NEWSLETTER LEGISLATIV – 12 APRILIE 2021

Cuprinde:

• Legea nr. 58/2021
• Ordonanta nr. 19/2021
• Ordinul nr. 214/2021
• Ordonanta de urgenta nr. 26/2021

Ordonanta de urgenta nr. 58/2021

Legea nr. 58 publicata in MO nr. 345 din 05.04.2021 Partea I pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 211/2020 privind prelungirea aplicarii unor masuri de protectie sociala adoptate in contextul raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, face urmatoarele precizari:

Comentariu: Prezenta lege aduce printre altele o serie de modificari in privinta aplicarii mecanismului Kurzarbeit dintre care enumeram mai jos:

  • Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (1) din Legea 53/2003 – Codul Muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul reducerii temporare a timpului de munca, determinate de instituirea starii de urgenta/alerta/asediu, in conditiile legii, pe perioada starii de urgenta/alerta/asediu, precum si pe o perioada de pana la 3 luni de la data incetarii ultimei perioade in care a fost instituita starea de urgenta/alerta/asediu, angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de munca a salariatilor cu cel mult 80% din durata zilnica, saptamanala sau lunara, prevazuta in contractul individual de munca. Practic, angajatorii vor putea reduce timpul de munca al salariatilor cu cel mult 80% din durata zilnica, saptamanala sau lunara, fata de prevederile anterioare care reglementau o reducere a timpului de munca de 50 %.
  • Reamintim ca angajatorii care doresc sa implementeze aceste prevederi au nevoie de acordul sindicatului sau al reprezentantilor salariatilor, dupa caz, iar indemnizatia pentru reducerea timpului de munca este de 75% din salariul de baza brut lunar aferent orelor de reducere a programului de munca, angajatorii putand suplimenta indemnizatia cu sume reprezentand diferenta pana la salariul de baza fara ca aceste sume sa poata fi decontate.
  • Angajatorii care doresc sa implementeze aceste prevederi trebuie sa dovedeasca o diminuare a cifrei de afaceri din luna anterioara aplicarii masurii sau, cel mult, din luna dinaintea lunii anterioare acesteia, cu cel putin 10% fata de luna similara sau fata de media lunara a cifrei de afaceri din anul anterior declararii starii de urgenta/alerta/asediu, respectiv fata de anul 2019.

Ordonanta nr. 19/2021

Ordonanta nr. 19 publicata in MO nr. 315 din 29.03.2021 Partea I privind unele masuri fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal, face urmatoarele precizari:

Comentariu: Prezenta ordonanta prevede, printre altele, ca exceptarea de la plata impozitului pe venit si a contributiilor sociale pentru sumele platite de angajatori pentru educatia timpurie a copiilor angajatilor (sume plafonate la 1.500 le/luna pentru fiecare copil) se suspenda incepand cu veniturile aferente lunii aprilie 2021 si pana la data de 31 decembrie 2021 (inclusiv).

Ordinul nr. 214/2021

Ordinul nr. 214 publicat in MO nr. 350 din 06.04.2021 Partea I pentru aprobarea modelului documentelor prevazute la art. 53 1 alin. (12) din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii, face urmatoarele precizari:

Se aproba modelul cererii, al declaratiei pe propria raspundere si al listei persoanelor care urmeaza sa beneficieze de indemnizatia prevazuta la art. 53 1 alin. (1) din Legea nr. 53/2003, reglementate la art. 53 1 alin. (1) din Codul Muncii.

Comentariu: Indemnizatia anterior mentionata este acordata in cazul suspendarii temporare a activitatii si/sau reducerii acesteia ca urmare a decretarii starii de asediu sau starii de urgenta, salariatii afectati de activitatea redusa sau intrerupta, care au contractul de munca suspendat, beneficiand de o indemnizatie platita din bugetul asigurarilor pentru somaj, in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat in vigoare, pe toata durata mentinerii starii de asediu sau starii de urgenta, dupa caz.

Ordonanta de urgenta nr. 26/2021

Ordonanta de urgenta nr. 26 publicata in MO nr. 363 din 08.04.2021 Partea I pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, face urmatoarele precizari:

Comentariu: Dintre modificarile si completarile aduse de prezentul act normativ precizam:

  • Persoanele care, in perioada in care sunt indreptatite sa beneficieze de concediul pentru cresterea copilului, obtin venituri supuse impozitului au dreptul la un stimulent de insertie, dupa cum urmeaza:

a) In cuantum de 1.500 lei, daca persoanele indreptatite obtin venituri inainte de implinirea de catre copil a varstei de 6 luni, respectiv 1 an in cazul copilului cu dizabilitati. Cuantumul de 1.500 lei se acorda pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului du dizabilitati;
b) In cuantum de 650 de lei daca persoanele indreptatite obtin venituri dupa implinirea de catre copil a varstei de 6 luni, respectiv 1 an in cazul copilului cu dizabilitati.

  • Totodata, prezenta Ordonanta de Urgenta prevede faptul ca cele 12 luni de cotizare (din ultimii 2 ani) pot fi constituite integral si din perioadele in care persoanele au beneficiat de indemnizatia lunara prevazuta la art. XI si XV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020, si/sau de prevederile art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020.
Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.