Modificari fiscale 2025: Ce trebuie sa stii ca angajator sau angajat despre noile reglementari

modificari fiscale

Anul 2025 aduce o serie de modificari in plan economic si fiscal, care vizeaza atat mediul de afaceri, cat si sectorul public, fiind esential ca in rolul de angajator sau angajat sa cunosti noile reglementari.

In centrul acestor schimbari se afla Ordonanta de Urgenta nr. 156/2024, care stabileste masuri fiscal-bugetare importante, si Hotararea nr. 10/2025, ce reglementeaza contingentul de lucratori straini nou-admisi pe piata muncii. Aceste acte normative, publicate recent in Monitorul Oficial, au impact semnificativ asupra salariilor, pensiilor, impozitarii si angajarilor.

Descopera modificarile fiscale si legislative recente, care te vor ajuta sa iei deciziile potrivite in business sau in cariera!

 

Modificari Fiscale si Bugetare 2025

Ordonanta de urgenta nr. 156/2024

Ordonanta de urgenta nr. 156/2024, publicata în Monitorul Oficial nr. 1334 din 31 decembrie 2024  privind unele măsuri fiscal-bugetare in domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene cuprinde mai multe modificari:

Comentariu: Prezenta ordonanta de urgenta aduce o serie de modificari si completari cum ar fi:

Masuri avand ca scop reducerea diverselor cheltuieli bugetare, printre care:

  • Salariile de baza, indemnizatiile, diversele sporuri, compensatii, prime sau alte elemente ale sistemului de salarizare primite de personalul platit din fonduri publice in anul 2025 se mentin cel mult la nivelul celor din noiembrie 2024;
  • In anul 2025 valoarea lunara a indemnizatiei de hrana se mentine la nivelul din luna decembrie 2024;
  • In anul 2025, munca suplimentara peste durata normala a timpului de lucru si munca prestata in zilele de repaus saptamanal, de sarbatori legale si in celelalte zile in care nu se lucreaza efectuata de catre personalul din sectorul bugetar incadrat in functii de executie, de conducere si de inalti functionari publici, se compenseaza numai cu timp liber corespunzator acestora in urmatoarele 90 de zile dupa prestarea muncii suplimentare;
  • In anul 2025, personalul din institutiile si autoritatile publice, nu beneficiaza la incetarea raporturilor de munca sau de serviciu de compensarea in bani a concediilor neefectuate aferente anului 2025;
  • Suspendarea ocuparii prin concurs sau examen a posturilor vacante din autoritatile si institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii;
  • Plata sumelor prevazute prin hotarari judecatoresti definitive avand ca obiect acordarea unor drepturi de natură salariala stabilite in favoarea personalului din institutiile si autoritatile publice, devenite executorii in 2025 se esaloneaza pe urmatorii 5 ani;
  • Amanarea indexarii pensiilor, inclusiv ale militarilor, magistratilor, fostilor parlamentari sau altor pensii de serviciu, pana la 1 ianuarie 2026, precum si mentinerea punctului de referinta al acestora la valoare actuala de 81 de lei pentru anul 2025;
  • Alocatiile de stat se mentin in plata in 2025 la nivelul acordat pentru luna noiembrie 2025;
  • In 2025 se acorda vouchere de vacanta in cuantum de 800 lei personalului ale carui salarii de baza nete din luna anterioara acordarii acestora sunt de pana la 8.000 lei. Voucherele de vacanta emise in cursul anului 2025 se utilizeaza pentru plata a cel mult 50% din contravaloarea pachetelor de servicii turistice achizitionate, respectiv 800 de lei pentru achizitionarea de pachete de servicii turistice in valoare de cel putin 1.600 lei; 
  • Mentinerea in anul 2025 a valorii indicatorului social de referinta, in functie de care se calculeaza diverse ajutoare acordate de stat, la nivelul stabilit pentru luna noiembrie 2024.

Modificari aduse Codului Fiscal:

  • Impozitul pe dividende – cota impozitului pe dividende creste de la 8% la 10%, fiind aplicabila veniturilor din dividende distribuite dupa data de 1 ianuarie 2025. Impozitul pe dividende se stabileste prin aplicarea unei cote de impozit de 10% asupra dividendului brut platit unei persoanei juridice romane. Impozitul pe dividende se declara si se plateste la bugetul de stat, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in  care se plateste dividendul.
  • Impozitul pe veniturile microintreprinderilor – Plafonul cifrei de afaceri pentru microintreprinderi scade de la 500.000 EUR la 250.000 EUR pentru anul 2025, urmand ca incepand cu 1 ianuarie 2026 plafonul sa fie de 100.000 EUR. Conditia referitoare la ponderea veniturilor din consultanta si/sau management in veniturile totale, de la data de 31 decembrie 2024, nu se aplica pentru calculul limitei de 250.000 EUR;
  • Sunt introduse noi coduri CAEN pentru care este aplicabila cota de 3% la calculul impozitului pe veniturile microintreprinderilor si anume:
  • 6210 – Activitati de realizare a softului la comanda (software orientat client),
  • 6290 – Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei,
  • 5611 – Restaurante,
  • 5612 – Activitati ale unitatilor mobile de alimentatie,
  • 5622 – Alte servicii de alimentatie;
  • Daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 250.000 euro , respectiv 100.000 euro incepand cu 1 ianuarie 2026, aceasta datoreaza impozit pe profit incepand cu trimestrul in care s-a depasit aceasta limita.
  • Se abroga facilitatile acordate salariatilor din domeniile IT (programatorii), constructii, sectorul agricol si industria alimentara (se elimina scutirea la impozit si se elimina reducerea cotei la contributia de asigurari sociale (CAS) aferenta pilonului II de pensii);
  • Pentru anul 2025 se mentine aplicabilitatea facilitatii ce consta in 300 lei netaxabili, pentru salariații care desfasoara activitate in baza contractului individual de munca, incadrati cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza, al caror salariu de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare in luna careia ii sunt aferente veniturile; 
  • Incepand cu 1 ianuarie 2025, salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se stabileste in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, pentru un program normal de lucru in medie de 165,334 ore pe luna:
    pentru sectorul constructii: la suma de 4.582 lei lunar, reprezentand in medie 27,714 lei/ora;
    pentru sectorul agricol si industria alimentara: la suma de 4.050 lei lunar, reprezentand in medie 24,496 lei/ora.

 

Reglementari privind Angajarea Lucratorilor Straini și Masurile de Sprijin pentru Forța de Munca in 2025

Hotararea nr. 10/2025, publicata în Monitorul Oficial nr. 37 din 16 ianuarie 2025  privind stabilirea contingentului de lucratori straini nou-admisi pe piata fortei de munca in anul 2025, face urmatoarele precizari:

Comentariu: Pentru anul 2025 se stabileste un contingent de 100.000 de lucratori straini nou-admisi pe piata fortei de munca din Romania.

 

Citeste si: 

 

Noutățile legislative din 2024 în relațiile de muncă, aplicabile și în 2025

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.