Programele de training pentru angajati: Greseli comune pe care trebuie sa le evitam

Unul dintre aspectele de care liderii, managerii sau supervizorii trebuie sa se preocupe este pregatirea angajatilor, astfel incat acestia sa se integreze mai usor, sa fie eficienti, sa dobandeasca noi abilitati si sa faca performanta. Indiferent de tipul de training si de nivelul la care se afla angajatii care au fost inclusi in programul de invatare, efectul acestuia nu este intotdeauna cel asteptat. Uneori, nu doar trainerii sunt nemultumiti de rezultate, ci si angajatii care au beneficiat de training. In final, si liderii organizatiei ajung sa fie dezamagiti de investitia facuta in personalul din diverse echipe, iar intregul business poate avea de suferit, daca lucrurile nu au fost facute bine.

Una dintre cele mai mari greseli pe care companiile le fac este sa nu ofere niciun fel de training sau sa nu isi includa angajatii in programe de dezvoltare a carierei. Este adevarat ca orice persoana care se alatura unei organizatii a fost angajata in baza experientei accumulate pana la momentul respectiv. Totusi, un angajat nu trebuie plasat in productie inca din prima zi si lasat sa se descurce cum poate sau sa speram ca va primi ajutor de la colegii cu mai multa experienta. Desigur, ajutorul primit de la personalul care are deja experienta este binevenit, insa pregatirea unui nou angajat nu ar trebui sa se bazeze in mod exclusiv pe asta, ci sa includa si un training de introducere in activitate.

Alegerea trainerilor nepotriviti si grabirea lucrurilor

O alta greseala pe care liderii sau managerii o pot face este alegerea nepotrivita a trainerilor sau a programelor de training pe care le pun la dispozitia angajatilor. Fie ca vorbim despre sesiuni tinute de angajati interni sau de cele oferite de companiile specializate, important este sa ne asiguram ca trainerii au pregatirea necesara pentru a putea raspunde nevoilor de invatare ale participantilor. Totusi, un volum bogat de cunostinte nu garanteaza si calitatea trainingului, daca cel care ar trebui sa conduca transferul de cunostinte nu este suficient de pregatit sa o faca. Cu alte cuvinte, rabdarea, disponibilitatea si capacitatea de a se face inteles si de a oferi explicatii sunt indispensabile.

Timpul inseamna bani, insa lucrurile facute pe fuga nu sunt intotdeauna cele mai bune. Chiar daca scopul procesului de invatare este acela de a-l pregati cat mai rapid pe angajat pentru preluarea anumitor sarcini, exista niste pasi fara de care planul poate esua. In primul rand, angajatul si trainerul trebuie sa inteleaga scopul trainigului si sa isi seteze asteptari. Angajatului trebuie sa i se ofere posibilitatea sa si exerseze ceea ce invata, iar comunicarea si feedbackul reciproc sa fie incurajate pe tot parcursul procesului de invatare. Pregatirea angajatilor nu trebuie sa se desfasoare sub presiune, iar la final este nevoie un bilant, pentru a vedea ce a fost bun si ce ar putea fi imbunatatit de ambele parti.

Evaluarea

Chiar daca avem certitudinea ca sesiunea de invatare s-a desfasurat cu adevarat si ca un angajat a participat la un training, este necesar sa evaluam nivelul cunostintelor acumulate. Spre exemplu, o persoana poate sa creada ca a inteles notiunile care i-au fost predate in cadrul unei sesiuni de pregatire, insa este posibil ca nu toate lucrurile sa ii fie clare sau sa nu fi inteles intregul context, imaginea de ansamblu. Astfel de situatii au loc mai ales in cazul trainingurilor online sau a eLearningurilor, cand posibilitatea de a pune intrebari si interactiunea cu trainerul sunt limitate. O diploma sau o certificare nu garanteaza ca persoana care le detine este calificata pentru acel ceva.

Nu in ultimul rand, este vital ca angajatii sa inteleaga de ce au fost inclusi in respectivul program de training si de ce trebuie sa invete anumite lucruri. Astfel, ei vor constienta cu o mai mare usurinta care este rolul lor in organizatie, dar si care este rolul organizatiei in ansamblul ei. In felul acesta, isi vor putea seta asteptari realiste in ceea ce priveste evolutia lor viitoare in cadrul companiei. Totodata, sa nu uitam nici ca un volum prea mare de informatii poate fi coplesitor pentru angajati, ca participarea la mai multe traininguri intr-un timp scurt poate fi derutanta pentru acestia, daca nu sunt sustinuti si incurajati sa se dezvolte intr-o directie anume.

ECHIPA BIA HR