In ultimii ani, procesul de recrutare a incetat sa mai fie conditionat de completarea CV-ului cu o scrisoare de intentie. Nu toate industriile au renuntat insa la solicitarea scrisorilor de intentie ca parte din pachetul de aplicare. Unele organizatii merg si mai departe, descalificand din start aplicatiile care nu le contin. La fel, in unele tari aceastea sunt mai des solicitate decat in Romania. Este cazul organizatiilor nonguvernamentale sau al unor tari precum Marea Britanie.
Scrisoarea de intentie
Scrisoarea de intentie poate fi un instrument foarte util. Atat pentru candidatii fara prea multa experienta cat si pentru cei care au deja un CV consistent. Celor aflati la inceput de drum le recomandam sa o foloseasca pentru a demonstra:
- ca se pot exprima corect, coerent si intr-un mod care sa arate profesionalism;
- ca detin abilitatile necesare in indeplinirea rolului pentru care aplica, chiar daca exemplele vin din activitati de voluntariat sau alt gen de proiecte;
- ca inteleg resposabilitatile rolului pentru care aplica si ca au un plan de dobandire a cunostintelor si dezvoltare a abilitatilor necesare.
Recomandari in redactarea unei scrisori de intentie:
- limiteaza-te la maxim o pagina A4;
- incepe prin a mentiona pozitia pentru care aplici si de ce te intereseaza; descrie apoi cunostintele si experienta care te recomanda pentru rolul respectiv si incheie prin a multumi pentru timpul acordat;
- spre deosebire de CV, unde faci un istoric al experientei tale, in scrisoare de intentie iti poti detalia abilitatile, realizarile si motivatia;
- personalizeaza scrisoarea de intentie in functie de rolul pentru care aplici – nu folosi una generala;
- cu exceptia situatiilor in care ti se cere sa fii creativ si original, pastreaza tonul si limbajul cat mai aproape de formal.
Inainte de a o trimite, citeste inca o data scrisoarea de intentie si corecteaza eventualele greseli. Daca scrisoarea este redactata in limba romana, nu uita nici de diacritice. Eventual, roaga un prieten sa o citeasca. De multe ori, daca ne-am concentrat prea mult pe continutul unui document, ne scapa micile erori. Salveaza documentul cu numele tau sau conform instructiunilor din anunt, daca acestea exista.
Foloseste LinkedIn pentru a identifica noi oportunitati profesionale
Cu un numar de peste 675 milioane de utilizatori la nivel global, LinkedIn este, de departe, cea mai populara retea profesionala. Aproape trei milioane de romani au cont pe LinkedIn si multi dintre ei il folosesc pentru a urmari si aplica la joburile care ii intereseza. La randul lor, putini recruteri isi permit sa il ignore. De altfel, pentru multe companii, LinkedIn a devenit canalul principal de atragere a candidatilor.
Cateva sfaturi pentru un profil de LinkedIn reusit:
- completeaza-ti profilul cu aceeasi atentie cu care ti-ai scris CV-ul – concentreza-te pe realizarile trecute si pe ce ai putea oferi unui potential angajator;
- foloseste-ti numele real, profesia sau domeniul de activitate in titlul profilului;
- incearca sa te feresti de clisee lingvistice – cuvinte precum „inovator”, „responsabil” sau „creativ” sunt folosite atat de des incat nu mai inseamna aproape nimic;
- personalizeaza URL-ul – ideal, acesta ar trebuie sa fie linkedin.com/numeletau – optiunea de editare se afla in meniul „editeaza profilul” („edit profile”);
- investeste intr-o fotografie de buna calitate – conform statisticilor, cei care folosesc o fotografie facuta de un profesionist au de 14 ori mai multe vizualizari ale profilului;
- asigura-te ca profilul este setat pe modul public;
- nu uita sa incluzi linkuri spre articole publicate, siteul sau blogul personal;
- investeste timp in crearea unei retele consistente de contacte dar evita spamul – incearca sa trimiti invitatii doar celor cu care ai o minima conexiune profesionala;
- personalizeaza invitatiile – daca ai cunoscut pe cineva interesant la un eveniment, trimite-i o invitatie in care o feliciti pentru interventie sau ii amintesti contextul in care v-ati cunoscut.
Chiar daca nu cauti activ un nou job, LinkedIn poate fi o resursa utila. Foloseste-l pentru a ramane la curent cu ultimele trenduri din industria ta. De asemenea, te poti conecta cu profesionisti din intreaga lume prin intermediul grupurilor gazduite de retea. Grupurile de LinkedIn iti permit sa interactionezi cu profesionisti care lucreaza in acelasi domeniu sau care au interese similare. Sunt o sursa interesanta de noutati, opinii, studii de caz etc. Le poti folosi si cand ai nevoie de un sfat sau cand te confrunti cu o problema inedita. La randul tau, poti oferi sprijin sau poti initia conversatii cu utilizatori din zone geografice si culturi diferite. De multe ori, pe aceste grupuri sunt impartasite si oportunitati profesionale. Profita de accesul la grup pentru a cere mai multe detalii despre job cu mai multe sanse de a primi un raspuns.
AI GRIJA CE IMAGINE PROIECTEZI IN SOCIAL MEDIA
Odata cu ascensiunea retelelor de socializare, companiile au dezvoltat mecanisme de identificare a celor mai buni candidati. Asteapta-te ca recrutorul care se ocupa de selectarea candidatilor pentru un rol care te intereseaza sa arunce un ochi si peste informatiile care apar despre tine dupa o simpla cutare pe Google. Astfel, chiar daca nu folosesti retele precum Facebook, Twitter sau Instagram pentru a aplica la un job, informatiile de acolo pot sa actioneze impotriva ta. Iti recomandam sa faci si tu exercitiul unei simple cautari pe Google plecand de la numele tau. Esti mandru sau mai degraba jenat de rezultatele cautarii? Incearca sa vezi lucrurile din perspectiva unui recrutor. Ce ar putea spune despre tine fotografia de la ultima petrecere la care toti ati baut cam mult sau comentariul rautacios lasat unui amic pe Facebook?
Gandeste-te la aceste elemente – CV-ul, scrisoarea de intentie si profilul de LinkedIn – ca la o carte de vizita. Cu ce imagine ai dori sa ramana cei care le parcurg?
Te-ar mai putea interesa si:
11 intrebari inteligente cu care sa impresionezi la interviul de angajare
[…] Noutati CUM SA FII MAI VIZIBIL PENTRU ANGAJATORI 0 Noutati […]