Dacă până recent vorbeam despre quiet quitting, termenul folosit pentru a descrie angajații care „își părăsesc în tăcere a jobul”, acum, potrivit unui studiu recent al companiei de consultanță Gartner, situația se schimbă. Quiet Hiring (angajarea liniștită) este gata să fie tendința de pe piața muncii din 2023. Merită să adopți această tendință? Ce avantaje și ce dezavantaje aduce? Cum ai putea să transformi procesul într-un câștig atât pentru companie, cât și pentru angajați?
Ce este quiet hiring?
Potrivit Gartner, quiet hiring este o tactică de resurse umane folosită pentru a promova mobilitatea internă a talentelor. Astfel companiile pot să dobândească noi abilități și fără a recruta noi angajați cu normă întreagă. Cu alte cuvinte, deleagă angajaților actuali mai multă responsabilități, însă uneori în afara domeniului lor, fără a-i anunța în mod explicit și fără ca noile task-uri să fie remunerate.
Quiet Hiring poate însemna acces la o bază mai mare de talente
Gartner avertizează că multe companii se limitează la a căuta oameni pentru anumite locuri de muncă. E mult mai productiv să se concentreze pe competențe decât pe calificări. De exemplu, poți recruta persoane cu abilități „adiacente” celor de care ai nevoie și să le dezvolți la locul de muncă. Atingerea unui pool netradițional de talente face parte din quiet hiring.
Ce presupune angajarea liniștită:
- Accent pe mobilitatea internă a talentelor pentru a se asigura că angajații sunt implicați în funcție de priorități. Aceasta include oferirea de compensații suplimentare sau alte beneficii pentru noi roluri și responsabilități.
- Accent pe oportunitățile de îmbunătățire a competențelor pentru angajații existenți. Astfel sunt susținute aspirațiile în carieră ale angajaților, iar companiile acoperă nevoile organizaționale și de evoluție a business-ului.
- Abordări alternative ale pool-ului de talente, cum ar fi valorificarea angajaților care își doresc o schimbare, angajaților care se implică peste atribuțiile postului lor, a absolvențillor, a contractorilor.
Cine beneficiază de angajarea liniştită?
La prima vedere, practica pune mai multă presiune asupra angajaților cu task-uri care nu sunt fișa postului lor. Cu toate acestea, Horton, Charnay Horton, CEO la Resume Addict, spune că companiile apelează la această tactică ca o reacție la quiet quitting. „O mare parte a forței de muncă nu se simte apreciată sau respectată pentru munca o realizează, iar unii angajatori consideră că trebuie să ofere un stimulent întârziat pentru a-și păstra personalul. Prin atribuirea de noi sarcini, sporesc incluziunea celor care nu ar fi luați în considerare în mod normal pentru oportunități de promovare sau interne.”
Într-adevăr, un sondaj realizat de platforma de căutare a unui loc de muncă Monster a arătat că, în loc să se opună față de quiet hiring, 63% dintre angajați spun că este o bună oportunitate de a-și extinde setul de competențe.
„Dacă se face corect, ambele părți pot beneficia de quiet hiring. Angajarea externă este foarte costisitoare și pune mai multă responsabilitate. Responsabilizând angajații actuali cu noi sarcini, angajatorii vor economisi bani”, explică Horton. „De asemenea, permite angajatorilor să reducă deficitul de competențe prin formarea internă a oamenilor.”
Quiet hiring oferă flexibilitate, deoarece poți identifica rapid talente în zonele cu cea mai mare prioritate ale business-ului. În plus, îmbunătățirea competențelor angajaților poate crește retenția, implicarea și productivitatea. De exemplu, Google folosește quiet hiring pentru a identifica angajații care deja își depășesc fișele de post. Echipale de angajare iau în considerare fie candidați interni și/sau externi pentru posturi și pentru evaluare iau în calcul mai multe aspecte cheie. Pentru fiecare dintre aceste aspecte, membrii comisiei acordă candidaților un punctaj de 1-4. Apoi, comisia alege candidații pe baza punctajului final. Este important de menționat că două dintre aspectele pe care Google le folosește pentru a alege candidații sunt referințele interne și testimonialele angajaților.
Odată ce îi identifică angajații potriviți și dornici să-și asume responsabilități, aceștia au șanse mai mari să obțină măriri de salarii și promovări.
Beneficii ale quiet hiring
Costuri mai mici cu angajații. Angajarea liniștită poate fi o abordare eficientă pentru companiile care încearcă să reducă cheltuielile cu personalul.
Reduce deficitul de abilități. În cadrul sesiunilor one-to-one cu angajații poți identifica lipsa anumitor competențe și poți propune un plan de formare atât în cadrul unor cursuri, cât și la job, prin preluarea unor responsabilități.
