Vorbești adesea despre manageri și îi numești poate lideri. Cele două roluri pot fi adesea confundate pentru că pe ambele le asociezi cu un coordonator al activității, de aceea ne-am propus să explicăm ce rol joacă fiecare dintre ei în ecuația unui business și în raport cu angajații unei organizații, cum poți ști că ai făcut trecerea de la manager la lider, dar și cum, din poziția de CEO al unei companii poți ajuta oamenii să fie lideri, reducând etichetele „manager” „lider”.
Leadershipul și managementul sunt două activități care trebuie să meargă mână în mână, dar care se diferențiază prin impactul lor asupra angajaților. Principala diferență dintre cele două este modul în care își coordonează oamenii și echipele pentru a-și atinge obiectivele.
Pe de-o parte, liderii sunt cei care au spirit vizionar și își pot ghida echipa. Liderii au misiunea de a-și ajuta oamenii să atingă obiectivele de business ale organizației. Sunt alături de ei, lucrează cot la cot alături de colegi. De cealaltă parte, managerii sunt cei care trebuie să mențină bunul mers al lucrurilor într-o organizație, să se asigure că totul funcționează conform standardelor stabilite. Ei sunt cei care administrează și organizează activitatea colegilor, astfel încât aceștia să își poată îndeplini sarcinile. De multe ori, managerii doar se rezumă la a da ordine, dar nu lucrează împreună cu echipa, pentru a vedea ce dificultăți întâmpină, pentru a se bucura împreună de micile victorii.
Diferența dintre manageri și lideri stă în concepțiile pe care le au, adânc în psihicul lor, despre haos și ordine. Managerii îmbrățișează procesul, caută stabilitate și control și încearcă instinctiv să rezolve problemele rapid – uneori înainte de a înțelege pe deplin semnificația lor. Liderii, în schimb, tolerează haosul și lipsa de structură și sunt dispuși să amâne finalizarea unui proiect pentru a înțelege pe deplin problemele. În acest fel, liderii de afaceri au mult mai multe în comun cu artiștii, cu oamenii de știință și cu alți gânditori creativi decât cu managerii. Organizațiile au nevoie atât de manageri, cât și de lideri pentru a reuși, dar ar trebui să se concentreze mai mult pe dezvoltarea unui mediu în care creativitatea și imaginația sunt lăsate să înflorească, spunea Abraham Zaleznik, profesor în domeniul psihodinamicii organizaționale și al leadership-ului, profesor emerit la Harvard Business School, unde a predat timp de patru decenii.
Liderii oferă viziune, motivare și ghidare
Așadar, leadershipul se concentrează pe alimentarea motivației echipei. Acesta presupune mobilizare, pentru a obține ceea ce este mai bun de la fiecare om din echipă, în beneficiul succesului întregii echipe. Liderul este cel care trebuie să conducă echipa către succes prin puterea exemplului personal, prin încurajări și prin crearea unui mediu propice îndeplinirii obiectivelor.
Un lider trebuie să aibă viziune, să gândească în perspectivă, să acționeze la nivel de motivație și să inspire angajații, impulsionandu-i și inducandu-le din entuziasmul său. Totodată, el trebuie să fie persuasiv și să dea dovadă de spirit de echipă, să încurajeze și să aprecieze atunci când membrii echipei își iau angajamente sau depun eforturi. Un bun lider încurajează crearea de legături de colegialitate între membrii echipei și se asigură că ea este unită.
De asemenea, este capabil să asculte, să ajungă cu ușurință la cauzele unei probleme, să ofere sfaturi și să se asigure că fiecare coleg este suficient de motivat și are la dispoziție toate tool-urile necesare pentru a-și face munca așa cum trebuie. Tot el este cel trebuie să se asigure că angajații învață și se dezvoltă constant și să le ofere ghidare către îndeplinirea obiectivelor profesionale.
Tipuri de lideri
- Liderul tranzacțional: Folosește schimbările sociale pentru a-și influența adepții, îi motivează prin recompensări pentru productivitatea lor și toată echipa lucrează pentru atingerea scopului.
- Liderul transformațional: Încurajează adepții să depună eforturi pentru a obține rezultate extraordinare. Îți doresc să schimbe lucrurile.
- Lider carismatic: Are influență în echipă prin caracterul său exemplar, prin energia, entuziasmul și carisma sa.
- Liderul vizionar: Este cel care are potențialul de a-și urmări viziunea, care nu este doar realistă, ci și realizabilă. Are o atractivitate psihologică, care determină oamenii să-i urmeze visurile și să se implice în realizarea lor.
Managerii oferă coordonare, administrare
Managerul se concentrează mai mult pe muncă și atribuții. El lucrează cu tot ceea ce înseamnă resurse, fie că vorbim de oameni, de timp, bani, echipamente sau orice alt element necesar pentru îndeplinirea atribuțiilor. Așadar, spre deosebire de lider, managerul atribuie resursele și sarcinile, cu scopul de a îndeplini obiectivele de business.
