp mai lung în companie, este important să le prezinți cu acuratețe cultura companiei, salariul, beneficiile, programul de lucru, responsabilitățile postului și etapele procesului de recrutare. Ține cont de faptul că un candidat nemulțumit poate povesti și altora din rețeaua lui și se poate crea un efect de undă care afectează brandul de angajator. 

 

Asigură-te că etapele recrutării sunt clare

Candidații nu își doresc să treacă prin procese complexe de angajare. Potrivit „People Management”, 78% dintre persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă au spus că ar abandona pe parcurs sau ar renunța la un proces de angajare complex sau lung. 

Pentru a preveni aceste situații, poți simplifica procesul de angajare și poți stabili termene clare, astfel încât oamenii să știe exact la ce să se aștepte. Pe baza numărului de interviuri pe care le faci de obicei și a testelor, ai o idee despre timpul mediu al angajării pentru diferite departamente și poziții. Comunică aceste termene  în avans, astfel încât oamenii să rămână implicați și să nu abandoneze procesul.


 Oferă-le update-uri în timpul procesului de recrutare

O altă modalitate de a arăta transparență în timpul procesului de recrutare este de a le oferi candidaților statusuri periodice. Cu ajutorul tehnologiei și a tool-urilor de automatizare informează-i despre: formularele de aplicare pe care le-au completat, confirmă-le că ai primit aplicarea sau materialele trimise, arată-leurmătoarele date pentru interviu.

Candidații așteaptă și feedback frecvent pe parcursul procesului de angajare. Peste 70% dintre candidați doresc feedback la interviu, conform unui studiu Greenhouse . Feedback-ul te poate ajuta să menții candidații implicați, chiar dacă nu îi angajezi pe moment. Peste 60% dintre respondenți au spus că feedback-ul primit în timpul procesului de recrutare i-ar face mult mai dispuși să aplice pentru locuri de muncă viitoare la o companie, conform aceluiași studiu.

 

Comunică flexibil

Ține cont de faptul că oamenii au timp limitat, unii sunt angajați și își doresc ca interviurile să se potrivească pe programul lor.

Pentru a capta și reține atenția candidaților, ia în considerare flexibilizarea procesului de interviu. Fii dispus să-l întâlnești acolo unde pot ajunge mai ușor, poate într-o cafenea care le este accesibilă. Dacă un candidat are întrebări despre procesul de angajare, asigură-te că poate să te contacteze pe Whatsapp, SMS, e-mail, telefon.

„Adaptabilitatea, rezolvarea problemelor și perspicacitatea în business se numără printre primele cinci competențe soft de care vor avea nevoie recrutorii în viitor.” – Raportul LinkedIn – The Future of Recruiting 2023. 

 

Arată respect

Candidații își doresc să-i asculți, astfel încât să îi poți înțelege pe deplin și să empatizezi cu ei.

Pentru a face acest lucru, concentrează-te asupra lor ca oameni. Fă-ți timp să înveți despre ei, despre ceea ce le place și fă un efort pentru a arăta că îți pasă. Respectul și preocuparea pentru a veni în întâmpinarea așteptărilor lor vor influența dispoziția lor și deciziile.

 

Dovedește expertiză

Candidații preferă să discute cu recrutori și angajatori care sunt experți în domeniile lor de activitate. Care știu ce presupun joburile pentru care recrutează, care sunt provocările acestora. De aceea este important să cunoști toate aspectele joburilor pentru care recrutezi. 

 

Pune accent pe diversitate și incluziune

„DEI (diversitate, echitate, incluziune) este o prioritate pentru următoarea generație de angajați. Se așteaptă să vadă lideri care să arate ca ei, iar organizațiile pentru care vor lucra să aibă politici de diversitate, echitate și incluziune stabilite pe termen lung – nu numai în perioadele de criză socială.” – Dr. Tana M. Session, Strategist DEI

Multe companii au acordat prioritate inițiativelor DEI în ultimii ani și trendul va continua în 2024 pentru că tot mai mulți candidați vor să lucreze pentru companii incluzive.

 

Oferă posibilități de dezvoltare a carierei

Mai presus de toate, candidați caută locuri de muncă unde își pot dezvolta abilitățile și cariera. Se preconizează că angajarea pe baza abilităților va fi viitorul.

Și contează să ții cont de acest trend mai ales dacă vrei să atragi mai mulți tineri din generația Z în echipa ta. Aceștia sunt cu 47% mai dispuși să prețuiască avansarea și cu 45% mai dispuși să se concentreze pe companii în care își pot dezvolta abilitățile decât generația X, conform datelor din raportul LinkedIn, The Future of Recruiting 2023. 

Iată ce poți face în acest sens: 

  • Oferă cursuri și programe de mentorship care le permit să-și dezvolte abilitățile necesare pentru a crește sau a evolua în alte departamente
  • Propune-le roluri sau responsabilități care ar putea fi mai bine aliniate cu talentele lor
  • Ia în considerare crearea de noi poziții pentru cei mai performanți

 

Oferă o experiență plăcută

Înțelegerea mentalității și a comportamentului candidaților este esențială pentru a te conecta mai eficient cu aceștia și pentru a le oferi o experiență plăcută. Le place să se simtă apreciați, să primească feedback constant, să fie tratați cu respect pe tot parcursul interacțiunii lor cu organizația.

Cele mai bune experiențe pe care le poți oferi candidaților:

  • Mesaje coerente și consistente, care reprezintă brandul de angajator
  • Posibilitatea de a contacta recrutorii prin mesagerie instant
  • Recomandări personalizate de locuri de muncă
  • Feedback la fiecare etapă de recrutare
  • Interviuri ușor de programat
  • Site-uri de carieră optimizate pentru mobil
  • Conținut și experiențe personalizate
  • Informații ușor de găsit

Preocuparea pentru a oferi candidaților o experiență memorabilă în timpul proceselor de căutare, aplicare și interviu te poate ajuta să construiești un canal robust de talente și un brand de angajator care îți întărește reputația față de concurenți. Și nu ești singur în această călătorie.

 

Vrei să creezi o experiență plăcută în recrutare?

Echipa BIA Human Capital Solutions are o experiență de peste 30 de ani în recrutare și îți poate oferi suport șn business. Ne dorim să ai mai mult timp pentru echipa ta și încercăm mereu să gasim cele mai bune soluții pentru a atrage noi colegi, chiar și pentru domeniile sau posturile mai dificil de ocupat. Iată ce avantaje îți aduce recrutarea prin BIA HCS:

  • Experiență în recrutare în domenii diferite: contabilitate, construcții, retail, medical, farma, auto, arhitectură.
  • 90% dintre proiecte sunt finalizate cu succes prin direct search și head hunting.
  • Scurtarea timpului de recrutare, unele posturi au fost ocuapte în mai puțin de 5 zile lucrătoare de la startul proiectului.
  • Integrarea profilului jobului în cultura companiei și definirea strategiei pentru căutarea candidaților.
  • Suport în ofertarea candidaților și în negociere

 

Povestește-ne despre business-ul tău și despre nevoile de recrutare la biaoffice@bia.ro

 

 

Surse:

https://www.jobvite.com/blog/candidate-expectations/;

https://beaconhillstaffing.com/resources/what-candidates-want-from-employers-in-2024;

https://www.linkedin.com/pulse/5-things-candidates-want-from-hiring-process-2024-accruepartners-hdyac;

 

Citește și: 

5 trenduri în HR pe care merită să le urmezi în 2024

Cum a fost anul 2023 pe piața muncii și ce lecții luăm pentru 2024