Strategiile de care ai nevoie pentru a identifica, recruta și motiva candidații pasivi

candidati pasivi

Una dintre cele mai mari provocări de pe piața muncii acum este aceea că nu găsim candidați calificați. Aceștia fie nu există pentru că este vorba de o specializare nouă, fie nu au interes pentru anumite joburi sau nu aplică, pentru că au joburi ori proiecte de care sunt mulțumiți.
Studiile LinkedIn arată că mai mult de 7 din 10 candidați sunt pasivi. Într-un moment în care deficitul de forță de muncă, dar și de competențe este în creștere, candidatii pasivi pur și simplu nu pot fi ignorați. În caz contrar, riști să afectezi calitatea muncii și a rezultatelor, cu efecte asupra dezvoltării business-ului.

90% din proiectele de recrutare BIA au fost finalizate cu succes în 2022, prin utilizarea mijloacelor de recrutare care implică tehnici de direct search/headhunting.

 

Cum atragi candidati pasivi

  • Consolidează brandul de angajator al companiei
  • Evaluează nevoile de personal actuale și de viitor
  • Creează baza de date
  • Fii prezent acolo unde candidatii pasivi sunt activi
  • Recrutează
  • Convinge-i să accepte oferta

 

Consolidează brandul de angajator

Candidatii pasivi sunt adesea atrași de companiile care se aliniază cu propriile lor obiective și valori. Un brand de angajator puternic înseamnă implicare în comunitate, prin voluntariatul angajaților și rin evenimentele companiei; ownership-ul angajaților în organizație pentru a investi și a contribui la creșterea organizațională; un loc de muncă distractiv, cu gândire liberă, dedicat inovației și colaborării; dezvoltarea și creșterea profesională; leadership pe termen lung.

57% dintre cei care caută un loc de muncă spun că brandul unui angajator este important atunci când iau în considerare o nouă poziție. (Robert Walters Whitepaper – Managing your brand throughout the recruitment process)


Indiferent de brandul pe care îl reprezinți, lucrează pentru consolida imaginea de angajator, astfel încât candidatii pasivi să conștientizeze că este loc bun pentru a lucra. De asemenea, determină aspectele pozitive ale brandului de angajator, precum și cele negative și lucrează pentru a îmbunătăți acest lucru. Începe cu aceste întrebări: Cum este privită compania în comunitate? Pe rețelele de socializare? De către potențialii candidati? Este considerat un angajator pe care merită să-l aleagă? Ce spun angajații actuali și foști despre companie?

 

Dacă este nevoie să lucrezi la brandul de angajator, pentru a-i îmbunătăți imaginea , iată câțiva pași:

  • Oferă angajaților oportunitatea de a se implica în proiecte comunitare.
  • Participă la anumite evenimente, topuri, competiții și folosește ocazia pentru a afirma brandul și de a se califica pentru employer of choice.
  • Recrutează un specialist social media talentat care să  facă cunoscut brandul de angajator

 

Evaluează nevoile de personal actuale și viitoare

Pentru a ști ce calitatăți și cunoștințe să cauți la viitorii colegi , este important să înțelegi nevoile actuale de personal ale companiei. Printr-o evaluare poți identifica lacunele actuale și le poți anticipa pe cele viitoare, cum ar fi cunoștințele și abilitățile. Această analiză te va ajuta să definești profilul candidaților pasivi pe care îi cauți.

Pentru a evalua decalajele de competențe care pot exista în echipa ta, ia în considerare următorii pași:

  • Identifică abilitățile de care compania are nevoie în prezent, ținând cont de misiunea, viziunea și obiectivele acesteia. Odată ce aceste abilități sunt identificate, evaluează cât de critice sunt acestea pe baza obiectivelor business-ului, clasându-le în ordinea priorităților.
  • Evaluează abilitățile actuale ale angajaților tăi. Aceste date pot fi adunate prin revizuirea evaluărilor de performanță, prin chestionare de analiză a competențelor și discuții one to one cu angajații și managerii. Ca și la primul pas, clasează acele abilități în funcție de cât de critice sunt.
  • Evaluează rezultatele. Compară constatările din primele două etape, diferențele constatate vor dezvălui actualele lacune de competențe.
  • Efectuează aceeași analiză dacă sunt cunoscute nevoile viitoare de competențe 

Pentru a viza candidații pasivi, este important să înțelegi nevoile de personal. Acestea pot fi prognozate luând în considerare creșterea viitoare a locurilor de muncă pe baza planului strategic al organizației. ratele de fluctuație din companie, pensionările. Dacă planul strategic include o extindere a companiei într-un anumit oraș și o restrângere a activității în alta, poți anticipa numărul de angajați și profilul acestora.