Managerul este și cel care administrează bugetele departamentului sau proiectului, organizează și stabilește care vor fi resursele care vor veni în sprijinul colegilor. Totodată, el se asigură de verificarea standardelor de calitate necesare pentru livrarea muncii menite să ajute la îndeplinirea obiectivelor. De asemenea, un manager este cel care se asigură că sarcinile sunt îndeplinite la timp, că termenele limita sunt respectate. Managerul este cel care trebuie să ia decizii, uneori chiar într-un timp scurt, și să se asigure că orice problemă apărută este și rezolvată.
Merită însă punctat că poți fi și manager și lider în același timp, dar există și situații când liderul are doar abilități de motivare a echipei, dar îi lipsesc abilitățile de coordonare și adminstrare, precum și situații când managerilor le lipsesc abilitățile de motivare a echipei, aceștia îndeplinind doar un rol administrativ. Îi cunoaștem mai bine în cele ce urmează!
În oglindă: Diferentele dintre manageri si lideri
Liderii creează o viziune, managerii creează obiective
Liderii inspiră și implică oamenii în transformarea unei viziuni în realitate. Ei gândesc dincolo de ceea ce fac oamenii. Și militează pentru ca ai lor colegi să aibă o activitate cu un scop. Ei știu că oamenii funcționează mai bine lucrând împreună decât individual. Managerii se concentrează pe stabilirea, măsurarea și atingerea obiectivelor. Ei controlează situațiile pentru a-și atinge sau depăși obiectivele.
Liderii sunt agenți ai schimbării, managerii mențin status quo-ul
Liderilor le place să inoveze. Aceștia acceptă schimbarea și chiar dacă poate lucrurile funcționează știu că ar putea exista o cale mai bună de urmat. Managerii rămân fideli lucrurilor care funcționează, rafinând sistemele, structurile și procesele pentru a le îmbunătăți.
Liderii sunt unici, managerii uneori reproduc anumite comportamente și abordări care funcționează
Liderii sunt dispuși să fie ei înșiși. Lucrează activ pentru a-și construi brandul personal unic și diferențiat. Se simt confortabil să fie înșiși și vor să facă mai mult decât li se cere sau e în fișa postului. Sunt autentici și transparenți. Managerii reproduc comportamente și abordări care funcționează pentru alți manageri, mai degrabă decât să-și creeze stilul lor propriu de conducere.
Liderii își asumă riscuri, managerii controlează riscul
Liderii sunt dispuși să încerce lucruri noi, chiar dacă pot eșua lamentabil. Ei știu că eșecul este adesea un pas spre succes. Managerii lucrează pentru a minimiza riscul. Ei caută să evite sau să controleze problemele, mai degrabă decât să le înfrunte.
Liderii sunt implicați pe termen lung, managerii pe termen mai scurt
Liderii fac ceea ce spun că vor face și rămân motivați pentru un obiectiv mare, adesea poate prea greu de atins. Ei rămân motivați fără a primi recompense regulate. Managerii lucrează la atingerea unor obiective de moment, căutând în mod regulat recunoașteri sau laude.
Liderii mizează pe dezvoltarea personală, managerii se bazează pe abilitățile existente, dovedite
Liderii știu dacă nu învață ceva nou în fiecare zi, nu țin pasul cu progresul. Ei rămân curioși și caută să rămână relevanți într-o lume în continuă schimbare. Caută să aibă alături oameni care îi vor ajuta să se dezvolte, să-și extindă viziunea asupra lucrurilor. Managerii deseori reproduc acele strategii care i-au ajutat să aibă succes, adoptând comportamente care au funcționat.
Liderii își iau roluri de coach, managerii sunt directori
Liderii știu că oamenii alături de care lucrează au răspunsuri sau sunt capabili să le găsească. Își văd oamenii ca fiind competenți și sunt optimiști cu privire la potențialul lor. Ei rezistă tentației de a spune oamenilor lor ce să facă și cum să o facă. Managerii atribuie sarcini și oferă îndrumări oamenilor, pentru ca task-urile să fie realizate conform așteptărilor lor.
Liderii creează fani, managerii – angajați
Liderii sunt urmați cu entuziasm de oamenii care cred în viziunea lor și sunt motivați să contribuie la atingerea obiectivelor. Fanii îi ajută să-și crească vizibilitatea și credibilitatea. Managerii au angajați care urmează instrucțiunile și caută să facă totul pentru a-și mulțumi directorul.
Exercițiu: Cum știi că ai trecut de la manager la Lider?
Imaginează-ți că un tânăr manager te abordează și te întreabă. „Am citit totul despre leadership, am implementat mai multe idei și cred că fac o treabă bună în conducerea echipei mele. De unde voi ști când am trecut de la manager la lider? Aceeași întrebare poate o ai și tu. Cum îți di sema că ai făcut trecerea de la manager la lider?
Există 3 aspecte pe care merită să le analizezi pentru a vedea cum te poziționezi:
Numărarea valorii vs Crearea valorii.
