Comunicare, atenție, gândire analitică sunt doar câteva dintre abilitățile de care ții cont în evaluarea unui candidat. Însă pentru ca echipa ta să facă față contextului actual, ai nevoie să aduci oameni cu o abilitate critică, aceea de a rezolva problemele. Peste 60% dintre angajatori caută abilitatea de rezolvare a problemelor atunci când evaluează candidații. Cum identifici această abilitate, ce întrebări te ajută să-ți dai seama dacă ai întâlnit candidați cu acest skill, afli în cele ce urmează.
Oamenii cu abilitatea de a rezolva probleme sunt foarte căutați acum. Angajatorii apreciază această abilitate critică, considerând-o o dovadă a succesului în muncă și în afaceri. Potrivit „Raportului Job Outlook 2023” al NACE, peste 60% dintre angajatorii caută oamenii care au capacitatea de a rezolva probleme. Rezolvarea problemelor este o abilitate care îți dă încredere că oamenii pot prelua pentru roluri de conducere.
Ce este abilitatea de rezolvare a problemelor
Rezolvarea problemelor este procesul de identificare a situațiilor care pot avea consecințe negative asupra business-ului, analiza cauzei acestora și a datelor asociate, inițierea unui brainstorming de idei și evaluarea soluțiilor. Rezolvarea problemelor necesită cercetare și testare a ipotezelor înainte să apară rezultatele.
Această aptitudine este transferabilă, ceea ce înseamnă că îți oferă flexibilitate în recrutare. Poți atrage oameni care au lucrat în alte domenii, dar care au fost orientați spre identificarea situațiilor care pot afecta business-ul și s-au implicat pentru a rezolva aceste situații, aducând rezultate în business.
Tipuri de abilități de rezolvare a problemelor de căutat în recrutare
Există o serie de abilități care pot indica o capacitate puternică de rezolvare a problemelor. Ar trebui să evaluezi candidații pentru fiecare dintre aceste skill-uri în timpul procesului de recrutare, pentru a te asigura că un candidat poate face față situațiilor complexe și neașteptate.
Abilități de ascultare
O problemă nu poate fi rezolvată fără o înțelegere completă a originii sale și a factorilor care stau la baza situației dificile. Oamenii cu bune abilități de ascultare acordă o atenție deosebită discuției cu clienți sau colegi, evaluând și folosind ceea ce obțin pentru a găsi o soluție adecvată la problema care a apărut.
Abilități de gândire analitică
Gândirea analitică este importantă în diagnosticarea și găsirea unei soluții la o problemă. Gânditorii analitici pot determina de ce a apărut problema și impacturile pe care l-ar putea avea, atât în prezent, cât și pe termen lung. Iau în considerare toate opțiunile posibile, le evaluează și stabilesc cel mai practic și mai rentabil mod de acțiune.
Gândire creativă
Creativii aduc soluții inovatoare la probleme de zi cu zi, precum și la problemele extrem de complexe. Abilitatea de a gândi out of the box și de a aborda o problemă dintr-un unghi sau perspectivă nouă este esențială în conceperea unor soluții adecvate la problema întâmpinată.
După cum spunea Albert Einstein: „Nu ne putem rezolva problemele cu aceeași gândire pe care am folosit-o când le-am creat” – avem nevoie de abordări inovatoare.
Abilități de comunicare
De asemenea, cei care rezolvă probleme au nevoie de abilități puternice de comunicare. Atunci când lucrează în cadrul unei echipe, trebuie să fie capabili să-și transmită succint ideile. De asemenea, trebuie să fie capabili să-și propună și să-și apere ideile, precum și să fie deschiși feedback-ului altora și să își adapteze abordarea în consecință.
Abilități de luare a deciziilor
O parte cheie a rezolvării problemelor este luarea deciziilor – de exemplu, a decide care soluție, dintre multele posibile acțiuni, este cea potrivită. O persoană care rezolvă probleme trebuie să fie capabilă să evalueze critic și să identifice plusurile, dar și riscurile propriilor idei, precum și ale celorlalți. De asemenea, trebuie să efectueze această analiză rapid și să ajungă la o concluzie cu privire la direcția de mers.
