Ai colegi dificili? Iată cum să gestionezi relațiile cu ei odată cu revenirea la birou

colegi
Dacă în remote work ai avut poate mai puține interacțiuni fizice cu ai tăi colegi, odată ce echipa revine la birou, anumite atitudini sau comportamente te pot pune în dificultate. Este important să conștientizezi că a te înțelege cu acei colegi dificili este o parte importantă a dezvoltării abilităților tale de rezolvare a conflictelor. Pe măsură ce înveți cum să lucrezi ei, te poți concentra mai mult pe propria ta muncă și pe echipa ta. 
 

Potrivit unui sondaj realizat de Universitatea Olivet Nazarene, relațiile interumane sunt sursa numărul unu de tensiune la locul de muncă. 36% dintre cei chestionați au recunoscut că au schimbat jobul din cauza unui coleg de muncă care îi supără sau este arogant, iar 96% au dezvăluit că se enervează în mod regulat în relația cu ai lor colegi de muncă. Și niciun job nu e ferit de colegi dificili.

De ce e important să interacționezi cu persoane dificile

Când lași conflictele sau micile supărări nerezolvate, acestea se agravează. Devii atât de furios și te simți atât copleșit încât acționezi irațional și nu mai ești productiv. Este mult mai bine să abordezi direct persoana dificilă, încercând să-ți menții obiectivitatea și controlul emoțional. Altfel, dacă doar te plângi de relația cu anumiți colegi, riști să fii etichetat ca un manager fără abilități sociale, care evită să rezolve problemele pe care le întâmpină.

Soluția stă în a învăța să tratezi interacțiunile cu persoanele dificile într-un mod sănătos pentru tine și pentru companie. Iată ce abordare poți adopta în relația cu cei mai dificili colegi: 
 
Acceptă-le felul de a fi
Este important să conștientizezi că nu poți întâlni oameni la fel ca tine. Poți descoperi că un coleg nu se abate de la vreo regulă internă a companiei, dar pur și simplu nu îți place personalitatea lui. Este important să înveți să-l accepți așa cum este și să cauți lucruri care-ți plac în personalitatea lui, încercând să le pui în valoare când lucrați împreună.
 

Analizează momentele care declanșează conflictele
Poate că relațiile nu sunt mereu încordate, ci numai în anumite situații generate poate de apropierea unui deadline sau de atingerea unui target.  Cunoscând mai bine situațiile care pot declanșa comportamente mai puțin plăcute din partea colegului, vei putea rămâne calm și vei putea gestiona mai bine situația. O soluție este ca în aceste momente să nu vii cu replici care ar putea să amplifice și mai mult situația, ci să-ți direcționezi energia către a termina cu succes un proiect sau o sarcină de lucru. 

Exprimă-ți punctul de vedere
Dacă te deranjează relația cu un coleg de lucru, poate că e timpul să ai o discuție deschisă, față în față cu acesta. Arată cum te simți tu
astfel încât să-ți înțeleagă mai bine perspectiva, folosind mai degrabă pronumele „eu” decât „tu” care ar face dificilă asumarea responsabilității. Iată câteva exemple:

„Mă simt supărat când vorbești cu mine așa”. vs. „Spui mereu lucruri greșite”.
„Constat că ai un comportament care mă împiedică să mă concentrez”. vs. „Modul în care acționezi este iritant”.

Fii mereu deschis să asculți
Uneori, cunoașterea perspectivei colegului te poate ajuta să-l înțelegi mai bine. După ce vei afla experiențele sale de viață îți vei da seama că acestea îi modelează comportamentul și punctul de vedere și poți chiar să-i faci anumite propuneri prin care își poate modela comportamentul.  
 

Învață să te cunoști
Este mult mai ușor să dăm vina pe colegul dificil sau pe manager decât să recunoaștem că avem propriile noastre defecte. Analizează cu atenție motivul pentru care intri în conflict cu persoane. Trebuie să fii suficient de curajos pentru a te privi cu onestitate și compasiune. Acest lucru ar putea însemna o întoarcere în copilărie doar pentru a descoperi tiparele de gândire care te sabotează acum. Descoperă ce te împinge să ai anumite reacții. Colegii dificili ar putea fi chiar o oportunitate pentru tine de a conștientiza anumite emoții și de a învăța să le gestionezi pentru a o crește profesional.

Controlează furia

Este normal să treci printr-o stare de revoltă în momentul în care ai fost tratat nedrept de către colegul dificil. Însă furia nu este benefică pentru sănătatea ta, pentru psihicul tău și nu este nici o dovadă de profesionalism. Cea mai potrivită abordare este să nu te arunci într-o confruntare. În schimb, permite-ți să observi ceea ce se întâmplă, cere timp pentru a te gândi și a reveni cu un răspuns. Revino în momentul în care emoțiile sunt sub control. 

Concentrează-te pe relațiile tale pozitive
Decât să te aștepți să te înțelegi cu un coleg de serviciu dificil și așteptările tale să fie din ce în ce mai mari, devenind o obsesie, mai bine îți muți atenția către cei  alături de care poți stabili o relație bună. Creează relații pozitive cu aceștia. Conversațiile cu oameni care te motivează să crești profesional te pot face să te simți mai fericit la locul de muncă. Și poți începe acceptând să ieși în echipă într-un co-working space sau după job, la socializare ori pentru a urma o pasiune.

Arată empatie

Fiecare om are lucruri de rezolvat sau probleme care îl preocupă ceea ar putea explica modul în care acționează. Încearcă să arăți empatie și compasiune, având mai multe de câștigat în relație cu o astfel de abordare. S-ar putea să descoperi că dacă ai fi fost în situația colegului, ai fi acționat în mod similar.