Probabil că numeri valoarea, nu o adaugi, dacă ești managerul oamenilor. Unii manageri chiar minimizează valoarea celor pe care îi văd că le place să adauge valoare. Dacă unui bijutieri se cere să raporteze la fiecare 15 minute câte pietre a tăiat, distragându-i atenția, managerul nu face decât să-i reducă din productivitate și din motivație.
În schimb, liderii se concentrează pe crearea de valoare, spunând: „Aș dori să te ocupi de A în timp ce eu mă ocup de B”. Ei generează valoare peste ceea ce creează echipa. Conduc prin exemplul personal și prin a da mână liberă oamenilor, iar acestea sunt semnele distinctive ale leadershipului.
Cercuri de influență vs Cercuri de putere.
Managerii au subordonaț, în timp ce liderii au adepți. Cea mai rapidă modalitate de a-ți da seama dacă ai trecut de la manager la lider este să numeri numărul de persoane din afara ierarhiei care vin la tine pentru sfaturi. Dacă numărul acesta este tot mai mare, este un semn clar că ești perceput ca fiind lider.
Conducerea oamenilor vs gestionarea muncii
Managementul constă în controlul unui grup pentru a atinge un scop. Leadership-ul se referă la capacitatea unui individ de a influența, motiva și permite altora să contribuie la succesul organizațional. Influența și inspirația separă liderii de manageri, nu puterea și controlul.
În India, M.K. Gandhi a inspirat milioane de oameni să lupte pentru drepturile lor și a mers umăr la umăr cu ei pentru ca India să poată obține independența în 1947. Viziunea sa a devenit visul tuturor și a arătat că forța țării pentru independență era de neoprit. Lumea are nevoie de lideri ca el, care să gândească dincolo de probleme, să aibă o viziune și să inspire oamenii să transforme provocările în oportunități.
Cum pot ajuta oamenii din echipa mea să devină lideri, reducând diferențele dintre lideri și manageri?
Încurajează formarea grupurilor de lucru alcătuite din colegi cu specializări diferite (de ex. vânzări, producție, cercetare și finanțe), astfel poți diminua autoritatea și poți încuraja oamenii să se afirme și să facă schimb de idei. Ca rezultat, oamenii interacționează mai liber, ascultă mai obiectiv criticile și alte puncte de vedere și, în cele din urmă, învață din acest schimb sănătos.
Poți urma și modelul unei corporații mari, cum ar fi Philips N.V. din Olanda, unde structura organizațională este construită pe principiul responsabilității comune a doi colegi, unul se ocupă de partea comercială a afacerii și celălalt de partea tehnică. În mod formal, ambii dețin responsabilități egale, prin urmare și interacțiunile din ei sunt de pe o poziție de egalitate.
Acordă multă atenție lucrului în relații unu-la-unu, mulți directori sunt reticenți în a se implica în astfel de relații. Revista Fortune a prezentat povestea plecării unui director cheie, John W. Hanley, de la conducerea Procter & Gamble la poziția de director executiv la Monsanto. Președintele P&G îi „sărise” pe Hanley când și-a ales vicepreședintele executiv, numind pe altcineva pentru acest post. Președintele a simțit că nu poate lucra bine cu Hanley care era dornic să experimenteze și să schimbe practicile și și-a provocat constant superiorul.
Abraham Zaleznik, profesorul de leadership de la Harvard Business School, de care povesteam la începutul acestui articol spune: „Sunt în mod constant surprins de frecvența cu care directorii executivi se simt amenințați de provocările deschise la adresa ideilor lor, de parcă ar fi în discuție sursa autorității lor, mai degrabă decât ideile pentru a construi un business mai bun. Un director executiv, care a fost tulburat de lipsa de politețe a unuia dintre talentații săi vicepreședinți, a folosit diverse metode indirecte, cum ar fi întâlniri de grup și sugestii de la directori externi, pentru a evita să aibă face cu subalternul său. L-am sfătuit pe director să vorbească direct despre ceea ce l-a iritat. I-am sugerat o confruntare directă cu subalternul pentru a face distincția dintre autoritatea care trebuie păstrată și problemele care trebuie dezbătute.”
Această abilitate de a confrunta are ca efect reducerea diferențelor dintre lideri și manageri, încurajând relațiile emoționale care dau motivație oamenilor să evolueze într-un mod armonios.
Surse:
https://www.forbes.com/sites/williamarruda/2016/11/15/9-differences-between-being-a-leader-and-a-manager/?sh=270ecef94609;
https://hbr.org/2013/08/tests-of-a-leadership-transiti; https://keydifferences.com/difference-between-leader-and-manager.html
https://hbr.org/2004/01/managers-and-leaders-are-they-different
CITEȘTE ȘI:
Recrutare si selectie: Care sunt diferentele dintre cele doua procese
Cum faci diferența în recrutare în 2022? Trenduri pe care merită să le urmezi
ECHIPA BIA HR