După The Great Resignation (Marea Demisie) și apoi Quiet Quitting, un nou fenomen devine trend pe piața muncii. Quiet vacationing sau „vacanțele liniștite” de la serviciu fără ca managerii să știe sunt comportamente frecvente în mediul de lucru, care dezvăluie sincope în cultura companiei. De ce apare acest fenomen? Cine sunt cei care îl adoptă? Cum îl abordezi? Afli răspunsurile în cele ce urmează!
Un sondaj recent Harris Poll dezvăluie că „vacanțele liniștite”, noua tendință la locul de muncă în care angajații își iau concediu neoficial, câștigă teren în rândul tinerilor lucrători. Mai precis, quiet vacationing se referă la angajații care se prefac că muncesc în timp ce călătoresc sau se concentrează pe diferite sarcini acasă.
28% dintre angajați și-au luat concediu fără să solicite oficial acest lucru de la angajator. Această cifră este mai mare în rândul lucrătorilor mai tineri, 37% dintre Millennials și 24% dintre membrii generației Z au raportat că și-au luat „vacanțe liniștite”.
„Quiet vacationing, cel mai recent fenomen la locul de muncă, este cazul în care angajații își iau echilibrul dintre viața profesională și viața personală în propriile mâini, își rezervă pauze pentru a se reîncărca sau se întrerup din activitate fără a-și informa managerul”, spune Karyn Rhodes, VP of HR Services la isolvedhcm.com
Într-o perioadă în care multe companii promovează cu voce tare faptul că oamenii ar trebui să fie autentici și sinceri la lucru, este grăitor că unii oameni aleg să tacă cu privire la modul în care supraviețuiesc de fapt ritmului zilnic.
Cum se manifestă quiet vacationing?
Angajații pot trece la „vacanțe liniștite” prin diferite metode, care includ e-mailuri cu programare automată, care urmează să fie trimise după orele de program, pentru a crea impresia de productivitate și mișcarea mouse-ului pentru a apărea activi chiar și atunci când nu sunt. 37% dintre mileniali și-au programat mesajele să fie trimise în afara orelor de muncă pentru a crea impresia că lucrează peste program, față de doar 27% dintre cei din generația Z.
De ce apare quiet vacationing?
Înclinația către „vacanța liniștită nu înseamnă că oamenii nu au suficient timp liber plătit sau zile de vacanță, potrivit sondajului Harris.
De fapt, conform raportului, 83% dintre respondenți sunt mulțumiți de politica de vacanță a companiei lor, dar 78% nu folosesc tot timpul liber disponibil.
Acest lucru este semnificativ în cea mai mare parte în rândul angajaților mai tineri, 89% din generația Z și 83% dintre millennials raportând că nu folosesc toate zilele de vacanță care le sunt permise din mai multe motive.
Motivele din spatele acestei tendințe, așa cum sunt evidențiate în raport, sunt: presiunea de a fi întotdeauna disponibil, un volum mare de muncă, vinovăția și preocupările cu privire la percepțiile șefilor sau angajatorilor lor. Mai mult de jumătate dintre respondenți au spus că răspund la e-mailuri în afara orelor de lucru, își verifică mesajele de serviciu în pauza de masă și participă la evenimente legate de muncă în afara programului obișnuit.
Potrivit lui Libby Rodney, chief strategy officer at The Harris Poll, simplul act de a solicita concediu induce o anxietate semnificativă în rândul forței de muncă.
„Într-un climat marcat de concedieri repetate și de incertitudine economică, angajații optează din ce în ce mai mult pentru „vacanțe liniștite” pentru a avea siguranța locului de muncă”, a spus Libby Rodney.
Însă nu este ceea ce-și doresc: 76% dintre angajați au spus: „Mi-aș dori ca la locul de muncă să se pună un accent mai mare pe a lua pauze regulate și pe a folosi timpul liber plătit”.
1 din 4 angajați din generația Z sunt nemulțumiți la locul de muncă și 20% iau în considerare să renunțe la locul de muncă, arată studiul Harris Poll.
Poate funcționa „quiet vacationing”?
