2024 este un an pregătit pentru evoluție în domeniul resurselor umane. Cert e că nu vor fi transformări majore, ci mai degrabă aplicăm ce am învățat în 2023, focusul fiind mai mult pe oameni și pe relațiile cu aceștia, pe wellbeing și pe folosirea tehnologiei și inteligenței artificiale în avantajul nostru. Și nu sunt singurele tendințe care vor domina piața muncii. Indiferent dacă ești director de resurse umane sau un lider de afaceri parcurge acest ghid cu tendințe inspirate din Forbes, Gartner, Deloitte, McKinsey, PwC pentru a avea perspectivă strategică în 2024 și pentru a te adapta mai ușor în activitatea ta!
1. Cultura centrată pe oameni
În centrul oricărei afaceri de succes se află oamenii ei. Această abordare acordă prioritate bunăstării, creșterii și sentimentului de apartenență a angajaților, recunoscând că o forță de muncă care este responsabilizată să acționeze și mulțumită poate fi un motor semnificativ al succesului în afaceri. Harvard Business Review a subliniat beneficiile unei astfel de culturi, remarcând angajamentul și productivitatea sporite ale angajaților.
De ce este aceasta o tendință predominantă și de ce ar trebui să o urmezi? În era automatizării și transformării digitale, valoarea de neînlocuit a creativității umane, a empatiei și a colaborării a devenit și mai importantă. Companiile care recunosc acest lucru investesc într-o cultură care prețuiește aceste elemente umane, asigurând nu numai creșterea companiei, ci și un spațiu de lucru în care oamenii se simt cu adevărat apreciați și motivați.
Care sunt beneficiile unei culturi centrate pe oameni?
Prin adoptarea unei abordări centrate pe oameni încurajezi inovația și ai o retenție mai bună. Preocuparea pentru bunăstarea angajaților va duce și la o creștere a moralului și a motivației, impactând direct productivitatea și rezultatele. Gallup a constatat în mod constant că acele companii cu niveluri mai ridicate de implicare a angajaților sunt mai profitabile.
Care sunt pașii pentru a crea o cultură centrată pe oameni?
- Pune accentul pe bunăstarea totală
Bunăstarea totală cuprinde sănătatea fizică, mintală, emoțională, socială și financiară. Sprijinind bunăstarea angajaților în toate aceste aspecte, poți îmbunătăți productivitatea, vei reduce absenteismul și vei crește moralul colegilor.
- Identifică și susține un scop
În peisajul mereu în schimbare al resurselor umane, o tendință care iese în evidență este apariția organizațiilor orientate spre scop. Aceste organizații nu urmăresc doar profit, ci se concentrează pe a avea un impact pozitiv în societate. Ideea de a crea un loc de muncă semnificativ, în care oamenii simt că munca lor are o importantă, valorează mai mult decât câștigarea unui salariu.
De ce să te orientezi spre un scop?
Pe măsură ce interacționezi cu angajații și candidații, îți dai seama că în în special millennials și generația Z nu caută doar compensații bănești de la locurile lor de muncă, ci caută și sens și împlinire. Un sondaj Deloitte a constatat că „organizațiile cu un puternic simț al scopului au mai multe perspective de creștere”. Astfel de organizațiile au angajați mai implicați, atrag talente de top și raportează performanțe financiare mai bune decât cele care nu au un scop. În plus, consumatorii devin mai conștienți din punct de vedere social și preferă să facă afaceri cu companii care prioritizează responsabilitatea socială. Prin urmare, a avea un scop în business nu înseamnă doar satisfacția angajaților, ci și obținerea unui avantaj competitiv.
- Salarizare, cultură, flexibilitate și muncă semnificativă
Așa cum precizam, generațiile millenials și Z nu sunt motivate doar de stimulente financiare; tinerii caută o experiență holistică care să se alinieze cu valorile și aspirațiile lor. Iar locurile de muncă pot și ar trebui să ofere mai mult decât un singur salariu.
De ce este această o tendință? Mai multe sondaje au arătat că aceste generații acordă prioritate echilibrului dintre viața profesională și viața personală, culturii organizaționale și scopului din spatele task-urilor lor. Prin urmare este nevoie să creezi o ofertă de angajare care să cuprindă un salariu motivant, o cultură în care oamenii să se regăsească, flexibilitate în program și acțiuni, precum și un scop. Toate acestea devin mai degrabă o necesitate strategică decât o alegere.
