Detinatorii de business-uri viseaza angajati care gandesc precum antreprenorii si care muncesc asumat, ca si cum organizatia le apartine. Insa adesea salariatii nu vad mai departe de propriul job si nu reusesc sa conecteze activitatea lor cu cea a altor departamente pentru o eficienta sporita.
Insa succesul oricarei afaceri consta, in afara viziunii fondatorilor, in angajati motivati intrinsec, care isi concentreaza energia in a duce business-ul catre atingerea obiectivelor, consecinta directa fiind succesul personal.
O cultura a asumarii se construieste in timp si tine de felul in care angajatorul/patronul/proprietarul se raporteaza la propria echipa. Exista cateva lucruri care pot fi facute astfel incat angajatii sa devina mai motivati, implicati si sa isi puna la dispozitie potentialul profesional.
Motivatie si obiective comune
Obiectivul si valorile comune intre membrii unei echipe stau la baza coeziunii grupului. Atunci cand angajatii impartasesc aceleasi viziuni cu organizatia, asumarea muncii si a rezultatului reprezinta primii pasi spre o atitudine de actionar/proprietar, iar motivatia creste.
Cum se iau deciziile in organizatie? Care este impactul acestora asupra clientilor si, la modul general, asupra societatii? In momentul in care detinatorul business-ului alege transparenta ca valoare de baza, acesta tocmai face primul pas pentru a-si imputernici angajatii si a-i determina sa gandeasca in ansamblu, sa-si depaseasca nivelul jobului.
Mai mult, delegarea catre salariati a stabilirii propriilor obiective deschide calea definirii celor mai bune metode de indeplinire a lor. Si, cat timp afacerii ii merge bine, si angajatului ii va fi bine.
Salariati-actionari si puterea exemplului
Scoaterea la vanzare a unei parti din afacere (spre exemplu sub forma de actiuni) catre proprii angajati sau oferirea lor sub forma de bonus duce implicarea lor la cote marite.
In contextul in care organizatia este condusa de un adevarat lider, antreprenor-manager implicat si cu viziune, restul angajatilor vor intelege necesitatea indeplinirii activitatilor ca parte din intreg.
Out-of-the-box
Care este cea mai eficienta metoda prin care angajatii obtin noi abilitati? In majoritatea cazurilor, principiul practic (learning by doing) garanteaza o rata de succes net superioara unei abordari pur teoretice.
Se spune ca nu il intelegi cu adevarat pe celalalt pana nu te pui in papucii lui. Stabilirea de atributii prin rotatie va genera coeziune a echipei, angajati mai bine pregatiti si cu o viziune globala a afacerii. Un antreprenor dispus sa aloce resurse pentru ca specialistii dintr-un anumit domeniu sa abordeze unul cu totul nou, dar aplicat in organizatie isi va castiga angajati implicati, cu mentalitate de proprietar.
Bucle de feedback
Un angajat care nu este incurajat sa isi spuna opinia, sa ofere feedback constant cu privire la deciziile care ii afecteaza munca nu va avea niciodata o atitudine asumata. Pentru a simti ca au un cuvant de spus, ca inseamna ceva, salariatii au nevoie de atentie, de cuvinte potrivite si de o atitudine onesta.
Poate fi vorba si de o “curtare” la nivel profesional a angajatului, transmiterea sentimentului ca aduce un plus companiei si solicitarea feedback-ului constant. Pentru ca angajatii sa gandeasca precum patronii trebuie sa fie tratati ca atare – libertate de decizie pe bucatica lor de activitate, de exprimare si de asumare. Pentru ca proprietatea poate fi una financiara sau una psihologica.
Intr-un articol prin care antreprenorii sunt sfatuiti cum sa aiba angajati implicati si care gandesc precum adevaratii proprietari ai business-ului, Martin Zwilling enumera 7 modalitati testate:
- Comunicarea imaginii de ansamblu si a realitatii afacerii
- Oferirea gradului necesar de libertate
- Improprietarirea prin actiuni
- Prioritizarea initiativei in detrimentul experientei
- Oferirea de feedback si coaching in timp real
- Nivelarea structurii ierarhice manageriale
- Remedierea rapida a nepotrivirilor si problemelor de angajament
Cum stau lucrurile in organizatia ta?
Te-ar mai putea interesa si:
Retentia angajatilor – focus pe solutii
In culise: viata unui consultant payroll
Oamenii din spatele serviciilor