În rolul tau, de lider a face ceea ce este corect pentru compania ta și a face ceea ce îi va face pe angajații tăi cei mai fericiți și motivați poate fi un paradox. Deciziile vor fi greu de luat, mai ales într-un context economic delicat. Dar contează să ajungi mereu la o înțelegere, să negociezi astfel încât ambele părți să fie mulțumite. Cum mai poți motiva oamenii din echipă anul acesta? Care sunt așteptările lor tot mai prezente în discuțiile la interviu? Dar și ce strategii ar trebui să adopți pentru a convinge candidații tot mai atenți la perspectivele lor în companie afli în cele de urmeaază de la Cristina Scărlătescu, Recruitment Manager la BIA HCS. Bonus: afli care vor fi tendințele în recrutare în 2025.
Cum arată anul 2024 din punctul de vedere al Angajatorilor?
Anul 2024 a adus câteva schimbări în rândul companiilor, acestea fiind nevoite să se adapteze contextului fiscal și tendințelor globale. S-a observat mai mult că oricând o mai mare atenție a acestora la păstrarea angajaților, prin luarea în calcul a oricărui beneficiu nou apărut în piață care ar putea fi motivant pentru aceștia, dar și prin oferirea de programe de calificare sau recalificare a acestora. Majoritatea companiilor au luat în calcul oferirea acestor beneficii inclusiv angajaților temporari.
Transparentizarea beneficiilor oferite de angajatori a fost un subiect mult discutat și anul acesta. Din ce în ce mai multe companii au fost deschise să ofere acces candidaților la cât mai multe informații despre job, în ideea de a reuși să găsească cât mai repede candidatul potrivit.
Schimbări au putut fi observate și în anunțurile de recrutare, care nu mai fost atât de comune, angajatorii depunând eforturi să aducă în față candidaților anunțuri cât mai atractive. De asemenea, angajatorii au acordat o grijă mai mare și campaniilor de recrutare vizibile pe toate platformele social media cele mai frecventate de candidați. Dar, cu toate acestea, anunțurile de recrutare nu au fost un magnet pentru candidați; în acest context, multe dintre proiectele de recrutare au avut termen de finalizare decalat, un proces de recrutare cu candidați pasivi implicând mai mult timp.
Cum arată 2024 din punctul de vedere al angajaților?
În 2024, candidații au fost mai atenți la oportunitățile deschise, aceștia încercând să afle cât mai multe informații cu privire la specificul companiei, echipa din care vor face parte, atribuțiile pe care le vor avea. De asemenea, un interes foarte mare îl reprezintă și informațiile cu privire la proiectele de viitor ale companiei, respectiv perspectivele profesionale pe care le pot avea în cadrul companiei respective, mai ales dacă este vorba despre un proiect de muncă temporară și mizând pe continuarea colaborării în cadrul companiei respective.
Ce preferințe au candidații în materie de beneficii și de flexibilitate?
Candidații preferă beneficiile de natură financiară (salariu, tichete de masă, prime/bonusuri, decont transport, vouchere, etc), dar și posibilitatea de a avea condiții de lucru flexibile (flexibilitatea programului de lucru, flexibilitatea de a lucra de acasă câteva zile pe săptămâna). De asemenea, iau în calcul și beneficiile de natură medicală, proximitatea față de casă și colaborări pe perioada nedeterminată.
Ce tipuri de contracte și colaborări preferă?
Sunt două categorii de candidați: 1. cei care exclud oportunitățile profesionale cu contract pe perioada determinată, creându-le incertitudine și afectându-le posibilitatea de planificare profesională, financiară și personală pe termen lung; 2. cei care sunt deschiși către astfel de oportunități, chiar dacă sunt pe perioade contractuale limitate. Pentru ei e mai importantă flexibilitatea, să poată să-și desfășoare activitatea de oriunde.
Cum va fi recrutarea 2025? Ce tendințe de acum vor fi prezente? Ce provocări vor fi?