- Experiența angajaților
Cuprinde fiecare interacțiune pe care un angajat o are cu organizația sa. Merge dincolo de simplele responsabilități ale locului de muncă și cuprinde cultura, tool-urile și spațiile (atât fizice, cât și digitale) oferite angajaților. Creează experiență coerentă și pozitivă care să motiveze, să implice și să rețină. Harvard Business Review subliniază că acele companii care investesc în experiența angajaților au înregistrat rate mai scăzute de uzură și performanțe financiare mai bune.
- Beneficii
Beneficiile ar trebui să reflecte nevoile și preferințele în evoluție ale oamenilor, având ca scop atragerea și păstrarea talentelor de top, promovarea bunăstării și sprijinirea diferitelor obiective personale.
Beneficii personale
- Asistență medicală: angajații pot alege dintre diverse planuri.
- Pensionare: diferite planuri de pensionare disponibile.
- Asigurare de viață: diferite planuri de asigurare de viață disponibile.
- Concediu plătit: diferite planuri de concediu plătit.
Beneficii pentru starea de bine
- Centre de fitness la job
- Coaching pentru sănătate
- Consiliere nutrițională
- Programe de management al stresului
- Servicii de sănătate mintală
Beneficii financiare
- Rambursarea taxelor de școlarizare
- Asistență pentru datorii
- Consiliere financiară
- Servicii de planificare a pensionării
Beneficii pentru familie
- Suportarea unor costuri pentru îngrijirea copiilor
- Program flexibil
2. AI în recrutare
Inteligența artificială, cum ar fi ChatGPT și numărul tot mai mare de tool-uri care sunt construite în jurul tehnologiei vor revoluționa modul în care gestionăm talentele și activitatea în HR. Instrumentele de inteligență artificială te ajută să scanezi CV-urile și chiar să măsori emoțiile angajaților. Continuă să integrezi AI în platformele pe care le folosești la job, pentru a eficientiza procesele, cum ar fi recrutarea, dezvoltarea personală, planificarea forței de muncă și sarcinile administrative. În același timp, ar trebui să menții un echilibru între eficiența AI și calitățile umane care sunt încă esențiale în afaceri.
Cum mai poți ține pasul cu tehnologia și automatizarea în 2024?
Folosește Algorithmic HR
Algoritmii îți permit să automatizezi și îmbunătățești deciziile de HR. De la recrutare la managementul performanței, algoritmii sunt utili pentru a prezice, analiza și îmbunătăți rezultatele. Tot ceea ce trebuie să faci este să folosești machine learning și să introduci datele anterioare și actuale, pentru a primi informații utile.
Această tendință crește pentru că tot mai mulți angajatori recunosc potențialul algoritmilor de a reduce părtinirile, de a lua decizii informate și de a eficientiza procesele de resurse umane, asigurând cele mai bune rezultate atât pentru companie, cât și pentru angajații săi.
Ia decizii bazate pe date
Pentru a îmbunătăți recrutarea, implicarea angajaților și performanța este esențial să te bazezi pe date. Prin utilizarea datelor, HR poate face predicții mai precise, poți lua decizii informate și poate măsura impactul deciziilor lor mai eficient.
3. Phygital este noua normalitate în activitatea HR
Pandemia, munca remote și nevoia de colaborare în timp real au accelerat integrarea mediilor de lucru fizice și digitale. Așa a apărut Phygital, care îmbină experiențele fizice și digitale, oferind o abordare integrată a proceselor de HR. Această tendință recunoaște că, în timp ce transformarea digitală revoluționează HR-ul, interacțiunea umană rămâne esențială. Astfel, soluțiile phygital sunt în curs de dezvoltare, permițând organizațiilor să combine tot ce este mai bun din ambele lumi pentru a îmbunătăți experiența angajaților.
Acordă flexibilitate pentru toți angajații
Flexibilitatea la locul de muncă ar trebui să fie o normalitate. Un sondaj Gartner arată că peste 40% dintre angajați preferă opțiuni de lucru mai flexibile după perioada în care au lucrat de acasă. Beneficiile sunt multiple: păstrarea talentelor, productivitate și bunăstarea angajaților.