Crearea unei echipe
Cei care rezolvă probleme sunt capabili să construiască echipe puternice și rezistente. Pot recunoaște punctele forte ale celorlalți și știu că o echipă de succes este formată din oameni diverși care împreună pot rezolva eficient problemele.
Gestionarea timpului
Gestionarea timpului este o altă abilitate pe care o dețin oamenii care pot rezolva problemele în mod eficient. Oamenii care își organizează bine timpul, pot lucra sub presiune și într-un termen scurt. Este important, totuși, ca graba să nu afecteze calitatea soluției. Oamenii cu abilitatea de gestionare a timpului trebuie să profite la maximum de intervalul de timp pe care îl au la dispoziție și să stabilească cea mai bună soluție pentru o problemă.
Lucru în echipă
Pentru a putea rezolva problemele, un om trebuie să lucreze bine ca membru al unei echipe. Colaborând bine în echipă, problema poate fi rezolvată mai ușor, în termenul stabilit și într-un mod creativ. Să lucreze bine în echipă înseamnă să știe când să facă un pas înainte și când să observe și să-i sprijine pe ceilalți membri ai echipei.
Cum evaluezi la interviu abilitatea de rezolvare a problemelor
Interviul este o oportunitate excelentă de a evalua capacitatea de rezolvare a problemelor unui candidat, punând câteva întrebări specifice. Aceste întrebări ar trebui să fie legate de experiența anterioară a candidatului, fie la locul de muncă, fie în timpul studiilor.
Descrie o situație în care a trebuit să rezolvi o problemă. Cum ai procedat?
Vrei să angajezi oameni care duc la bun sfârșit lucrurile și, atunci când se confruntă cu o problemă, o rezolvă în mod activ. Există trei pași pentru a rezolva o problemă:
- Identificarea problemei
- Analiza soluțiilor
- Implementarea acestora
Un răspuns bun ar trebui să arate că persoana pe care intenționezi să o angajezi a luat inițiativă, a fost dispusă să pună întrebări și să lucreze în echipă.
Povestește o situație în care ai văzut o oportunitate într-o problemă potențială. Ce-ai făcut? Care a fost rezultatul?
Această întrebare testează abilitatea de a vedea oportunități în probleme. Fiecare afacere are probleme, atât minore, cât și majore, și ar trebui să ai încredere în colegi pentru a o identifica și rezolva. Problemele sunt oportunități de îmbunătățire, atât pentru un om, cât și pentru o companie.
Ce pași urmezi înainte de a decide cum să rezolvi o problemă?
Candidatul ar trebui să aibă un proces formal de gândire, în loc să devină copleșit și să acționeze precipitat. Ar trebui să-i cauți pe cei care acționează cu sens și care arată că pot lucra bine atât individual, cât și în echipă.
Povestește-ne de o situație în care ți-ai dat seama că un coleg a făcut o greșeală. Cum ai gestionat situația? Care a fost rezultatul?
Această întrebare testează abilitățile interpersonale. Candidatul ar trebui să arate că a fost diplomat și constructiv, și-a ajutat colegii să rezolve problemele și nu doar le-a evidențiat.
Descrie cea mai mare problemă legată de muncă cu care te-ai confruntat până acum.
Această întrebare testează modul în care oamenii abordează marile probleme. Dezvăluie trei lucruri despre un candidat:
- Ce este dispus să împărtășească despre un angajator anterior.
- Ce consideră a fi o mare problemă.
- Cum rezolvă problemele.
Desigur, ceea ce constituie o mare problemă este relativ, dar ar trebui să fii atent la candidați și la abordarea lor. Poți cunoaște caracterul și personalitatea lor. Au o atitudine pozitivă, orientată pe soluții sau sunt copleșiți de stre
Descrie o situație în care ai avut o abordare diferită de rezolvare a problemelor. Ce pași ai urmat?