Privind în perspectiva, și în anul 2025, principala provocare a angajatorilor va rămâne retenția angajaților, care va impune identificarea constantă de acțiuni inovative. De asemenea, va exista un interes din ce în ce mai mare în rândul angajatorilor de a-și pune în practică cât mai multe proiecte de digitalizare și automatizare a unor activități repetitive. Dar cu toate acestea, rolul HR-ului va fi unul extrem de important și necesar, pentru descoperirea de candidați potriviți cu rolurile deschise, pe de o parte, dar și pentru propunerea de acțiuni menite să păstreze motivați angajații. Angajatorii vor fi interesați să colaboreze cu furnizori de forță de muncă temporară, fiind o acțiune benefică pentru ei, cu multe avantaje, atât din perpectiva costului, dar și a timpului alocat pentru identificarea de personal potrivit.
Din perspectiva candidaților, și în 2025, aceștia vor rămâne selectivi în față oportunităților profesionale, vor continua să manifeste un interes mare pentru analizarea pachetului de beneficii oferite de companiile angajatoare, în detrimentul unor oportunități pe perioada contractuală limitată. Aceștia vor rămâne la fel de curajoși în a-și stabili prioritățile și în a le exprima în față angajatorilor, punctând elementele motivante pentru care vor da curs unei noi oportunități.
Ce poți face mai bine în recrutare și în motivarea oamenilor anul acesta și în 2025
Atrage mai ușor talentele investind în starea lor de bine
În contextul creșterii prețurilor și a costului vieții, oamenii se confruntă cu provocări financiare. Potrivit unui sondaj PWC, finanțele personale sunt un factor de stres de top în viața angajaților, ceea ce a avut un impact negativ asupra sănătății lor fizice și mentale. Aproape jumătate din cei intervievați au spus că provocările financiare le-au distras atenția la locul de muncă. Mai mult de o treime au indicat că își caută activ noi oportunități de muncă, subliniind legătura dintre bunăstarea financiară și factori precum productivitatea, implicarea și retenția.
Toate acestea indică necesitatea de a construi o cultură a bunăstării, care să creeze un sentiment de apartenență și respect și să demonstreze că unui angajator îi pasă de angajați ca oameni. Construirea unei astfel de culturi nu numai că îmbunătățește productivitatea, prin promovarea unor stiluri de viață mai sănătoase, dar stimulează și implicarea și retenția.
Și anunțurile de recrutare pot reflecta preocuparea angajatorilor pentru starea de bine. Condițiile economice determină oamenii să fie mai atenți și la pachetul de beneficii. De aceea aceastea trebuie să răspundă unor nevoi reale ale acestora, care pot avea legătură cu starea de sănătate, cu cheltuielile zilnice, îngrijirea copiilor. Foarte importantă este și educația financiară și în acest sens poți oferi oamenilor soluții și ghidare pentru a gestiona provocările financiare imediate.
Reține însă că pachetele de beneficii nu pot oferi valoare dacă angajații nu sunt informați despre acestea. Asigură-te că îi informezi în onboarding și periodic, prin canalul intern de comunicare, prin newsletter-ul intern.
Oferă transparență financiară
În 2023, Parlamentul European a adoptat directiva transparentizării salariilor, care reprezintă una dintre cele mai importante măsuri de pe piața muncii din ultimii ani, cu efecte care se vor resimți atât în rândul angajaților, cât și al angajatorilor. Această directivă urmărește să asigure egalitatea de remunerare între bărbați și femei. Astfel, angajatorii trebuie să ofere informații despre salarii sau despre intervalul salarial în anunțul jobului sau înainte de interviul de angajare.
Mișcarea pentru transparență a continuat să câștige teren în 2023, ceea ce reprezintă atât o provocare, cât și o dezvoltare pozitivă pentru forța de muncă în mai multe moduri. Potrivit unui raport al Societății pentru Managementul Resurselor Umane (SHRM), transparența salarială poate crește semnificativ ratele de aplicare la joburi. 82% dintre lucrătorii din SUA sunt mai predispuși să aplice pentru posturi care oferă un interval salarial în anunț.
Și am observat că transparența financiară a adus mai mult interes din partea candidaților pentru a continua procesul de recrutare, iar percepția oamenilor a fost una foarte bună, reflectată și în recomandări.
Transparența salarială în recrutare poate atrage candidați mai calificați și poate crește încrederea colegilor. Dar mai înainte de a afișa salariile, trebuie să te asiguri că ai o politică echitabilă de compensare, că oferi salarii echitabile pentru femei și bărbați, pentru același nivel de studii, experiență. Odată ce ai stabilit politica de compensare, este important să o comunici colegilor, ca fiind parte din cultura companiei.
