Ca manager, trebuie sa planifici, prioritizezi si sa organizezi eforturile tuturor pentru a indeplini obiectivele specifice de business. Felul in care faci acest lucru isi pune o amprenta definitorie nu numai asupra echipei, ci asupra intregului business. Iar propriul stil de management este o consecinta a tipului de mentalitate cu care abordezi tot acest proces.
Carol S. Dweck prezinta, in best-sellerul Mindset, cele doua tipuri de mentalitati care influenteaza nu numai stilul de management, ci insusi business-ul gestionat. Sintetizand intr-un mod foarte succint, managerii cu mentalitate rigida cred in talent mai presus de efort, iar cei cu mentalitate flexibila prezuma succesul prin prisma muncii si a dorintei continue de invatare si perfectionare.
Pornind de la aceasta clasificare generala si prezentand exemple concrete de manageri care au gestionat business-uri americane celebre precum Enron sau Xerox, Dweck puncteaza felul in care mentalitatea persoanei de decizie poate conduce la caderea sau succesul afacerii.
Este flexibilitatea un semn de slabiciune?
Credinta ca oamenii sunt inzestrati cu talent si trebuie “doar” sa fie geniali ca sa aiba succes este inca in voga in diverse medii de business. Opusul presupune efort constant, multa munca si opinia ferma ca oamenii pot evolua, invata, isi pot imbunatati stilul.
Flexibilitatea presupune adaptare. Proiectele diferite, echipele si business-urile necesita abordari specifice de managment. Daca nu te poti adapta la necesitatile organizatiei, echipa va avea de suferit si, implicit, afacerea.
A-ti mentine angajatii implicati inseamna directia corecta catre succes. Insa cum gestionezi intr-un mod eficient o echipa mare cu varste si asteptari diferite? Cheia consta intr-o mentalitate flexibila, o abordare deschisa si directa a provocarilor – curajul de a face pasi diferiti pentru a conduce catre noi modalitati catre succes. Mai mult, simpla definire a succesului ca forma a dezvoltarii oamenilor si a business-ului este un prim pas catre crestere.
Stiluri castigatoare de management
O abordare eronata a stilului de management demotiveaza angajatii, duce la scaderea productivitatii si chiar indeparteaza oamenii de organizatie.
La nivel teoretic, exista mai multe tipuri de management cu sanse majore de success (descrise in detaliu in acest articol) atat timp cat personalitatea liderului rezoneaza cu ele si le internalizeaza. Un manager poate adopta diverse stiluri in momente diferite ale business-ului.
Management vizionar/strategic – managerul nu se vede pe sine ca lider suprem care controleaza totul (micromanagement), ci se concentreaza asupra motivarii echipei si alinierii ei pentru a merge in aceeasi directie. Mai mult, acorda incredere angajatilor ca se descurca sa atinga obiectivul comun.
Management democratic (consultativ/colaborativ) – incurajeaza ideea de impartire a responsabilitatilor (si implicit a reusitelor) si presupune participarea regulata a angajatilor la intregul proces de business.
Management autoritativ – exista situatii cand este obligatoriu sa iti impui autoritatea ca manager. Fie ca este vorba despre angajati juniori care au nevoie de ghidare, fie ca exista o directie clara de business care necesita implementare, un lider autoritar bun va sti sa se impuna intr-o forma decenta, fara a leza orgolii si a apela la metode punitive.
Management persuasiv/carismatic – construit in jurul sarmului unui lider, acest tip de management se bazeaza pe relatiile create cu echipa. Angajatii acorda incredere managerului carismatic si ii respecta si urmeaza deciziile.
Un stil de management care conduce la succes necesita alinirea la:
- propriile abilitati, la experienta si personalitatea ta ca manager;
- necesitatile echipei si nivelul de expertiza al fiecarui angajat;
- cultura organizationala si directia business-ului.
Tu ce tip de manager esti si ce mentalitate iti coordoneaza alegerile?
Te-ar mai putea interesa si: