Cum te ajută ChatGPT, noul tool AI, în HR

ChatGPT

Una dintre cele mai mari schimbări în mediul digital și în business a avut loc la finalul anului trecut, când noul tool AI, ChatGPT, a ajuns la peste un milion de utilizatori la doar 5 zile după lansarea publică, pe 30 noiembrie 2022. 

În ultimii aproximativ cinci ani,  inteligența artificială în HR a evoluat, fiind folosită pentru evaluarea candidaților, cu scopul a vedea dacă se potrivesc profilului jobului la care au aplicat sau pentru a răspunde întrebărilor de bază ale candidaților și angajaților. Însă, ChatGPT vine cu o noutate – poate răspunde la întrebări complexe cu răspunsuri instantanee, ușor de înțeles. Pentru că se bazează pe procesarea limbajului natural (NLP).

Să-l cunoaștem mai bine și să aflăm ce rol poate juca în departamentul de HR, ce avantaje aduce și care sunt perspectivele în ceea ce privește acest tool. Se pune problema înlocuirii anumitor funcții din departamentul de HR, odată cu apariția lui ChatGPT?

 

Ce este ChatGPT?

ChatGPT este un „Chatbot de inteligență artificială” dezvoltat de OpenAI, un laborator de cercetare care efectuează cercetări în AI.

Numele provine de la „Generative Pre-trained Transformer”, rolul lui fiind acela de a oferi răspunsuri detaliate la întrebările utilizatorilor. Deși este posibil ca răspunsurile să nu fie corecte din punct de vedere faptic de fiecare dată, oferă explicații aprofundate și poate chiar să-și amintească ceea ce a spus anterior și să se corecteze singur, dacă este necesar. Practic, folosește întrebările și răspunsurile anterioare pentru a determina următoarele răspunsuri. În multe privințe, funcționează ca un motor de căutare mai sofisticat, interactiv.

Principalul mod în care diferă de tool-urile de inteligență artificială devenite tradițioanle este că poate, într-o manieră supravegheată, să se adapteze la rezolvarea problemelor tale. 

ChatGPT are, de asemenea, un API de moderare care ajută la filtrarea interogărilor, ajutând la evitarea întrebărilor rasiste și a altor întrebări ofensatoare. În forma sa actuală, nu are acces la internet, iar cunoștințele pe care le-a dobândit se bazează exclusiv pe datele pe care le-a primit în training. Are cunoștințe despre evenimente doar până în 2021.

 

Ce relevanță are ChatGPT pentru HR


Datorită naturii sale interactive, poate oferi angajaților un sprijin excelent, prin gestionarea întrebărilor acestora și oferirea de soluții la situațiile întâmpinate de aceștia, eliberând astfel echipa de HR de acest task. Ajută, de asemenea, la reducerea costurilor, timpului și efortului necesar pentru a menține angajații implicați. 

ChatGPT poate funcționa și ca un instrument de analiză deoarece face corelații semnificative în baza de date a angajaților. Astfel identifică problemele semnificative dintr-o companie și poate sugera soluții practice pentru a spori rata de implicare a angajaților.


Datorită naturii sale versatile, ChatGPT poate dezvolta strategii avansate și personalizate de creștere a implicării angajaților, adaptate acestora. 

 

Ce poate face concret ChatGPT în HR

Iată câteva dintre răspunsurile pe care ChatGPT le-a oferit la această întrebare:

  • Recrutare  – poate fi folosit pentru a scana CV-urile candidaților și răspunde la întrebările importante ale HR-ilor despre calificări și experiența aplicanților
  • ChatGPT vă poate dezvolta întreaga strategie de recrutare cu exemple foarte specifice și îți poate oferi un ghid de urmat pas cu pas.
  • ChapGPT poate scrie politici de resurse umane.
  • ChapGPT poate scrie anunțuri de joburi și fișe de post.
  • Contribuie la creșterea implicării angajaților – poate răspunde la întrebările frecvente ale angajaților despre beneficii, politicile companiei, oferind astfel ocazia specialiștilor în HR să se ocupe de aspecte mai complexe din activitatea lor.
  • Onboarding – răspunde întrebărilor noilor colegi și le oferă informații despre politicile și procedurile companiei.
  • Trainingul angajaților – creează module interactive de training și răspunde la întrebările participanților din timpul trainingului.