 

Cum îți creezi baza de date 

Apelează la contactele stabilite la interviu sau la diferite evenimente

Reține contactul profesioniștilor care ți-au plăcut la interviu, dar care, din anumite motive nu se potriveau jobului din acel moment. De asemenea, dacă întâlnești candidați competenți în timpul evenimentelor profesionale, asigură-te că le ceri și contactul! O altă modalitate de a întâlni potențiali candidați este găzduirea evenimentelor pe anumite teme care pot atrage oamenii cu specializarea de care ai nevoie.



Verifică site-urile web cu portofolii

Cercetarea candidaților pasivi prin analiza portofoliilor lor îți oferă o evaluare obiectivă a setului lor de abilități. Această metodă funcționează bine pentru profesioniștii creativi, cum ar fi designerii grafici, care au prezență pe Behance, Dribble sau Carbonmade.

GitHub este o opțiune excelentă pentru a găsi dezvoltatori web. De asemenea, poți lansa diferite provocări de scriere cod pe site-uri precum HackerRank și Codility, pentru a identifica cei mai buni candidati pasivi în funcție de scorurile lor.

 

Construiește comunități de talente

Comunitățile de talente sunt o modalitate autentică de a oferi candidaților o perspectivă asupra companiei în care lucrezi, ținând membrii la curent cu noutățile și cu oportunitățile relevante de carieră. Prin promovarea unei comunități active de talente, vei rămâne în contact cu numeroși candidații pasivi și vei putea relaționa cu aceștia până când sunt gata să exploreze noi oportunități în cadrul companiei.

 

AI (Inteligența Artificială)

Dacă timpul de recrutare este limitat, poți apela la diferite tool-uri AI care, de exemplu, scanează mai multe rețele sociale sau profesionale și indentifică cât de potrivit este un profil de pe LinkedIn cu cerințele unui job.

 

 

Cum îi atragi. Fii prezent acolo unde sunt candidații pasivi

Pentru a identifica sau a găsi candidații pasivi, fii acolo unde sunt ei atât fizic, cât și virtual. Identifică grupurile în care aceștia sunt activi, conferințele la care participă și activitatea lor pe LinkedIn.

LinkedIn este probabil cel mai utilizat site pentru recrutare pasivă. Oferă și opțiunile „Recruiter Lite” și „Recruiter Corporate” pentru a te ajuta să cauți candidații.  De asemenea, poți folosi opțiunea „căutare avansată a persoanelor” și să introduci criteriile tale pentru candidatul ideal.  Iată și alte modalități de a identifica candidati pasivi pe LinkedIn:

 

Dezvoltă un profil bogat în cuvinte cheie

Uneori, candidații îți găsesc compania folosind funcția de căutare și cuvinte cheie relevante. Cuvintele cheie sunt o modalitate eficientă prin care potențialii candidați pot găsi compania ta.

Include detalii specifice industriei, cum ar fi domeniul de expertiză, produsele și serviciile și chiar diferite locații din țară.

Actualizează constant pagina companiei, pentru a le oferi candidaților pasivi ocazia de a rămâne la curent cu cele mai recente informații din companie. Angajații pot folosi opțiunea “Share That You’re Hiring” feature.

 

Folosește pagina companiei pentru a te poziționa ca employer of choice

O tehnică pentru a atrage candidati pasivi pe LinkedIn este să rafinezi profilul companiei. Prezintă constant beneficiile lucrului în companie, oportunitățile de avansare. 

Include informațiile care pun business-ul într-o lumină bună pentru cei care caută un loc de muncă sau pentru cei care sunt deschiși să afle despre joburi noi, deși nu caută activ.

Postează în mod regulat review-urile colegilor în care vorbesc despre  satisfacția lor la job și folosește statistici verificabile care evidențiază aspectele pozitive ale mediului de lucru.

 

Folosește funcția „Oamenii au văzut și”

„People Also Viewed” este o funcție a LinkedIn, situată în partea dreaptă a profilului unei companii. Găsirea candidaților pe LinkedIn poate fi mai ușoară atunci când folosești această funcție.

 

Acordă atenție etichetelor de la fotografia de profil

Asigură-te că ai setat frame-ul #Hiring la fotografia de profil și poți contacta candidați care și-au setat opțiunea #OpenToWork  sau #Open to New Opportunities.

 

Creează o campanie de recrutare memorabilă, cu accent pe adaptarea mesajului profesioniștilor pe care îi dorești în echipa ta și pe crearea unor vizualuri atractive. Canalele ideale sunt Facebook, Instagram și LinkedIn.

