Specialistii HR stiu deja ca rasplata financiara corespunzatoare a devenit un factor de igiena – o conditie necesara dar nu si suficienta pentru mentinerea motivatiei angajatilor. Stim, de asemenea, ca factori precum independenta, invatarea constanta, sentimentul de apartenenta dar si acela ca eforturile lor au un sens, sunt factori motivationali importanti pentru angajati. Pentru a raspunde acestor nevoi, companiile au creat programe variate de „engagement” sau sustinere a nivelului de participare activa a angajatilor la „viata” companiei. Un angajat „engaged” este satisfacut, motivat si se identifica macar partial cu compania si obiectivele acesteia. Elemente care contribuie la crearea si mentinerea unei astfel de stari in randul angajatilor sunt multiple. Un exemplu poate fi implicarea companiei in viata comunitatii in care isi desfasoara activitatea dar si beneficiile psihologice pe care aceasta implicare le poate aduce angajatilor care participa in calitate de voluntari.
IMPORTANTA VOLUNTARIATULUI
Voluntariatul este definit ca sprijin oferit altor persoane fara asteptarea de a primi ceva in schimb. Aproape 40 de studii indica o corelatie pozitiva puternica intre beneficii emotionale si timpul petrecut pentru a ne ajuta semenii in dificultate. Astfel, implicarea in actiuni de voluntariat ne face sa ne simtim mai satisfacuti de propria viata, mai conectati cu semenii si mai putin deprimati. Aceste beneficii par sa fie constante chiar si atunci cand ne uitam la context georgrafice, culturale si socio-economice diferite. Cu alte cuvinte, nu conteaza foarte mult daca locuiesti in nordul Europei sau Americii, ce culoare a pielii sau nivel de venit ai – sansele sunt mari ca implicarea in activitati de voluntariat sa te ajute sa te simti mai bine.
AJUTORUL OFERIT SEMENILOR ARE EFECTE POZITIVE ASUPRA VOLUNTARILOR
Un comportament generos poate creste nivelul fericirii dar nu este obligatoriu sa se intample asa. Cand ne gandim la beneficiile pe le poate aduce implicarea in activitati de voluntariat, studiile arata ca aceste beneficii se datoreaza prezentei urmatoarelor elemente*:
Voluntarii se simt liberi sa aleaga pe cine doresc sa ajute si in ce fel
Rezultatele pozitive par sa persiste atat vreme cat nu exista sentimentul de obligativitate si aceastia sunt cu adevarat liberi sa isi aleaga proiectele in care sa se implice, in concordanta cu valorile lor personale si fara temerea ca vor fi judecati pentru aceasta alegere. Pentru organizatiile care doresc sa isi implice angajatii in proiecte de voluntariat, acest lucru se traduce in nevoia de a-i consulta pe acestia in procesul de selectie initiala a proiectelor sau de a pune la dispozitia acestora o varietate suficient de mare de proiecte de voluntariat. Daca acest lucru nu este posibil (numar de angajati este mic, compania nu are un program consistent de voluntariat sau o echipa dedicata etc.) atunci diferenta o poate face modul in care angajatilor li se comunica oportunitatile existente. Studiile realizate in contexte de acest gen au aratat o mai mare implicare a celor carora li s-a comunicat ca este exclusiv alegerea lor daca se implica sau nu decat a celor carora li s-a spus ca ar trebui sa se implice. Cand gestul se transforma dintr-o dorinta pur personala de a ajuta intr-un imperativ social, efectele pozitive ale acestuia asupra voluntarului descresc.
Voluntarii se simti conectati cu cei pe care ii ajuta dar nu numai
Gesturile de generozitate creeaza si oportunitati de interactiune sociala – atat cu cei pe care ii ajutam cat si cu alti voluntari. Cei care se implica in actiuni de voluntariat se simt mai putin deprimati si pentru ca participa la mai multe intalniri si intra in contact cu mai multe persoane. Astfel, o companie care isi doreste sa creasca nivelul de interactiune dintre angajati dar si coeziunea si spiritul de echipa poate sa creeze si sa promoveze oportunitati de implicare a acestora in proiecte de voluntariat.
Voluntarii pot sa vada cum actiunile lor fac diferenta si au impact pozitiv
Gesturile generoase cresc nivelul de fericire atunci cand cei care le fac vad impactul actiunilor lor asupra celorlalti. Cand ne amintim ca am facut cuiva un bine, suntem mai fericiti atunci cand ne gandim la situatiile in care am fost motivati de preocuparea sincera de a ajuta pe cineva decat pe noi insine. Prin urmare, o companie care doreste sa isi implice angajatii in activitati de voluntariat ar trebui sa aleaga proiecte sau cauze cu scopuri usor de inteles si de urmarit. Cu alte cuvinte, participantii vor fi mai fericiti stiind ca gestul lor ajuta un copil anume decat o cauza colectiva abstracta. La fel si in cazul in care ar avea de ales intre a dona bani pentru o cauza concreta cum ar fi o masa calda pentru un copil sau grup de batrani decat pentru un proiect care isi propune sa imbunatateasca actul educational in scoli – chiar daca si cea din urma este o cauza perfect valida.
Romania nu are o traditie puternica a voluntariatului asa cum se intampla in S.U.A, Anglia sau Irlanda dar participarea romanilor la activitati de voluntariat este in crestere. Tot mai multe companii dezvolta parteneriate cu organizatii nonguvernamentale si ofera angajatilor posibilitatea de a se implica in proiecte de voluntariat. Pandemia Covid-19 a facut din 2020 un an dificil dar angajatorii pot sa apeleze la astfel de oportunitati pentru a contribui la bunastarea psihica a angajatilor dar si pentru a-i aduce impreuna – daca nu fizic, macar emotional. O puteti face prin incurajarea colegilor sa sprijine o cauza comuna – fie ca este vorba despre donatii pentru un ONG sustinut de companie sau implicarea activa in calitate de voluntari, efectele pozitive nu vor intarzia sa apara.
Iata si cateva exemple de proiecte de voluntariat traditional sau digital:
- Casa Buna
- Habitat for Humanity Romania
- Ajungem Mari
- Fundatia Regala Margareta a Romaniei
- Little People
- MagiCamp
- Mai bine
Intra si pe HartaVoluntariatului.ro pentru mai multe exemple si oportunitati de implicare.
Ne bucuram si noi sa putem ajuta si, de anul acesta, suntem parte din Reteaua Solidaritatii MagicHELP.
___________________
* Helliwell, J., Layard, R., & Sachs, J. (2019). World Happiness Report 2019, New York: Sustainable Development Solutions Network.