Unul dintre articolele noastre anterioare facea referire la diversitatea la locul de munca si la avantajele si dezavantajele pe care acest aspect le poate aduce. Asa cum spuneam, adoptarea unei strategii de recrutare orientata catre o varietate cat mai mare de candidati, avand background-uri diferite, atrage crearea unei diversitati a personalului care formeaza echipele si lucreaza impreuna pentru un scop comun. Printre principalele avantaje pe care le poate aduce diversitatea se numara o crestere a productivitatii si promovarea unei imagini pozitive a brandului de angajator, insa crearea unui mediu care sa includa si sa integreze aceste persoane necesita o serie de actiuni.
Includerea inseamna implicarea activa a tuturor angajatilor in construirea unei strategii de business de succes. Acest lucru poate fi facut prin colectarea de idei, initiative, feedback sau pareri legate de anumite aspecte ce vizeaza evolutia si ascensiunea organizatiei din care acestia fac parte. Astfel, indiferent de vechimea angajatilor in companie si de aria lor de activitate, consultarea acestora devine din ce in ce mai importanta in contextul diversificarii clientilor si nevoilor acestora. O lista de propuneri provenind de la persoane diferite poate insemna o suma de idei inovatoare, care pot ajuta la mentinerea si atragerea unor parteneri de business din diverse domenii si culturi.
Avantajele intelegerii diferentelor
Crearea unui climat care sa promoveze includerea si integrarea indivizilor diferiti la locul de munca aduce si alte avantaje, daca este sa privim din perspectiva retentiei si fidelizarii angajatilor. Persoanele care nu simt ca fac parte din mediul de lucru in care activeaza nu se vor dedica in totalitate muncii pe care o depun. Astfel, caracterisiticile si aspectele care ii fac sa fie diferiti de ceilalti colegi se vor transforma in complexe de inferioritate, motive de frustrare si teama de marginalizare. Un mediu reticent la deschidere i-ar putea face pe angajati sa fie mai putin implicati, sa creasca gradul de absenteism si sa scada productivitatea.
Liderii unei organizatii joaca un rol crucial cand vine vorba de starea de spirit a angajatilor, iar in absenta unei culturi organizationale care sa condamne in mod deschid orice tip de discriminare, angajatii risca sa se izoleze, din dorinta de a fi perceputi drept neutri si de a nu ramane neintegrati. Crearea unui mediu in care toata lumea sa se simta integrata presupune si o educare a acestui spirit. Acolo unde exista pericolul ca anumite categorii de angajati sa fie discriminate, este bine sa fie promovata o abordare pozitiva a diversitatii, poate chiar prin traininguri de specialitate, pentru a incuraja interactiunea cu cei care sunt diferiti.
Promovarea diversitatii
Atunci cand avem in vedere promovarea diversitatii si a unui mediu ce presupune integrarea angajatilor care, din anumite motive, se diferentiaza de majoritate, trebuie sa luam in calcul, printre altele, perceptiile privind diverse aspecte in anumite culturi. Spre exemplu, trebuie sa intelegem ca, in anumite culturi, se lucreaza cu o mai mare precizie si rigoare, in vreme ce altele sunt mai permisive, mai putin formale si mai flexibile. Totodata, anumite culturi prevad o serie de restrictii in ceea ce priveste contactul fizic cu interlocutorii sau in ceea ce priveste modalitatea de comunicare, astfel ca gesturi care pentru unii sunt considerate normale, pentru altii sunt nepotrivite.
Sa nu uitam nici de faptul ca, in societatea actuala, putem avea chiar si persoane din patru generatii diferite care sa lucreze in acelasi loc, iar fiecare dintre acestia aduce cu sine specificul vremurilor in care a trait. De asemenea, modul in care sunt abordate conflictele poate sa difere de la o persoana la alta, indiferent de mediul din care acestea provin, astfel ca in vreme ce unii dezbat in mod direct puncte de vedere diferite, altii vor fi evazivi si vor evita cu orice pret discutiile contradictorii. Sa tinem cont ca grupurile de angajati nu sunt perfect omogene si ca fiecaruia trebuie sa i se asigure dreptul demnitate si libertate a ideilor, atata timp cat acestea nu ii lezeaza pe ceilalti.
ECHIPA BIA HR