Deși angajații mai stresați caută alinare prin „vacanțe liniștite”, este posibil ca această abordare să nu le ofere beneficiile sperate. „Aceste „călătorii în liniște” sunt doar o soluție temporară”, spune spune Karyn Rhodes, VP of HR Services la isolvedhcm.com. „Fără să se deconecteze cu adevărat de la locul de muncă și să stabilească limitele vieții profesionale, angajații sunt mai predispuși să se epuizeze în timp și această stare să aibă un impact negativ asupra bunăstării și productivității lor.
Există, de asemenea, îngrijorarea că „vacanța liniștită” va fi descoperită. O fotografie în care oamenii apar într–o postură relaxată, postată pe platformele sociale în timpul programului de lucru, poate ridica întrebări: Unde se află? De ce nu finalizează proiectul?
Ce efecte are quiet vacationing asupra companiei
„Vacanța liniștită” nu este ideală pentru angajați, deoarece nu se pot deconecta complet, dar are și implicații negative pentru companie. „Această tendință poate provoca ineficiență sau încetinirea termenelor de proiect, dar dezvăluie și o problemă mult mai mare: cultura negativă a companiei”, avertizează Rhodes.
Ar trebui să fie un clopoțel de avertizare că atmosfera de lucru nu este tocmai ce ar trebui să fie. Când oamenii simt că trebuie să mintă managerii sau liderii pentru a-și lua o pauză înseamnă că nu cred că organizația lor îi încurajează să se deconecteze și să se reîncarce.
În plus, „vacanța liniștită” indică o lipsă semnificativă de încredere în cadrul organizației. Și în acest caz ar trebui să privești dincolo de problema imediată la problema mai profundă – și să acționezi în consecință. În loc să implementezi soluții temporare, cum ar fi pedepsirea celor care îți iau „vacanțe liniștite”, ar trebui să analizezi politicile și formarea managerială pentru a vedea dacă promovează fără să știe o abordare nesănătoasă față de pauze și deconectare și apoi să lucrezi pentru a rezolva aceste probleme.
Ce ar trebui să faci, ca lider, pentru a atenua fenomenul quiet vacationing
„Depinde de HR și liderii de afaceri să încurajeze o abordare durabilă a echilibrului dintre viața profesională și cea privată, care să le permită angajaților să se deconecteze complet fără să se teamă de repercusiuni”, spune Rhodes.
Însă nu există o soluție unică pentru toate. Mediul de lucru flexibil poate fi modul prin care angajatorii pot aborda epuizarea. Pe lângă munca flexibilă, angajații sunt, de asemenea, interesați de resursele de auto-gestionare a timpului, a emoțiilor și de politicile de comunicare în afara orelor de lucru.
„Cea mai eficientă strategie de reîncărcare și de atenuare a epuizării este să acorzi prioritate timpului departe de muncă”, adaugă Rhodes.
Iată câteva acțiuni pe care le poți întreprinde pentru a reduce fenomenul quiet vacationing:
- Creează politici obligatorii de concediu de odihnă și amintește constant colegilor să-și ia timp liber. Astfel poți a reducerea vinovăției și la poziționarea vacanței ca fiind o responsabilitate, nu o neglijare a task-urilor.
- Sprijină atât managerii, cât și angajații în a-și lua liber, mai ales atunci când simt că nu se mai pot concentra sau nu mai pot avea rezultate.
- Susține echilibru între viața profesională și viața privată prin politici interne care nu permit lucrul peste program, în weekend.
- Condu prin exemplu. Fii cel care își ia concediu și asigură-te că și oamenii din echipa ta fac același lucru.
Pentru a preveni „quiet vacationing” creează un mediu sigur de lucru în care angajații se simt împuterniciți să-și ia timp liber, elimină nevoia de a minți și ajută la promovarea unei culturi bazate pe bunăstarea colegilor.
Surse:
https://www.forbes.com/sites/markcperna/2024/07/01/the-latest-symptom-of-a-toxic-work-culture-quiet-vacationing/
https://www.euronews.com/next/2024/06/03/what-to-know-about-the-rising-trend-of-quiet-vacationing-among-young-workers
https://www.theguardian.com/money/article/2024/may/22/quiet-vacationing-why-workers-are-sneaking-off-on-holiday-without-telling-their-boss
Citește și:
„Quiet Quitting”, noua provocare căreia HR-ul ar trebui să-i găsească rezolvare