 

Un program de recomandare a angajaților este una dintre metodele ideale de recrutare a candidaților semi-activi și pasivi, deoarece atunci când sunt în căutarea unui nou job, aceștia iau legătura mai întâi cu prietenii lor. De aceea este important să fii transparent în relațiile cu ai tăi colegi, să le recunoști și să le recompensezi meritele, pentru ca aceștia să încurajeze prietenii să aplice.

 

Interacționează cu talentele – După ce ai identificat candidații pasivi care se potrivesc companiei tale, asigură-te că interacționezi în mod regulat cu acești candidați reacționând și comentând la postările lor.

 

Cum recrutezi candidati pasivi

Acum  știi cum să găsești candidati pasivi, este timpul să te concentrezi asupra recrutării. Candidații pasivi sunt deschiși să ia în considerare o nouă oportunitate doar dacă aceasta este mai bună decât postul lor actual. Iată câteva sfaturi de urmat atunci când recrutezi candidati pasivi:

 

Pregătește un pitch convingător. Ai foarte puțin timp pentru a face o impresie asupra unui candidat care nu dorește neapărat să-și schimbe locul de muncă. Este esențial să îi oferi descrierea a postului, a companiei, să-i menționezi salariul și beneficiile. Gândește-te speech-ul  ca o prezentare de vânzare a unui produs.

 

Trimite e-mailuri personalizate – Candidații pasivi nu caută un nou loc de muncă, prin urmare aceștia trebuie să fie motivați să interacționeze în continuare cu tine și să ia în considerare rolul. Mizează pe o abordare personalizată și pe o informare eficientă.

 

Acordă atenție abordării din timpul interviului – Începe conversația asigurându-te că oamenii se simt în largul lor și discută despre ei, despre interesele lor. Astfel îi vei motiva să fie deschisiși discuției. Doar atunci când crezi că este momentul potrivit, le poți spune despre compania ta, despre rolul și despre potrivirea lor cu acesta.

 

Subliniază beneficiile companiei – Întreabă candidații pasivi ce i-ar face să plece din compania actuală și identifică acele puncte minus unde compania în care lucrezi poate plusa. 

 

Cum îi determini să accepte oferta

Urmărește oportunitatea

Deși oferirea de compensații mai mari ar putea fi o modalitate de a-i atrage, ar trebui să încerci și alte modalități. Candidații calificați își cunosc valoarea; prin urmare, tânjesc după alte lucruri, cum ar fi oportunități de a-și perfecționa setul actual de abilități și de a câștiga mai multă experiență și dezvoltare profesională. Arată-le  că noul rol le oferă toate aceste beneficii.

 

Subliniază valorile de bază ale organizației și cultura pozitivă

Candidații de top își propun întotdeauna să lucreze pentru cele mai bune companii. Ei doresc să lucreze pentru companii cu obiective mari și să aibă un impact semnificativ asupra societății, asupra comunității din care fac parte. Ei preferă în principal să lucreze pentru organizații care împărtășesc valorile lor fundamentale. Trebuie să înțelegi valorile lor fundamentale și să arăți cum acestea se aliniază cu valorile companiei tale.

De asemenea, aceștia doresc să lucreze într-un loc în care se simt în largul lor. Preferă echilibrul dintre viața profesională și cea personală, flexibilitatea la locul de muncă, iar oferirea acestora beneficii este esențială pentru a atrage și reține talentele.

 

Arată cum se aliniază acest rol cu planurile lor viitoare.

Candidații pasivi au, de regulă, o perspectivă asupra carierei lor și preferă oportunitățile care se aliniază cu viziunea lor pe termen lung.  Evaluează așteptările acestora și arată cum îi va ajuta noul rol să-și atingă obiectivele pe termen lung.

 

Accelerează procesul

Candidatul manifestă interes pentru poziție? Atunci va trebui să acționezi rapid, pentru că există rsicul de a se răzgândi sau de a-și pierde interesul pentru rol. Este firesc ca recrutarea să nu fie un proces desfășurat peste noapte, dar va fi apreciată dacă o accelerezi, menținând în același timp eficiența. Acțiunile tale trebuie să reflecte același mesaj și să-l facă pe candidat să se simtă apreciat. 

Surse:

https://www.shrm.org/resourcesandtools/tools-and-samples/how-to-guides/pages/how-to-target-passive-job-seekers.aspx

https://www.lever.co/blog/7-easy-ways-to-find-the-best-candidates-on-linkedin/

https://getcovey.com/blog/candidate-sourcing-passive-candidate-sourcing

https://www.robertwaltersgroup.com/content/dam/robert-walters/country/united-kingdom/files/whitepapers/robert-walters-insight-series-managing-your-brand-throughout-the-recruitment-process.pdf

Citește și:

Cum te ajută ChatGPT, noul tool AI, în HR

 

De ce ar trebui să pui accentul pe siguranța jobului în discuțiile cu echipa ta