Retentia angajatilor – focus pe solutii

Retentie - focus pe solutii

Prima dificultate pe care o intampina angajatorii este sa isi gaseasca oamenii potriviti si profesionistii care sa consilideze si sa dezvolte business-ul. A doua este sa ii pastreze.

Daca selectia si recrutarea sunt procese care pot fi externalizate, retentia este o sarcina interna. De la stilul de management si pana la nivelul salarial, motivele pentru care o persoana isi paraseste jobul pot parea multe. In fapt, se reduc la o nevoie reala a fiecaruia dintre noi – aceea de a fi vazut si apreciat.

Cum “vezi” angajatii si care este rolul HR-ului

A vedea angajatul inseamna sa-l cunosti, sa ii identifici si anticipezi nevoile. Pornind de la aceasta semnificatie, importanta individuala, s-a dezvoltat conceptul de personalizare la nivel de angajat. Asa cum in comert se urmaresc tipare de consumator si se creeaza oferte din ce in ce mai personalizate pe baza datelor despre acestia, si angajatul devine practic “un client” de care organizatia trebuie sa aiba grija sa nu il piarda.

Aplicand principiile retentiei din vanzari la nivel de organizatie si angajati, HR-ul se concentreaza asupra personalizarii modului de lucru si a beneficiilor. Nu mai este de ajuns o oferta de beneficii diferite de concurenta sau un nivel salarial peste medie. Totul se discuta la nivel de angajat individual.

Personalizare per angajat – primii pasi

Majoritatea eforturilor se concentreaza asupra nevoilor organizatiei, insa schimbarea de paradigma aduce beneficii in mai multe zone si, in special, la nivel de retentie. Daca in organizatiile cu putini angajati o personalizare a muncii si beneficiilor poate fi accesibila ca timp si organizare, cum poti face acest lucru in business-urile mari cu sute sau mii de angajati?

Personalizarea experientei de angajat reprezinta adaptarea ofertei organizatiei in materie de mediu si mod de lucru, proceduri la nivel de departament, pachet de beneficii si comunicari pe baza informatiei pe care a invatat-o despre individ.

O abordare recomandata in cazul companiilor mari o reprezinta un program-pilot de identificare a angajatilor interesati de un astfel de proces de personalizare. In orice organzatie exista persoane care vor sa invete mai multe despre propriul comportament si cum isi pot folosi datele personale pentru a-si imbunatati performanta. Pune la dispozitia acestora posibilitati de monitorizare, urmareste-le comportamentul si performanta si ajuta-i sa analizeze datele si sa isi identifice necesitatile ca sa devina mai buni.

Piramida nevoilor emotionale

Pornind de la clasica piramida a lui Maslow, Anthony Robbins defineste 6 nevoi de baza pentru a fi impliniti la nivel psihic si emotional. Acestea reprezinta o cheie, un punct de pornire in obtinerea unui model de personalizare individuala a angajatilor, cu puncte aplicabile la nivel de grup:

  • Siguranta: nevoia de securitate, confort, ordine, consistenta si control
  • Diversitate: nevoie de incertitudine, varietate, provocare, schimbare, surpriza, aventura
  • Semnificatie: nevoie de intelegere, validare, de a se simti de folos, dorit, onorat, special
  • Dragoste si conectare: nevoie de conectare, comunicare, intimitate si dragoste impartasita cu ceilalti
  • Crestere: nevoia de dezvoltare fizica, emotionala, intelectuala si spirituala
  • Contributie: nevoie de a oferi, de a-i proteja si servi pe altii si binele tuturor

Ascultarea continua, oferirea de solutii pentru dezvoltare permanenta (si mai ales dezvoltare prin activitatea propriu-zisa, learning by doing, cu beneficii implicite pentru business), pachet salarial personalizat, feedback punctual, toate acestea pot fi modalitati prin care te apropii de angajat si il pastrezi.
Poti delega manageri la nivel de department sau team-leaderi care lucreaza direct cu angajatii pentru a obtine date punctuale despre necesitatile fiecaruia in legatura cu munca sa. Sentimentul ca esti vazut si contezi in organizatie este un motor al performantei. Tu cat de bine iti cunosti oamenii?


Te-ar mai putea interesa si
:

Cum iti influenteaza mentalitatea stilul de management

Impreuna – motivatie si fidelizare prin cuvant

Micromanagementul determina cei mai buni angajati sa demisioneze

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.