NEWSLETTER LEGISLATIV – 20 AUGUST 2020

Cuprinde:

• Ordonanta de urgenta nr. 123/2020
• Ordonanta de urgenta nr. 132/2020

Ordonanta de urgenta nr. 123/2020

Ordonanta de urgenta nr. 123/2020 publicata in MO in Partea I nr. 688 din 31.07.2020 pentru modificarea art. 3 din Legea nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, face urmatoarele precizari:

Comentariu: Alocatia de stat pentru copii se stabileste in cuantum de:

→ 600 lei pentru copiii cu varsta de pana la 2 ani sau de pana la 3 ani, in cazul copilului cu handicap;
→ 300 lei pentru copiii cu varsta cuprinsa intre 2 ani si 18 ani;
→ 600 lei pentru copiii cu varsta cuprinsa intre 3 ani si 18 ani, in cazul copilului cu handicap.

Cuantumul prevazut mai sus se aplica incepand cu drepturile aferente lunii iulie 2022. Incepand cu drepturile aferente lunii august 2020, cuantumul alocatiei de stat se majoreaza cu 20 de puncte procentuale, aplicate sumei rezultate din diferenta dintre cuantumul prevazut mai sus si cuantumul acordat anterior, in luna iulie 2020.

Nota: Senatul a respins marti, 18.08.2020, ordonanta de urgenta prin care alocatiile copiilor urmau sa fie majorate cu 20% de la 1 septembrie. In cazul in care votul Camerei Deputatilor va fi similar, ramane in vigoare legea prin care Guvernul este obligat sa dubleze cuantumul acestora.

Ordonanta de urgenta nr. 132/2020

Ordonanta de urgenta nr. 132/2020 publicata in MO in Partea I nr. 720 din 10.08.2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, face urmatoarele precizari:

Comentariu: Prezenta ordonanta de urgenta aduce o serie de facilitati in sfera relatiilor de munca, dupa cum urmeaza:

1. In situatia reducerii temporare a activitatii determinate de  instituirea starii de urgenta/alerta/asediu, in conditiile legii, angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de munca a salariatilor cu cel mult 50% din durata prevazuta in contractul individual de munca, cu informarea si consultarea sindicatului, a reprezentantilor salariatilor sau a salariatilor, dupa caz, anterior comunicarii deciziei salariatului. Reducerea programului in conditiile de mai sus se stabileste prin decizia angajatorului, pentru o perioada de cel putin 5 zile lucratoare consecutive, angajatorul avand obligatia de stabilire a programului de munca pentru intreaga luna. Reducerea se aplica si in cazul programelor de munca in ture sau inegale.
Pe durata reducerii timpului de munca, salariatii afectati de masura beneficiaza de o indemnizatie de 75% din diferenta dintre salariul de baza brut prevazut in contractul individual de munca si salariul de baza brut aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de munca, in completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat.
Indemnizatia este suportata de catre angajator urmand a se deconta din bugetul asigurarilor pentru somaj. Aceasta indemnizatie reprezinta venit de natura salariala si este supusa impozitarii si platii contributiilor sociale, in conditiile legii.
In situatia in care, in cursul aceleasi luni, salariatul obtine atat venituri din salarii, cat si indemnizatia anterior mentionata, in vederea impozitarii, acestea se cumuleaza, in vederea acordarii deducerii personale.
Pe perioada de aplicabilitate a acestei masuri, salariatul beneficiaza de toate celalalte drepturi prevazute in contractul individual de munca sau in contractul colectiv de munca, proportional cu timpul efectiv lucrat.
Angajatorul poate dispune masura reducerii timpului de munca in conditiile de mai sus si poate solicita decontarea indemnizatiei anterior mentionata daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

→ Masura afecteaza cel putin 10% din numarul de salariati ai unitatii;
→ Reducerea activitatii este justificata de o diminuare a cifrei de afaceri din luna anterioara aplicarii masurii sau, cel mult, din luna dinaintea lunii anterioare acesteia cu cel putin 10% fata de luna similara din anul anterior.

In cazul angajatorilor care aplica aceasta masura, acordarea de bonusuri, precum si alte adaosuri la salariul de baza pentru structura de management a angajatorului se efectueaza dupa finalizarea perioadei de aplicare a acestei masuri.

2. Pentru persoanele care desfasoara activitati necalificate cu caracter ocazional, denumite in continuare zilieri, care isi desfasoara activitatea in unul dintre domeniile prevazute la art. 13 din Legea nr. 52/2011, afectate de intreruperea sau restrangerea activitatii ca urmare a efectelor coronavirusului, pentru o perioada de trei luni, la alegerea beneficiarului de lucrari, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2020, se acorda de la bugetul de stat o suma reprezentand 35% din remuneratia cuvenita zilei de munca;

3. Pana la 31 decembrie 2020, dar nu mai mult de o perioada de 3 luni, la alegerea angajatorului, pentru angajatii care incheie contracte individuale de munca pe perioada determinata de pana la 3 luni, se asigura decontarea unei parti din salariul acordat acestora, suportata din bugetul asigurarilor pentru somaj, reprezentand 41,5% din salariul aferent zilelor lucrate in aceste locuri de munca, pentru o perioada de lucru de 8 ore/zi, dar nu mai mult de 41,5% din castigul salarial mediu brut, aferent perioadei lucrate;

4. Pentru desfasurarea activitatii in regim de telemunca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca, se acorda, o singura data, angajatorilor pentru fiecare telesalariat un sprijin financiar in valoare de 2.500 lei in scopul achizitionarii de pachete de bunuri si servicii tehnologice necesare desfasurarii activitatii in regim de telemunca.
Suma se acorda, in ordinea depunerii solicitarilor, pana la 31 decembrie 2020, din bugetul asigurarilor de somaj, prin ANOFM, in limita fondurilor alocate cu aceasta destinatie, angajatorilor, pentru angajatii care au lucrat in regim de telemunca in perioada starii de urgenta cel putin 15 zile lucratoare.