Această întrebare testează abilitățile creative de rezolvare a problemelor. Cineva care ia inițiativă și gândește diferit poate ajuta afacerea să evolueze și să se diferențieze de concurență. Nu vrei un birou plin cu oameni care gândesc la fel, la urma urmei, noile idei sunt cele care schimbă lumea.
Descrie o slăbiciune pe care a trebuit să o depășești pentru a deveni performant la locul de muncă.
Întrebarea testează conștiința de sine și dăruirea. Conștientizarea de sine este esențială pentru creștere și pentru a veni un angajat mai bun. Oamenii care își dezvoltă abilitățile sau își perfecționează talentele sunt potriviți pentru echipa ta.
Exercițiu: Cum să analizezi doi candidați pe baza abilității de rezolvare a problemelor
- Definește problema. Ar trebui să fie relevantă pentru rol și domeniu, dar nu prea specifică sau prea vagă. Problema ar trebui să fie, de asemenea, suficient de provocatoare pentru a necesita creativitate, logică și analiză, dar nu prea greu sau prea ușor de rezolvat. Poți folosi un scenariu din business sau o situație ipotetică.
- Proiectează sarcina pe care o vei da candidaților pentru a rezolva problema. Poți alege formatul verbal, scris sau practic. Sarcina trebuie să fie clară, concisă și ar trebui să aibă un obiectiv și criterii specifice pentru succes. De asemenea, ar trebui să estimezi cât timp va dura finalizarea sarcinii și să pregătești câteva întrebări sau variante ulterioare pentru a investiga mai profund procesul de gândire a candidaților.
- Condu interviul. Observă modul în care candidații îndeplinesc sarcina. Ar trebui să acorzi atenție modului în care abordează problemele, cum își comunică ideile, cum gestionează feedback-ul și cum se confruntă cu incertitudinea sau ambiguitatea. Notează-ți observațiile.
- Evaluarea rezultatelor și compararea candidaților pe baza performanței lor de rezolvare a problemelor. Ar trebui să cauți dovezi ale abilităților de rezolvare a problemelor ale candidaților, cum ar fi definirea problemei, strângerea de informații, analiza opțiunilor, alegerea unei soluții, implementarea unui plan și evaluarea rezultatului. De asemenea, ar trebui să iei în considerare calitatea, eficiența și creativitatea soluțiilor lor, precum și capacitatea lor de a-și justifica și explica alegerile. Ar trebui să clasezi candidații în funcție de cât de bine au îndeplinit obiectivul și criteriile sarcinii și cum și-au demonstrat abilitățile de rezolvare a problemelor.
Alege o echipă de recrutare care poate evalua candidații în funcție de capacitatea lor de rezolvare a problemelor!
Echipa BIA Human Capital Solutions are o experiență de peste 30 de ani în recrutare și îți poate oferi suport șn business. Ne dorim să ai mai mult timp pentru echipa ta și încercăm mereu să găsim cele mai bune soluții pentru a atrage noi colegi.
Povestește-ne despre business-ul tău și despre nevoile de recrutare la biaoffice@bia.ro
Evaluarea capacităților de rezolvare a problemelor este un proces necesar în recrutare, pentru a te asigura că aduci în echipă oameni capabili să facă față provocărilor care apar. Oamenii care pot rezolva probleme au o mentalitate logică și o gândire analitică, precum și creativitate, abilități care ajută business-ul să se dezvolte.
Surse:
60% Of Employers Prize Candidates With This In-Demand Skill In 2023 (forbes.com)
https://www.neuroworx.io/magazine/importance-of-problem-solving-skills-when-hiring-candidates/
https://www.perkbox.com/uk/resources/blog/10-problem-solving-interview-questions-to-find-the-best-candidate
https://www.linkedin.com/advice/0/how-do-you-compare-rank-candidates-based
Citește și:
Consultanta resurse umane. Beneficiile pe care le ai în business