Adu la birou atmosfera off-site
Odată cu munca la distanță, angajații s-au obișnuit cu confortul și individualitatea spațiului de lucru de acasă. Recunoscând acest lucru, companiile reinventează birourile pentru a aduce confortul și vibrația locațiilor exterioare. Este important să investești în crearea unui mediu de lucru în care angajații se simt relaxați, inspirați și conectați. Biroul viitorului va fi o îmbinare între un spațiu de coworking, o cafenea și o casă.
Susține lucrul asincron cu tool-urile necesare
Munca asincron permite membrilor echipei să lucreze la sarcini fără a avea nevoie de interacțiuni în timp real. Prin promovarea unui mediu în care angajații pot răspunde atunci când le este cel mai convenabil, poți crește crește productivitatea, îmbunătăți echilibrul dintre viața profesională și viața privată și recruta o forță de muncă diversă.
4. Upskilling: Perfecţionarea şi recalificarea forţei de muncă
O sarcină extrem de importantă va fi să stabilești ce competențe vor fi necesare companiei în viitorul apropiat, pe măsură ce AI și tool-urile evoluează. Aceasta înseamnă înțelegerea modului în care tehnologiile transformatoare precum AI vor spori și simplifica rolurile existente și ce calități și abilități umane (gândire strategică, rezolvare de probleme complexe, creativitate, inteligență emoțională) sunt necesare pentru a completa tool-urile.
Micro-învățare și Gamification
Pentru a-ți ajuta oamenii să învețe mai eficient, apelează la micro-learning – împărțirea conținutului educațional în bucăți de dimensiuni mici, facilitând parcurgerea mai ușoară și reținerea informațiilor. Studii recente au arătat eficacitatea acestei practici, mai ales atunci când este combinată cu gamification. Gamificarea implică integrarea strategiilor de joc în procesul de învățare, pentru creșterea angajamentului și motivației.
Experiențe de învățare personalizate și AI
Caută și folosește platforme care oferă colegilor o experiență de învățare personalizată. Spre deosebire de sistemele tradiționale de management al învățării (LMS), LXP-urile oferă o interfață mai interactivă și mai ușor de utilizat, precum și un conținut care este relevant pentru nevoile colegilor. Folosește AI pentru a genera automat chestionare, tutoriale video și chiar cursuri întregi.
5. Managementul carierei și mobilitatea
- 89% dintre lideri spun că planurile de carieră din companiile lor sunt neclare pentru mulți angajați.
- 66% dintre liderii în HR spun că planurile de carieră nu sunt convingătoare.
- Unul din 4 angajați este încrezător cu privire la cariera lui în organizație.
Datele acestea arată că planurile de carieră de anii trecuți să nu mai sunt eficiente și pe măsura așteptărilor oamenilor. Astfel te poți confrunta cu rate de fluctuație mari. Ce poți face? Apelează la agile career pathing. Iată ce presupune:
- Crearea unui plan care facilitează creșterea carierei prin alinierea nevoilor de afaceri cu obiectivele, interesele și abilitățile angajaților.
- Gândirea planurilor de carieră astfel încât oamenii să devină competitivi pe piața muncii, să-și poată crea un portofoliu.
- Construirea unor roluri care le permit angajaților să-și extindă abilitățile și experiența.
2024 reprezintă un an de evoluție în HR, în care luăm lecțiile din 2023 și construim un mediu de lucru în care oamenii își doresc să se implice. Misiunea ta este să mergi dincolo de nevoile organizaționale imediate și să pui bazele unui viitor durabil. Să dai dovadă de adaptabilitate în adoptarea acestor schimbări care-ți vor permite să-ți motivezi oamenii și să duci business-ul la nivelul dorit.
Surse:
https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2023/12/18/the-eight-biggest-hr-trends-in-2024/?sh=72135c9a197c;
https://gfoundry.com/hr-trends-what-will-hr-look-like-in-2024/;
https://emt.gartnerweb.com/ngw/globalassets/en/human-resources/documents/trends/hr-top-priorities-ebook-2024.pdf?_gl=1*pguwr5*_ga*MTg2NjI0ODQ3My4xNzA0NDQ1NDIw*_ga_R1W5CE5FEV*MTcwNDQ0NTQyMC4xLjEuMTcwNDQ0NTQ1OC4yMi4wLjA/;
Citește și:
Cum gestionezi situațiile în care este nevoie să faci disponibilizări în echipă
Cum gestionezi situațiile în care este nevoie să faci disponibilizări în echipă