Cristina Scarlatescu este manager recrutare in cadrul BIA HCS, unde, alaturi de o echipa bine pregatita, se ocupa de recrutare activa si headhunting pentru pozitii de specialisti, middle si top management.
Cristina este absolventa a unui program de master in domeniul resurselor umane si are o experienta de peste 10 ani acumulata in recrutare: mii de interviuri sustinute, sute de oameni pe care a reusit sa ii faca fericiti oferindu-le un loc de munca, zeci de oameni cu care pastreaza legatura. Poate nu a ales cea mai usoara cariera, dar e clar una care o reprezinta si o face fericita.
De ce HR?
De la varsta de 5 – 6 ani, obisnuiam sa le spun celor din jur ca, atunci cand o sa cresc mare, o sa ma fac invatatoare. De ce? Imi placea la nebunie sa ma aflu in preajma copiilor si mi-am dat seama apoi ca raspunsul acesta este pe placul adultilor. Studiile pedagogice (liceale) le-am urmat cu acest gand. Sora mea a vazut insa mai mult – ca imi placea sa comunic si cu oamenii “mari” si sa ii ajut. Din 2008, incepusera sa fie introduse in planurile de invatamant din mediul universitar si discipline care aveau legatura cu domeniul resurselor umane si ea a fost cea care mi-a sugerat ca mi s-ar potrivi. Am citit, m-am informat si am inceput impreuna sa cautam un program de master in acest domeniu. De atunci, HRul a devenit pasiunea mea.
Care a fost cea mai dura lectie invatata in toti anii de lucru in HR
Cel mai neplacut moment este acela cand, dupa un efort ridicat depus pentru identificarea candidatului potrivit pentru o pozitie vacanta, candidatul ne anunta in ultimul moment ca nu mai este interesat de acea oportunitate. Sau, nu mai raspunde la telefon. Este o experienta neplacuta, insa mereu gasim resurse pentru a merge mai departe, pentru a o lua de la capat.
Care a fost cel mai frumos moment din toti anii de lucru in HR?
Cand oamenii pe care ii recrutez performeaza, se integreaza usor, sunt multumiti si vin cu drag la serviciu. Ma bucur si cand clientii revin cu proiecte noi, multumiti de colaborarea anterioara.
Ca satisfactie personala in procesul propriu de crestere profesionala, ma bucur intotdeauna cand colegii vin catre mine pentru un sfat, pentru a fi mentor pentru un coleg sau pentru a le da o mana de ajutor intr-un proiect. Este o dovada ca munca mea este apreciata dar si ca oamenii se simt comfortabil sa imi ceara ajutorul.
Care a fost proiectul cel mai dificil si de ce?
Imi e intotdeauna mai greu cand trebuie sa recrutez pentru echipa mea. Dar un astfel de moment devine atat de frumos si plin de satisfactie cand reusesc sa gasesc persoanele potrivite si sa formez, pas cu pas, o echipa de succes.
De unde ai invatat cele mai multe lucruri folositoare pentru viata profesionala?
Am invatat foarte multe lucruri din toate cartile care au legatura cu domeniul in care lucrez. Insa, cel mai mult ma inspira oamenii cu care interactionez in cadrul interviurilor, intalnirilor de business, cursurilor de dezvoltare profesionala. Mai mult, am avut norocul sa am mereu parte de colegi de la care am invatat foarte multe lucruri folositoare.
Care a fost cartea din care ai invatat cele mai multe lucruri folositoare pentru viata personala?
Ultima carte citita pe nerasuflate a fost “Povestea mea”, scrisa de Michelle Obama. Am cumparat-o mai mult din curiozitate dar s-a dovedit a fi o lectura mult mai interesanta decat m-am asteptat. M-a captat mult sinceritatea si simplitatea cu care Michelle isi relateaza povestea, cu realizari si dezamagiri, cu temeri si curaj si cum a reusit sa imbine responsabilitatile de mama cu cele profesionale. O apreciez pentru felul in care alege sa discearna lucrurile, sa lupte, pentru felul in care iubeste, pentru sinceritatea si deschiderea ei si pentru eforturile de a-i ajuta pe cei din jur.
,,Viața m-a învățat că progresul și schimbarea se întâmplă încet, treptat. Plantăm semințele schimbării, dar fructul rezultat s-ar putea să nu apucăm să-l vedem. Așa că trebuie să fim răbdători și încrezători.” (Michele Obama, “Povestea mea”)
Ai avut un mentor sau un model care te-a ajutat sa te ghidezi in viata profesionala sau personala?
Da, sora mea – ii sunt recunoscatoare pentru ca m-a indrumat, ajutandu-ma sa imi gasesc calea profesionala.
Ce abilitati crezi ca trebuie sa aiba un om de HR?
In primul rand curiozitate. Este un domeniu care se schimba constant si, daca nu esti tot timpul conectat la ce se intampla in piata, la ce teorii sau metode noi au aparut etc., este greu sa tii pasul.
Apoi, perseverenta – capacitatea de a gasi metode noi pentru a face fata tuturor provocarilor aparute (refuzul candidatilor, schimbari din partea clientului, etc.) si pentru a livra rezultatele stabilite.
Nu in ultimul rand, o atitudine pozitiva. Un zambet ajuta mereu sa stabilim o altfel de relatie atat cu candidatii, cat si cu clientii.
Ce le-ai recomanda tinerilor profesionisti care isi incep sau se gandesc sa inceapa o cariera in HR?
Multi tineri spun ca vor sa lucreze in HR pentru ca le place sa lucreze cu oamenii. Da, HRul este despre oameni dar sa iti placa sa lucrezi cu ei este o conditie necesara dar nu suficienta. Pentru a fi un bun profesionist in acest domeniu trebuie sa te inarmezi cu multa dorinta de invatare si dezvoltare continua. Mai mult, castigarea respectului si a increderii tuturor partilor (candidati, clienti) sunt alte aspecte cheie in rolul de HR. In HR, pregatirea dar mai ales atitudinea fac diferenta.