Am încheiat anul 2022 într-o notă pozitivă, atât în recrutare, cât și în business, numărul clienților pentru care desfășurăm proiecte de atragere a candidaților fiind în creștere față de anii anteriori. Provocările specifice pieței muncii din România nu au lipsit din activitatea noastră și vor fi prezente și în 2023, ceea ce va însemna căutarea unor soluții inovative adaptate fiecărui context, pentru a atrage candidații talentați.
Ne bazăm pe o echipă de recrutare cu experiență, formată din Andreea Dumitrescu – Senior Recruitment Manager, Cristina Scărlătescu – Manager Recrutare și Georgiana Mirică – Senior HR Consultant care are o perspectivă clară și detaliată despre cum a fost piața muncii în 2022 și despre cum se va contura aceasta în 2023. Cum poți atrage candidații într-un context competitiv? Ce beneficii vor aprecia aceștia? La ce alte aspecte vor fi atenți înainte de a accepta oferta? Sunt întrebările la care echipa de recrutare îți răspunde în cele ce urmează.
ÎN anul 2022…
… provocarea pentru acoperirea pozițiilor vacante a reprezentat-o nu numărul aplicanților, ci lipsa aplicanților calificați, care să răspundă nevoilor clienților.
… necunoscutele legate de pandemia cauzată de virusul COVID-19, de creșterea inflației și a incertitudinii legate de războiul de la graniță au fost câteva dintre elementele care au îngreunat și mai mult finalizarea rapidă a proceselor de recrutare.
… ne mândrim cu aceeași echipă de consultanți în recrutare, care s-au specializat în căutarea de soluții inovative adaptate oricărui context.
… baza noastră de date a crescut cu 10% fata de anul trecut, însumând în acest moment, aproximativ 37.500 de candidați.
… am finalizat cu succes peste 100 de proiecte de recrutare pentru companii din industrii variate: construcții și proiectare, retail, medicală, consultanță, alte industrii (telecomunicații, auto, asigurări, farma, publicitate, etc). Pozițiile vacante au fost din multiple domenii de activitate, predominând domeniul financiar – contabilitate, arhitectură și achiziții. Mai mult, au predominat pozițiile la nivel de specialiști, middle și top management.
… 90% din proiectele de recrutare au fost finalizate cu succes, prin utilizarea mijloacelor de recrutare care implică tehnici de direct search/headhunting.
… am fost partenerul multor companii în bătălia pe talente, care a fost mai strânsă că niciodată: am continuat colaborarea cu 17 clienți pe care îi avem de peste 3 ani în portofoliu și am început colaborarea cu alți 21 de clienți noi.
… am avut un număr mare de candidați pentru pozițiile vacante din cadrul companiilor care permiteau munca în sistem hybrid sau chiar full remote sau care au revizuit beneficiile salariale și extrasalariale.
… majoritatea companiilor au adaptat schemele de beneficii în funcție de trendul pieței, multe dintre ele încercând să asigure starea de bine a angajaților.
Cum va fi anul 2023 din punctul de vedere al atragerii și retenției candidaților
Companiile au deja multe lecții valoroase învățate în ultimii 2 ani, lecții date de diferite contexte: pandemia Covid-19, proximitatea fata de zona cu război, creșterea inflației, etc. Astfel, au învățat să își adapteze strategia în funcție de context. De asemenea, companiile au învățat să prezinte lucrurile, chiar și sumbre, într-o manieră cât mai pozitivă, printr-o abordare curajoasă și transparentă.
Ce priorități ar trebui să ai ca lider în resurse umane în 2023?
„Companiile vor pune în continuare accent pe bunăstarea, pe reducerea fluctuației și pe creșterea loialității angajaților lor, implementând diferite metode de dezvoltare în carieră și de adaptare a structurii salariale și a beneficiilor”, spune Andreea Dumitrescu, Senior Recruitment Manager BIA.
Companiile vor menține aceeași nevoie mare de candidați, iar recrutarea vă rămâne un punct important pe agenda lor, cu focus pe acoperirea tuturor pozițiilor vacante și mai puțin pe extinderea departamentelor. Va fi însă nevoie de strategii bine puse la punct pentru a convinge candidații să facă o schimbare în plan profesional:
Cum poți atrage candidați într-un context competitiv?
„Și în 2023, companiile se vor confrunta cu o lipsa a candidaților activi specializați și va exista aceeași tendință de a se lupta pentru același pool de candidați. Astfel, va fi nevoie de construirea constantă a unor strategii consistente de abordare și atragere a candidaților pasivi. Crearea unui brand de angajator personalizat, oferirea unui nivel de flexibilitate plus un pachet de beneficii consistent rămân cele mai importante puncte pe care trebuie să le aibă în vedere companiile”, spune Cristina Scărlătescu, Manager Recrutare BIA.
Candidații s-au temut și sunt mai rezervați să facă schimbări profesionale în contextul cumulului de presiuni resimțite în urma evenimentelor petrecute în ultimii 2 ani. Însă, au fost și candidați curajoși, care au vrut să beneficieze de oportunitățile și beneficiile oferite de alți angajatori.
Ce beneficii vor aprecia candidații în 2023?
„Și în 2023, considerăm că vom vedea multe mișcări ale candidaților, atât pentru a prospecta piața, dar și pentru a aplica efectiv. Candidații se așteaptă la o diversitate și mai mare de beneficii din partea angajatorilor, principalul beneficiu căutat de aceștia îl reprezintă posibilitatea de a lucra în sistem hibrid sau chiar full remote, dar și flexibilitatea programului de lucru”, spune Georgiana Mirică, Senior HR Consultant BIA.
La ce alte aspecte se vor uita înainte de a accepta oferta?
Transparentizarea beneficiilor salariale și extrasalariale vor fi atent analizate de candidați și vor fi factori de decizie pentru a alege un angajator sau altul. Atenți vor fi și la aspecte pe care în trecut le-au ignorat: dimensiunea companiei, cultura organizațională, oportunitățile de dezvoltare, dar și la modalitatea în care au gestionat perioadele dificile.
Citește și:
De ce ar trebui să pui accentul pe siguranța jobului în discuțiile cu echipa ta