Întâmpini dificultăți în a ocupa anumite posturi? Iată soluțiile!

joburi

Posturile vacante, greu de ocupat, sunt poate una cele mai mari provocări pe care le întâmpini în recrutare de mulți ani și probabil situația va continua atât timp cât oamenii vor fi selectivi în alegerea jobului și vor avea și o ofertă din care să aleagă. Aproape fiecare industrie se confruntă cu lacune de competențe și adesea rolurile pentru care există cea mai mare cerere după pandemie sunt cel mai greu de ocupat. Vestea bună este că există strategii pentru găsirea candidaților potriviți chiar și atunci când lucrurile par dificile. Descoperă de ce unele locuri de muncă sunt atât de greu de ocupat și ce poți face pentru a face față acestor provocări.

 

De ce îți este dificil să ocupi anumite posturi

În recentul Raport Payscale, privind cele mai bune practici de compensare 59% dintre respondenți au raportat că au posturi disponibile care sunt deschise de cel puțin șase luni – sau mai mult! Există o varietate de motive pentru care aceste locuri de muncă sunt greu de ocupat:

  • Locația fizică, locul de muncă sau zona de acoperire nu sunt atrăgătoare pentru candidați
  • Cultura companiei e dificilă
  • Lipsa unui salariu competitiv sau a beneficiilor
  • O descriere a postului prea specifică sau prea generalistă
  • Lipsa candidaților: lipsa pregătirii, talentului sau calificărilor necesare în domeniul dat
  • Poziționarea/brandingul angajatorului 


Potrivit unui studiu realizat anul acesta de o platformă de recrutare din România, cel mai mare deficit de angajați sunt în IT Inginerie și domeniul tehnic, pentru că formarea academică sau profesională nu ține pasul cu cererea, iar noile măsuri fiscale, care ar urma să fie adoptate în toamnă, pun o barieră în plus în calea recrutării pentru aceste domenii.

 

Provocările anului 2023 (și nu numai) în recrutare

Într-un sondaj recent, Wave (companie de software) a întrebat recrutorii și managerii de agenții de recrutare dacă locurile vacante, greu de ocupatc, sunt în prezent o provocare. Rezultatele au confirmat așteptările: 86% dintre respondenți au spus că locurile de muncă vacante greu de ocupat sunt una dintre cele mai mari provocări ale lor, iar 14% au spus că anticipează probleme în ocuparea posturilor vacante în anul următor.

În România, de exemplu, există un deficit de lucrători de un milion de persoane și poate nu e deloc surprinzător că joburile vacante, greu de ocupat au devenit obișnuite pe piață. La acestea se adaugă progresele rapide în tehnologie, ceea ce înseamnă că multe joburi nu existau în urmă cu 15 ani, creând lacune uriașe de competențe. 

 

Ce poți face în aceste condiții pentru a găsi candidați de calitate pentru posturi vacante greu de ocupat?

 

Creează strategia de recrutare

Prin elaborarea unui plan strategic de recrutare, te pregătești și îți pregătești echipa pentru provocările specifice fiecărei etape a procesului de angajare. O strategie de recrutare proactivă poate economisi timp și bani și poate ajuta la evitarea greșelilor costisitoare. 

Un plan strategic de recrutare creează oportunități dincolo de găsirea unei potriviri grozave pentru o anumită poziție. Este o șansă de a alinia obiectivele companiei și decalajele de competențe cu viitoarele inițiative de angajare ale echipei tale. Pentru posturile greu de ocupat, stabilește strategiile de recrutare și instrumentele de urmărire a performanței în recrutare și de evaluare pe care le vei folosi. 

 

Verifică mai întâi baza ta de date

Caută în baza de date înainte de a face public postul. Este posibil să ai candidatul de care ai nevoie chiar acolo, economisind astfel timp. Într-un sondaj recent,  compania Wave i-a întrebat pe recrutori cum abordează posturile vacante greu de ocupat, iar 88% dintre respondenți au spus că mai întâi caută CV-uri în baza de date, abordare care rămâne valabilă pentru că reduce costurile și accelerează procesul de recrutare.



Explorează oportunitățile din companie

Uneori locul de muncă pentru care recrutezi este atât de specific încât nu a mai fost ocupat vreodată de cineva. Și în acest caz te poți uita în echipă. Cunoașterea culturii și proceselor de lucru pot fi un start bun pentru colegii interesați de o reconversie sau de mobilitate internă, dar  și pentru companie. Tot ce trebuie să faci este să ivestești în îmbunătățirea competențelor lor, prin traininguri și programe de mentorat care pot contribui foarte mult la acoperirea deficitului de talente.

 

Creează un anunț atractiv de job

Căutarea unui loc de muncă poate fi asemănată cu o căutare a unui produs. Candidații caută o experiență plăcută, pozitivă și un produs de valoare, oferit de un brand cunoscut. Primul pas este să le atragi atenția încă din anunțul de angajare. 

Fii convingător, incluziv și, mai presus de toate, realist. Oamenii nu apreciază o listă lungă de abilități și calificări  necesare. În schimb, povestește ce are compania de oferit și comunică misiunea, valorile și beneficiile unice. Menționează și inițiativele de responsabilitate socială și proiectele care fac compania unică.

 

Include salariul în anunț

Omiterea salariului  ar putea descuraja o serie de candidați să aplice. Transparența este crucială dacă te străduiești să atragi candidați pentru o anumită poziție. Cercetările realizate de reed.co.uk au arătat o creștere cu 27% a aplicărilor atunci când detaliile salariale au fost publicate în anunțurile de angajare.  Raportul LinkedIn United Kingdom Talent Trends din mai 2023 a constatat că salariul este în prezent principala motivație atât pentru candidați, cât și pentru angajați. 

 

Creează o propunere de valoare convingătoare

Pentru a atrage candidații să aplice pentru posturile dificil de ocupat răspunde în anunțul jobului la următoarele întrebări: Prin ce se diferențiază compania și jobul? Ce le face să fie unice și atractive? Cum îți poți prezenta mai bine cultura și misiunea? Cum poți evidenția beneficiile, avantajele și oportunitățile de creștere pe care le oferi? Cum poți aborda potențialele provocări sau dezavantaje pe care le pot avea candidații? Elaborând o propunere de valoare persuasivă și sinceră, te poți diferenția de concurenți și puteți stârni curiozitatea și interesul candidaților.

 

Oferă flexibilitate

Când încerci să atragi candidați pentru posturi greu de ocupat, este esențial să te gândești și să cauți mai întâi și să înțelegi cu adevărat ce caută acești candidați de la un rol și de la o companie. Conform unui sondaj realizat de o platformă de recrutare din România, 28,3% dintre respondenți au răspuns că vor să lucreze hibrid, dar ei să fie cei care decid câte zile vor veni la birou. Oferă așadar forme de flexilbilitate la job, pe care le poți afla chiar de la colegi. 

Datele Wave au arătat că, în ultimele 12 luni, locurile de muncă care oferă flexibilitate au primit mai multe aplicări decât cele care nu oferă flexibilitate. Pentru locurile de muncă flexibile s-au înregistrat în medie 16 aplicări/loc de muncă, iar locurile de muncă fără flexibilitate au primit 14 cereri pe fiecare loc de muncă.

 

Lucrează constant la brandul tău de angajator

Îmbunătățirea brandului de angajator te poate ajuta să ocupi mai ușor anumite joburi. Când oamenii știu că îți pasă de angajații tăi și oferi beneficiile pe care le merită, îți crești șansele de a atrage mai mulți candidați. Folosește social media, pentru a le arăta oamenilor cum este să lucrezi în companie. Prezintă povești ale angajaților actuali, în care spun de ce le place să lucreze în această echipă. Poți face tururi rapide ale biroului pentru a arăta spațiul de lucru. Pe lângă utilizarea rețelelor sociale pentru a-ți construi brandul de angajator, poți folosi marketingul de conținut în avantajul tău. Creează conținut prin care să faci compania mai accesibilă candidaților, oferindu-le idei pentru a-și pregăti CV-ul și pentru prezența la interviu.

 

Simplifică procesul de recrutare

Odată ce ai găsit candidații pentru pozițiile dificil de ocupat și există disponibilitate și de partea lor, trebuie să îi menții implicați și motivați pe tot parcursul procesului de angajare. Un proces de recrutare cu multe etape sau lipsit de transparență îi poate face să renunțe. Pentru a-l simplifica, poți să comprimi sau să renunți la anumite etape, să oferi feedback clar și în timp util, să folosești tool-uri pentru automatizarea și simplificarea sarcinilor, să implici încă de la început în recrutare managerii direcți (alături de care va lucra noul coleg) și să stabilești așteptări realiste.