Discută cu managerul

Când un coleg începe să încalce regulile interne ale companiei sau îți afectează în mod negativ munca, poate e momentul să aduci problema în discuția cu managerul direct. Documentează comportamentele colegului astfel încât să-ți susții afirmațiile. Managerul ar trebui să găsească modalități de a rezolva acest conflict. Ai grijă însă să nu folosești această opțiune tot timpul, deoarece ar putea crede că nu ești capabil să rezolvi propriile probleme.

5 tipologii de colegi dificili și cum să gestionezi relațiile cu ei

1. Colegul care se eschivează de la muncă

Există cel puțin unul în fiecare birou. În timp ce tu cu greu poți face față volumului de muncă, el face minimul. Dacă nu te împiedică să-ți faci efectiv treaba, este posibil să nu fie o problemă. Dar dacă acest coleg de muncă dificil afectează performanța ta sau a echipei, este timpul să intervii.

Cum gestionezi relația:

Primul pas este să-l abordezi direct și într-un mod profesional. Spune-i cum te afectează în munca ta și încearcă să afli dacă se confruntă cu o situație pe care probabil nu o cunoști Încearcă să afli mai multe despre responsabilitățile sale în proiect, pentru a înțelege dacă are o abordare în concodanță cu ceea ce a agreat cu managerul. Și ține evidența încercărilor tale de a  remedia situația. Dacă nu vei reuși să rezolvi lucrurile în mod amical, poate e timpul să te adresezi managerului.

2. Colegul care reclamă mereu ceva

Este normal să ne plângem, dar când acest comportament devine cronic este și obositor. Probabil că ai colegi care se concentrează mai mult pe negativ și caută probleme în loc de soluții. În timp, aceștia pot afecta moralul întregii echipe.

Cum gestionezi relația:

Încurajează-i să caute o soluție. Pune-le întrebări de genul „Cum propui să rezolvăm această problemă?” De asemenea, transmite-le ideea că lucrurile nu se vor schimba dacă se vor plânge mai mult.

3. Colegul care se laudă cu munca ta

Când te implici și-ți faci treaba așa cum trebuie poți avea și dezamăgiri, cineva își ia creditul pentru munca ta. Este genul de coleg căruia îi place să fie în lumina reflectoarelor și se bucură să-și recunoască succesul coechipierilor – adesea pentru a compensa propriile nesiguranțe.

Cum gestionezi relația:

Păstrează o evidență a realizărilor tale și oferă managerului rapoarte periodice de lucru. Și cel mai important, nu te sfii să te lauzi pentru tot ceea ce faci. Pentru că, dacă tu nu te lauzi probabil că altcineva o va face cu realizările tale.

4. Colegul care Știe Tot

Îi place să monopolizeze conversațiile, să respingă contribuția celorlalți și să ia decizii fără a lua în considerare toate faptele. Este un ascultător slab, pretinde că le știe pe toate și încearcă să se impună.

Cum gestionezi relația:
Abordează colegul ca un aliat. Poți chiar să-i ceri ajutor pentru rezolvarea unei probleme de muncă care te pune în dificultate. Arătându-i că-i apreciezi expertiza va înțelege că îți dorești o relație pozitivă și va renunța treptat la abordarea egocentristă. Dacă însă nu își schimbă comportamentul și munca ta suferă, cel mai bine este să-i spui direct ceea ce te deranjează. Purtând o conversație individuală, îi oferi șansa de a afla că acțiunile sale îi afectează pe ceilalți.

5. Omul căruia îi place să discute despre alții

Discuțiile despre alții pot crea o atmosferă încordată în echipă și resentimente. Iar insinuările afectează atât persoana, cât și compania.

Cum le gestionezi:

Încearcă să nu dai curs conversațiilor negative. Dacă oamenii insistă să afle de la tine anumite lucruri sau vorbesc despre tine, le poți spune : „Îmi pare rău că vă întrerup, dar chiar nu mă simt confortabil să vorbesc despre acest lucru”. O altă tactică este schimbarea subiectului, conducând discuția către aspecte ce țin de muncă. Nu în ultimul rând, cere persoanei să înceteze, oferindu-i argumentul acesta: discuțiile despre colegi îi pot afecta cariera.

La fiecare loc de muncă vei întâlni oameni dificili. Cât de dificili sunt aceștia depinde însă și de stima ta de sine, de încrederea în sine și de curajul tău profesional la locul de muncă.
Ai două opțiuni: fie înveți să trăiești cu ei, fie încerci să-i schimbi. Să înveți să trăiești cu ei este cea mai ușoară cale de cele mai multe ori. Atât timp cât ai o strategie pentru a le face față. Dacă însă îți afectează în mod direct munca, trebuie să faci un efort pentru le propune schimbări și pentru a le urmări abordarea. Aceasta este însă partea cea mai interesantă,  te formează ca lider. 
Surse: 
https://www.indeed.com/career-advice/starting-new-job/how-to-deal-with-difficult-coworker
https://www.theladders.com/career-advice/5-strategies-to-deal-with-difficult-colleagues
https://www.forbes.com/sites/carolinecastrillon/2021/05/11/5-types-of-difficult-co-workers-and-how-to-cope/?sh=734f379879ad
https://www.businessinsider.com/9-useful-strategies-to-dealing-with-difficult-people-at-work-2011-6
https://www.thebalancecareers.com/how-to-deal-with-difficult-people-at-work-1919377

https://www.linkedin.com/business/learning/blog/productivity-tips/3-difficult-people-to-work-with-and-how-to-deal-with-them

Descoperă și alte articole despre colegi și mediul de Lucru:

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.