Articol revista Business Woman

Retrospectiva 2012: realizari, dezamagiri sau nereusite si momente importante pe piata de HR din Romania

BIA HR

Alina Conu, Senior HR Consultant BIA Human Resource Management Services

“BIA Human Resource Management Services este poate prima companie de profil din România, înfiinţată acum 20 de ani. În tot acest timp am trecut prin perioade extraordinare, foarte bune din toate punctele de vedere, dar şi momente dificile. Important este faptul că BIA a reuşit să îşi creeze o imagine bună, a reuşit să demonstreze seriozitate şi adaptabilitate.

Am avut clienţi din mai toate industriile, am fost suport pentru multe companii în crearea unor echipe de succes, într-un cuvânt, am reuşit să impregnăm companiilor ideea că valoarea umană este cea mai importantă şi să le susţinem în identificarea celor mai de preţ valori în ceea ce priveşte oamenii.

În ultimii ani, pe lângă executive search şi recrutare, BIA a dezvoltat şi linii noi de business, cum ar fi: salarizare şi administrare de personal, precum şi leasing-ul de personal (ne-am acreditat prin BIA Lease ca agent de muncă temporară). De asemenea, expertiza dezvoltată în peste 20 de ani de activitate continuă în România ne determină să credem că suntem parteneri de încredere şi în proiectele de consultanţă în domeniul resurselor umane.

BIA şi-a adaptat strategia pentru a fi accesibilă cât mai multor companii, nu atât din punct de vedere al costurilor, dar mai ales al abordării proiectelor. Încercăm să susţinem companiile în identificarea nevoilor pe care le au şi în soluţionarea acestora într-o modalitate cât mai directă şi mai simplă.

Am observat că, de cele mai multe ori, probleme care par foarte dificile la prima vedere au cele mai simple soluţii dacă încerci să priveşti obiectiv şi să ai o imagine de ansamblu asupra situaţiei. Tocmai aici este avantajul de a cere ajutorul companiilor de consultanţă. Pentru că nu există implicare directă, ne este mult mai uşor să observăm situaţiile şi să oferim soluţii obiective.

Anul 2012 a fost un an al schimbărilor în industrii ca farma, IT&C, auto. Au fost companii care şi-au închis porţile sau care au făcut restructurări masive, care au schimbat oameni importanţi din management şi altele care s-au dezvoltat, fără ca această binecunoscută „criză” să-i afecteze în vreun fel; BIA a fost alături de toţi. Am avut clienţi din toate categoriile, am susţinut angajatorii, dar şi angajaţii. Un aspect important în aria noastră de activitate este cel al deschiderii companiilor locale de a apela la consultanţi. Până nu demult, procesele de recrutare se desfăşurau prin departamentele interne ori prin recomandări  sau  persoane  cunoscute. Anul trecut, dar nu numai, am observat o deschidere mult mai mare din acest punct de vedere. Companii mici, locale, au apelat la serviciile noastre pentru ocuparea diferitelor poziţii.

În ceea ce priveşte candidaţii, aceştia au început să fie mai deschişi faţă de companiile româneşti. După experienţe în companii multinaţionale, mulţi candidaţi sunt curioşi să încerce şi medii antreprenoriale, mai flexibile, alţii constată că nu li se potriveşte rigiditatea corporatistă. Putem afirma, aşadar, că s-au aliniat cumva lucrurile şi din acest punct de vedere. Nu mai există candidaţi potriviţi doar corporaţiilor multinaţionale şi candidaţi potriviţi doar companiilor româneşti. Evident, condiţia este ca şi angajatorii să fie interesaţi de astfel de candidaţi.

Companiile multinaţionale formează totuşi majoritatea clienţilor pentru companiile de consultanţă în domeniul HR, cel mai important motiv fiind existenţa fondurilor şi a bugetelor necesare. În plus, este vorba de un volum mult mai mare de muncă, pe care oamenii din interior nu îl pot acoperi.

Piaţa de recrutare este în continuă mişcare, asta s-a întâmplat tot timpul şi se va mai întâmpla. Suntem optimişti şi totodată convinşi că nu există o poziţie deschisă care să nu îşi găsească candidatul potrivit. Este important să ai răbdare să îl cauţi, să înţelegi foarte bine profilul candidatului dorit, să existe comunicare în permanenţă cu clientul, şi lucrurile nu se pot finaliza altfel decât cu succes. Aceasta este şi abordarea noastră pentru 2013. Obiectivul nostru este să nu spunem „Nu”, să găsim soluţii pentru orice situaţie apărută şi să facem tot ce se poate pentru a finaliza cu succes orice proiect. Nu este un lucru simplu, dar ni-l asumăm.

Ne aşteptăm ca în acest an candidaţii să fie mult mai greu de convins să accepte o altă oportunitate. În fiecare an constatăm o dorinţă de stabilitate din partea candidaţilor, ceea ce este un lucru bun, până la urmă, este un semn al maturităţii pieţei şi gândirii candidaţilor, care au scăpat de curiozitatea de a se muta dintr-o parte în alta şi de a vâna salarii mai mari. Acum îşi doresc o creştere mai lentă dar mai sigură, bazată mai degrabă pe rezultate.

În concluzie, informaţiile din piaţa de resurse umane ne fac să credem că oamenii s-au maturizat şi că privesc mult mai serios angajatorul, iar companiile de consultanţă, chiar dacă au poate un număr mai mic de proiecte, cu siguranţă se bucură de această abordare la crearea căreia au participat.”

Sursa: Businesswoman.ro