Dar este mult mai creativ de atât:

  • Imaginează-ți că vrei să schimbi ceva în software-ul de resurse umane care include datele angajaților. Tot ce va trebui să faci este să-i spui lui ChatGPT ce vrei să schimbi și vei vedea instantaneu schimbarea. Te va informa dacă există probleme create de acele modificări și cum să le rezolvi.
  • Imaginează-ți un tool care analizează în timp real fiecare conversație care are loc în companie pe-mail, Slack, Teams etc.; conectează punctele; și se asigură că toate părțile sunt pe aceeași lungime de undă și că nimeni nu este lăsat deoparte.
  • Imaginează-ți un tool  care poate asigura că în companie nu există inechitate salarială pentru aceleași joburi și același nivel de experiență și, dacă cineva încearcă să facă ceva care este inechitabil, alertează imediat persoanele avizate pentru a o soluționa.
  • Imaginează-ți un tool poate măsura în mod constant performanța (în funcție de obiectivele stabilite) pentru toți lucrătorii, indiferent de mediul lor de lucru (remote sau hibrid).
  • Imaginează-ți un tool care poate alerta un manager despre un angajat care ar putea trece printr-o problemă de sănătate mintală înainte ca problema să devină mai mare și apoi îl ajută pe manager să se ocupe de problemă.



Avantajele pe care Chat GPT ți le poate aduce în business

 

Soluții rapide la întrebările colegilor

ChatGPT poate fi folosit ca un chatbot pentru a oferi răspunsuri rapide la întrebările angajaților. Acesta va eficientiza rezolvarea situațiilor pe care angajații le semnalează. 

În plus, ChatGPT necesită absolut zero instruire, fiind un instrument de gestionare a interogărilor. Poate fi folosit și pentru a realiza sondaje anonime, care ajută angajații să ofere răspunsuri sincere și să adune feedback valoros.

 

Îmbunătățirea strategiilor de Employer Branding 

Suportul oferit de ChatGPT ajută la îmbunătățirea experienței angajaților în companie. Se asigură că angajații rămân mulțumiți de munca lor și sunt implicați. Prin urmare, calitatea produselor sau serviciilor oferite de companie se îmbunătățește considerabil, contribuind astfel la crearea unui brand de angajator puternic.

 

Analytics bazat pe inteligență artificială

ChatGPT poate fi folosit pentru a analiza baza de date a angajaților și a ajunge la concluzii semnificative. Chatbot-ul AI poate oferi, de asemenea, informații utile pentreu a-ți înțelege mai bine angajații, face analize predictive și propune acțiuni pentru a evita scenariile nedorite.


Analiza bazată pe inteligență artificială poate ajuta, de asemenea, să înțelegem detaliile care contribuie la bunăstarea oamenilor. De exemplu, te va ajuta să-ți seama de comportamentul oamenilor față de concedii, de prezența sau absența lor de la birou și de pauzele colegilor. Vei afla cine este reticent în a-ți lua concedii, pauze, cine lucrează mult peste program. Astfel de informații aprofundate te vor ajuta să acționezi la timp și conform așteptărilor oamenilor de echipa ta, creând o stare de bine în echipă. 

 

Soluție rentabilă din punctul de vedere al costurilor

ChatGPT automatizează mai multe sarcini și îmbunătățește implicarea angajaților. Angajații implicați au rezultate mai bune rezultatele, reducând astfel timpul și costurile necesare dezvoltării produselor și serviciilor.

În plus, echipa OpenAI va continua să își actualizeze chatbot-ul, asigurându-se că rămâne pregătit pentru orice întrebări din partea colegilor.