Adaptează-te Generației Z
Generația Z reprezintă în prezent 30% din populația lumii, conform Forumului Economic Mondial, iar până în 2025 se așteaptă să reprezinte 27% din forța de muncă. Este considerată una dintre cele mai vocale generații cu privire la dorințele, nevoile și cerințele la locul de muncă.
De exemplu, 72% dintre reprezentanții generației Z caută un șef corect și etic, potrivit cercetării Tallo; 61% doresc să fie auziți, iar 47% caută un loc de muncă cu impact social și economic. 77% dintre membrii generației Z acordă prioritate echilibrului dintre viața profesională și cea privată atunci când iau în considerare o nouă oportunitate de muncă, conform datelor de la McKinsey, și sunt, de asemenea, generația cu cele mai multe șanse de a părăsi un loc de muncă dacă angajatorul lor nu le oferă o politică de lucru flexibilă. Prin urmare, va trebui ca în fiecare an să facem pași importanți în a ne adapta generației Z, regândind fiecare interacțiune cu tinerii, de la recrutare, la onboarding, cultura de lucru, beneficii, lucru pe care îl putem face printr-o comunicare continuă cu reprezentanții generației.
Optimizează recrutare prin AI
Potrivit unui studiu realizat de IBM în 2023, 35% dintre companii folosesc în mod activ inteligența artificială în operațiunile lor de zi cu zi și 42% încă explorează potențialul AI pentru viitor. De fapt, datele de la compania de analiză a pieței și servicii de consultanță GrandViewResearch au descoperit că piața AI este de așteptat să crească anual 37,3% între 2023 și 2030.
În recrutare, avem nevoie de inteligența artificială pentru a analiza aplicațiile și a simplifica procesul de angajare. La locul de muncă, chatboții hiperinteligenti preiau sarcini administrative repetitive și care necesită timp, astfel încât oamenii să se poată concentra pe aspectele mai împlinitoare ale jobului lor. Și în timp ce datele sugerează că nu există încă vreo amenințare reală la adresa joburilor, este clar că acestea vor evolua, se vor schimba, iar oamenii trebuie să țină pasul cu ele. Cum îi ajuți? Oferindu-le continuu posibilități de dezvoltare.
Investește în Upskilling sau REskilling
Pe măsură ce tehnologia evoluează, trebuie să avem și oameni care țin pasul cu aceasta. Totul începe din etapa de recrutare cu identificarea candidaților cu o mentalitate de creștere și un angajament față de dezvoltare și continuă cu beneficiile și oportunitățile de creștere în companii. Oferă-le căi de dezvoltare în companie și posibilitatea de a-și perfecționa și extinde setul de abilități. Prin formare, le dai ocazia de a rămâne relevanți pe piața muncii.
APELEAZĂ LA O AGENȚIE DE RECRUTARE
Echipa BIA Human Capital Solutions are o experiență de peste 30 de ani în recrutare și îți poate oferi suport șn business. Ne dorim să ai mai mult timp pentru echipa ta și încercăm mereu să gasim cele mai bune soluții pentru a atrage noi colegi, chiar și pentru domeniile sau posturile mai dificil de ocupat.
Iată ce avantaje îți aduce recrutarea prin BIA HCS:
- 90% dintre proiecte sunt finalizate cu succes prin direct search și head hunting.
- Scurtarea timpului de recrutare, unele posturi au fost ocuapte în mai puțin de 5 zile lucrătoare de la startul proiectului.
- Integrarea profilului jobului în cultura companiei și definirea strategiei pentru căutarea candidaților.
- Suport în ofertarea candidaților și în negociere
- Experiență în recrutare în domenii diferite: contabilitate, construcții, retail, medical, farma, auto, arhitectură
Povestește-ne despre business-ul tău și despre nevoile de recrutare la biaoffice@bia.ro
Surse:
https://www.benefitnews.com/list/23-hr-and-benefit-lessons-learned-in-2023;
https://www.linkedin.com/pulse/hr-lessons-learned-from-2023-ross-astramecki-btyoc/;
Citește și:
Cum gestionezi situațiile în care este nevoie să faci disponibilizări în echipă