 

Nișează căutarea

Una dintre cele mai frecvente probleme pentru care îți este dificil să ocupi anumite locuri de muncă este specializarea. Candidatul perfect trebuie să posede un set de abilități care este specific, neobișnuit și limitat pe piața muncii. Pentru a găsi acest talent, fii flexibil în recrutare! Explorează comunități de nișă și grupuri online de specialiști.
Sau poți găsi un specialist din domeniul de activitate vizat de tine și să-l întrebi: „Cum găsesc pe cineva ca tine?” „În ce grupuri și comunități online ești?” „Ce strategie de recrutare ai folosi dacă ai căuta pe cineva ca tine?” 

 

Colaborează cu mediul academic

Dacă există liceea și facultăți care pregătesc talentele de care ai nevoie, încheie parteneriate cu ele. Implementează programe de observare a locurilor de muncă pentru elevii de liceu, creează stagii de practică pentru liceeni și studenți și organizează târguri de recrutare în mediile academice. 

 

Verifică unde întâmpini dificultăți

Cât de repede găsești candidați pentru un job vacant, care pare greu de acoperit? Îl promovezi pe platformele potrivite? Candidații renunță la procesul de recrutare și, dacă da, unde? Contează să le oferi o experiență pozitivă a pe tot parcursul procesului, de la aplicare, la interviu, până la ofertă. În industriile extrem de competitive, reducerea timpului de angajare este esențială pentru a te asigura că nu pierzi candidați calificați în fața concurenților. 

Răspunde la aplicări și la întrebări cât mai repede posibil. Informează candidații dacă au trecut de o anumită etapă a procesului de recrutare și asigură-te că au toate informațiile relevante înainte de data interviului. După interviu contactează-i pentru a le oferi feedback,  indiferent dacă au trecut sau nu la următoarea etapă sau au primit o ofertă. 

 

Ține cont de feedback

Să fii receptiv la feedback te poate ajuta să descoperi modalități prin care îți poți îmbunătăți procesele de angajare. Află de ce angajații părăsesc posturile greu de ocupat pentru a vedea dacă poți îmbunătăți aceste roluri.

Cere feedback de la candidații care nu se mai prezintă la interviu sau refuză ofertele de muncă. Nu poți schimba întotdeauna anumite procese, dar este posibil să poți rezolva aspecte care contează și să faci joburile mai atractive.

 

Colaborează cu o companie de recrutare

Echipa BIA Human Capital Solutions are o experiență de peste 30 de ani în recrutare și îți poate oferi suport șn business. Ne dorim să ai mai mult timp pentru echipa ta și încercăm mereu să gasim cele mai bune soluții pentru a atrage noi colegi, chiar și pentru domeniile sau posturile mai dificil de ocupat. Iată ce avantaje îți aduce recrutarea prin BIA HCS:

  • Experiență în recrutare în domenii diferite: contabilitate, construcții, retail, medical, farma, auto, arhitectură.
  • 90% dintre proiecte sunt finalizate cu succes prin direct search și head hunting.
  • Scurtarea timpului de recrutare, unele posturi au fost ocuapte în mai puțin de 5 zile lucrătoare de la startul proiectului.
  • Baza de date de peste 37.500 candidați.
  • Integrarea profilului jobului în cultura companiei și definirea strategiei pentru căutarea candidaților.
  • Suport în ofertarea candidaților și în negociere.

Povestește-ne despre business-ul tău și despre nevoile de recrutare la biaoffice@bia.ro

Ar fi grozav să ai o rețetă secretă sau un plan de succes pentru a ocupa anumite locuri de muncă, recunoscute ca fiind dificile, însă în realitate nu există așa ceva. Ține de tine să creezi un plan și, cu strategie și multă perseverență, vei descoperi că drumul pentru a ocupa chiar și cele mai dificile poziții ar putea să nu fie atât de greu pe cât te-ai aștepta!

 

Surse:

https://ukrecruiter.co.uk/2023/08/21/top-tips-to-attract-candidates-to-hard-to-fill-vacancies/

 

https://harver.com/blog/recruiting-for-hard-to-fill-positions/

 

https://bluivygroup.com/blog/how-to-create-job-postings-that-boost-your-employer-brand/

 

https://www.indeed.com/hire/c/info/recruiting-for-hard-to-fill-positions?co=US

 

https://www.linkedin.com/advice/0/how-do-you-recruit-difficult-to-fill-positions

 

Citește și:

De ce ai manageri fără „people skills” și cât de important este să le oferi dezvoltare

De ce fiecare lider ar trebui să folosească Net Promoter Score în echipa sa