ChatGPT poate fi găsit aici. Este gratuit (momentan) pentru toți cei care vor să-l încerce. Și merită să-l testezi pentru a vedea cum îți poate ușura munca, cum poate scrie un anunț de job și cât este de cooperant în a-l îmbunătăți pe măsura cerințelor sau așteptărilor tale.

există totuși și dezavantaje

Deși ChatGPT te poate ajuta cu documentele, nu poate înlocui construirea relațiilor la baza HR. În recrutarea talentelor, este important să se creeze și un grad de încredere și intimitate între candidații la job și managerii de angajare. Sigur, un robot poate citi scrisori de intenție, poate analiza candidații și poate programa interviuri, dar nu poate să ia la cină candidatul pe care o companie și-l dorește al unei companii și să-l convingă să facă o schimbare în carieră. „Singurul lucru pe care un om de resurse umane ar trebui să-l facă este să-l convingă pe candidat să aibă încredere în ei”, spune Tim Sackett, CEO al companiei de angajare HRU Tech.

ChatGPT are și un alt defect critic: are doar informații până în 2021, ceea ce înseamnă că nu cunoaște evenimentele actuale, legile recente ale muncii sau piața muncii din ultimul an.

În plus, îi lipsește securitatea de înaltă calitate. De fapt, atunci când se conectează pentru prima dată, utilizatorii sunt întâmpinați cu un mesaj care îi sfătuiește să nu trimită informații confidențiale prin chatbot. Aceasta este o problemă majoră pentru managerii de resurse umane care gestionează informații sensibile.

 

ChatGPT va înlocui oamenii care lucrează acum în HR?

Ne vor lua slujbele chatboții? Este poate cea mai apăsătoare întrebare la care putem răspunde analizând obiectiv situația. Este firesc ca unele locuri de muncă să dispară și să apară altele noi. 


Dacă singurele tale responsabilități sunt sarcinile de bază în resurse umane, atunci da, ar trebui să fii îngrijorat. Tool-urile AI, create pentru HR vor putea prelua aceste sarcini, de bază. În viitorul apropiat, nu va mai fi nevoie să scrii o stategie de resurse umane sau anunțuri de joburi. În schimb, îi poți spune lui ChatGPT ce dorești și va crea instant o schiță și apoi îi poți cere să facă revizuiri până când consideri că este perfect. Dacă acum este nevoie de doi sau trei profesioniști în HR pentru a se ocupa de scanarea CV-urilor, recrutare, strategie, employer branding, în viitor munca poate fi gestionată de un profesionist HR și un asistent AI. Funcția lui Chat GPT este de suport, de reducere a task-urilor redundante, pentru ca oamenii să se poată ocupa de task-urile care îi împlinesc.

 

Modul corect de a vorbi despre ChatGPT este ca despre un coleg sau omolog de încredere în organizație”, spune Julia Dhar, partener și fondator al Behavioral Science Lab.

Ceea ce un instrument precum ChatGPT nu poate face este să ia decizii pe baza rezultatelor pe care le creează, spune Rafee Tarafdar, director de tehnologie al firmei de consultanță IT Infosys. Profesioniștii în resurse umane trebuie să își folosească gândirea critică și expertiza pentru a lua decizii sensibile.

 

Va fi nevoie de oameni care să-i povestească lui ChatGPT ceea ce doresc să creeze. Vom avea în continuare nevoie de profesioniști în HR deștepți, agili, care știu ce fac. Pur și simplu nu vei fi cel care va lucra la task-uri redundante, ceea ce îți va permite să faci mult mai mult, în direcția în care dorești să te dezvolți în carieră. ChatGPT îți va spune ce vrei. Și e important să știi ce vrei ca toool-ul inteligent să te ajute. 

 

Surse: 

 

https://fortune.com/2023/01/26/chatgpt-hr-recruiter-talent-obsolete/

https://www.unleash.ai/emerging-tech/everything-hr-needs-to-know-about-chatgpt/

https://www.shrm.org/resourcesandtools/hr-topics/technology/making-hr-tech-easy/pages/chatgpt-101-for-hr-pros.aspx

https://www.pockethrms.com/blog/applications-of-chatgpt-in-human-resources/#

 

Citește și: 

 

Trenduri în HR pe care merită să le urmezi în 2023

Ce ar trebui să știi despre career cushioning, noua abordare a angajaților, care dă de gândit liderilor

 

 

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.