Liderii si managerii sunt cei care trebuie sa foloseasca aceasta diversitate in beneficiul organizatiei si sa incurajeze o colaborare stransa intre specialisti si oameni talentati care, in anumite privinte, impartasesc viziuni diferite. Diversitatea este extrem de benefica pentru bunul mers al unui business si poate fi folosita in favoarea organizatiei, iar liderii acesteia nu trebuie sa isi impuna niciodata bariere atunci cand vine vorba de alegerea angajatilor. Totusi, daca nu este gestionata cum trebuie, diversitatea profesionala poate duce la conflicte intre angajatii cu mentalitati diferite, iar acestea pot afecta productivitatea la nivelul echipelor si pot distruge atmosfera relaxata, generand tensiune.
Astfel, in cadrul aceleiasi companii putem avea angajati traditionalisti, conformisti, supusi, disciplinati, severi, competitivi, devotati, rezervati si independenti, reticenti la schimbari. In acelasi timp, la acelasi loc de munca, se pot gasi angajati pasionati de noile tehnologii, flexibili, sociabili, care prefera munca in echipa in defavoarea muncii individuale, curiosi, dornici de provocari, noutati si schimbari, expansivi sau extrovertiti. Toate acestea sunt calitati ce pot fi benefice intregii echipe, insa atunci cand are loc o ciocnire intre intre comportamente cu caracteristici opuse, cand fiecare vrea sa isi impuna punctul de vedere, colaborarea intre colegi poate avea de suferit.
Adaptarea abordarii in functie de angajati
Liderii trebuie sa dea dovada de rabdare in abordarea acestor diferente si sa isi adapteze discursul si atitudinea in functie de fiecare generatie in parte. Cand vorbim despre generatiile inaintate ca varsta abordarea ar trebui sa fie una orientata spre recunoasterea meritelor, spre aratarea respectului fata de contributiile aduse organizatiei de-a lungul timpului. In egala masura, acestora ar trebui sa li se acorde timp pentru a procesa schimbarile care produc in cadrul organizatiei, sa li se acorde ragaz pentru adaptarea la noile tehnologii si sa li se explice avantajele pe care acestea le-ar avea. Totodata, sa nu uitam ca respectul si sentimentul de apartenenta sunt extrem de importante pentru orice angajat, indiferent de generatie.
La polul opus, generatiilor mai tinere le plac provocarile si sunt atrasi de tot ceea ce este inovator si le ofera posibilitatea sa creasca, sa se dezvolte si sa invete constant lucruri noi. De asemenea, este foarte important sa li se raspunda la intrebari, atunci cand acestia au curiozitatea sa intrebe lucruri si sa ceara clarificari sau directii. In esenta, orice intrebare venita de la angajati este o ocazie de a-i invata sau chiar de a le oferi un feedback centrat pe activitatea lor, prin oferirea de exemple. Uneori, angajatii aflati la inceput de drum au nevoie si de ghidare, fiind pusi in situatia de a intelege care le sunt punctele forte si incotro ar trebui sa se indrepte cariera lor pentru a avea succes.
Comunicarea reprezinta unul dintre cei mai puternici lianti in relatiile dintre oameni, iar incurajarea discutiilor poate elimina neintelegerile care apar intre grupuri sau intre indivizi. Desi este greu sa convingem oameni cu un backround diferit sa se aseze la aceeasi masa pentru a vedea daca pot ajunge la un punct comun, tehnica merita incercata. Daca acest lucru nu are efect, organizatia poate investi in traininguri de comunicare, in cadrul carora specialistii sa vina cu exercitii practice pentru stimularea colaborarii intre oameni cu viziuni diferite, pentru a sublinia faptul ca si oamenii care nu se aseamana pot lucra pentru un scop comun.
ECHIPA BIA HR