Oferă angajaților momentul perfect pentru a discuta cu managerii și cu directorii de resurse umane pentru despre obiectivele avansare în carieră pe care le au în vedere sau despre un echilibru mai bun între viața profesională și viața privată.
Recompensează cei mai buni angajați. Pe lângă completarea deficitului de talente, angajarea internă liniștită poate recompensa membrii care se implică și merg dincolo de fișele lor de post. Oferindu-e noi inițiative, arăți că ai încredere în capacitatea lor de a reuși și ai în plan dezvoltarea lor.
Dezavantaje ale quiet hiring
- Creează confuzie și dezorganizare dacă e făcută fără un plan.
- Poate fi o soluție pe termen scurt, pentru a acoperi un volum de muncă, nu pentru a urmări dezvoltarea oamenilor din echipă
- Duce la burnout, într-o perioadă în care angajații sunt predispuși la burnout
- Creează frustrări din punct de vedere financiar dacă angajații simt că nu sunt plătiți pentru toată munca pe care o fac.
Cum ar trebui să abordezi quiet hiring pentru a fi un proces win-win
Pentru a beneficia cu adevărat de pe urma acestei practici este important să adopți o abordare etică a angajării liniștite. Angajații nu își doresc să simtă că se profită de ei. Asta înseamnă ca liderii trebuie să prezinte noile sarcini ca oportunități de învățare cu potențialul de a câștiga o promovare și/sau o creștere a salariului. Dacă aranjamentul este pur și simplu o soluție pe termen scurt pentru a ajuta compania să treacă printr-o perioadă dificilă, atunci managementul ar trebui să comunice acest aspect. Având în vedere că retenția angajaților o prioritate pentru organizații, nu a existat niciodată un moment mai bun pentru a-i sprijini prin onestitate, transparență și recunoașterea muncii bine făcute.
Iată ce trebuie să iei în considerare atunci când dezvolți strategia de recrutare:
Un plan de angajare care determină modul în care vor fi selectați candidații interni sau externi, ce evaluări vor fi luate în considerare și seturile de competențe pe care compania le caută. În plus, angajatorii trebuie să decidă cine își va asuma responsabilitatea de a acționa ca o echipă de recrutare. În cele mai multe cazuri, managerii de departamente își asumă sarcini de recrutare în funcție de nevoile echipelor lor.
Comunicarea cu angajații existenți despre planul de implementare a practicilor de angajare liniștită. Managerii ar trebui să fie transparenți și să explice motivele pentru care compania atribuie anumitor colegi mai multe sarcini sau contractează forță de muncă nouă. În caz contrar, oamenii din echipa ta ar putea începe să-și pună la îndoială siguranța locului de muncă. Ar putea chiar să simtă că se profită de de ei și să caute un nou loc de muncă.
Siguranță. Angajații ar putea percepe că dacă nu fac mai multe sarcini jobul lor este în pericol. Ei au nevoie de asigurări că angajarea liniștită nu le va pune în pericol poziția. În plus, dacă le oferi responsabilități suplimentare, este important să le oferi și sprijin adecvat. Aceasta înseamnă să investești în programe de formare care să îi ajute în noile lor eforturi.
Plan de carieră. Pe lângă a lua în considerare nevoia imediată a companiei de a reduce deficitul de competențe, obiectivele individuale de carieră ar trebui să fie luate în considerare în deciziile de angajare.
Când este făcută corect, angajarea liniștită poate fi o strategie de dezvoltare a echipei: contribuie la creșterea retenței și a experienței angajaților, la deprinderea noilor abilități, necesare companiei și la menținerea sub control a costurilor salariale.
Lupta pentru noi talente externe, cu normă întreagă, va fi o provocare în viitor, așa că angajarea liniștită poate fi cheia pentru a umple deficitul de competențe. Pentru angajați, este o bună oportunitate de a-și îmbuntăți abilitățile și de a-și păstra valoarea de piață.
Surse:
https://www.forbes.com/sites/carolinecastrillon/2023/01/13/how-quiet-hiring-will-shape-the-workplace/?sh=2de48f2962a5
https://www.forbes.com/sites/ashleystahl/2023/03/20/the-real-problem-behind-quiet-quitting-and-quiet-hiring/?sh=4bd440ae1f88
https://www.gartner.com/en/articles/why-quiet-hiring-is-a-win-win-for-employers-and-employees
https://factorialhr.com/blog/quiet-hiring/
https://louiscarter.com/what-is-quiet-hiring-is-it-good-or-bad-for-your-company/
https://s2verify.com/resource/quiet-hiring-trends/
Citește și:
Care sunt pașii colaborării cu BIA pentru a recruta oameni pentru echipa ta
De ce ar trebui ca acum să pui accent pe abilități în recrutare