Sindromul impostorului în echipa ta? Descoperă cum îl abordezi

sindromul impostorului

Se simt inadecvați la job. Și este normal ca oamenii din echipa ta să aibă acest sentiment când încep un nou loc de muncă, când sunt la același job de mulți ani sau când business-ul trece prin schimbări. Într-o perioadă în care incertitudinea este o normalitate și nu mai putem face planuri pe o perioadă mai lungă, sindromul impostorului devine și el o normalitate. Iar atunci când devine parte din cultura companiei este important să-l gestionezi. Nerecunoașterea acestuia poate provoca stres inutil, comunicare slabă și poate avea impact asupra productivității. 



Potrivit raportului Indeed, Work Wellbeing, 58% dintre angajați se confruntă cu sindromul impostorului la locul de muncă.

 

 

Ce este sindromul impostorului?

Conceptul a fost introdus în 1978 de Pauline Clance (profesor de psihologie la Georgia State University)și de Suzanne Imes (pshiholog clinician în Atlanta) pentru a defini o lipsă de încredere a oamenilor în performanța lor la locul de muncă. Unii simt că nu își merită jobul sau că acesta le-a fost dat din greșeală. Se pot confrunta cu sindromul impostorului chiar dacă depășesc așteptările și sunt membrii respectați ai echipei. 

Sindromul impostorului a fost adesea discutat ca fiind un fenomen care afectează în primul rând femeile. Dar, studiul InnovateMR a constatat că 65% dintre toți profesioniștii, bărbați și femei, suferă de această afecțiune. 

Cu mai puțin de 5% dintre angajatori recunoscând sindromul impostorului la locul de muncă, conform unui studiu recent realizat de InnovateMR, este imperativ să înveți să gestionezi și să sprijini angajații.

Uită de gen atunci când te gândești la cine poate avea sindromul impostorului la organizația ta. În schimb, fii atent la următoarele moduri în care sindromul impostorului se poate manifesta în echipa ta:

 

Reticența în a profita de oportunitați

A fi reticent în a lua inițiativă arată o lipsă de încredere, dar și o stimă de sine scăzută. De exemplu, oamenii din echipa ta pot avea lipsă de încredere în sine, refuzând promovările sau sarcinile noi deoarece „nu sunt încă pregătiți”. De asemenea, ar putea întârzia să-și evidențieze realizările și contribuțiile.

 

Perfecţionism

Perfecționismul este un semnal de alarmă. Perfecționiștii își stabilesc obiective nerealiste și apoi se critică puternic atunci când nu le îndeplinesc. Le este în mod constant teamă că nu se vor ridica la înălțimea unui ideal. Iar frica de eșec poate provoca anxietate severă sau comportament compulsiv.

Acestea sunt câteva semne  ale perfecționismului:

  • Probleme cu delegarea, deoarece trebuie să facă singuri task-urile pentru a se asigura că sunt făcute perfect.
  • Standarde nerealiste pentru ei înșiși și pentru ceilalți.
  • Amânare (acest lucru poate părea contraintuitiv, dar perfecționiștii se tem atât de mult de eșec încât se blochează și se luptă să înceapă orice).

 

Dependența de muncă

La prima vedere, un angajat care sosește adesea devreme la birou sau stă după program poate fi un câștig pentru companie, dar e important să acorzi atenție potențialelor motivații din spatele muncii excesive. Angajații care lucrează tot timpul pot fi motivați de convingerea că nu sunt suficient de calificați și că trebuie să muncească mai mult pentru a fi la înălțimea colegilor lor.

Cum recunoști semnele dependenței de muncă:

  • Lucrează peste program.
  • Le este greu să se relaxeze.
  • Evită să participe la evenimentele sociale la locul de muncă pentru a continua să lucreze.

 

Individualism

Colegii care nu acceptă ajutorul de la alții, simt că trebuie să facă totul singuri pentru a-și dovedi valoarea. Pot crede că dacă cer ajutor nu sunt la înălțime.

Acestea sunt câteva semne ale individualismului:

  • Finalizarea constantă a sarcinilor fără ajutorul altora.
  • Probleme de delegare sau de lucru în echipe.
  • Încadrarea cererilor de ajutor ca cerințe ale proiectelor, mai degrabă decât ca sprijin care le-ar fi benefic în relațiile sociale.

Recunoașterea simptomelor sindromului impostorului este primul pas către crearea unui loc de muncă care îi ajută pe colegi să-și depășească îndoielile de sine. Odată ce ai identificat colegii are suferă de acest sindrom este timpul să iei măsuri la nivel de companie.

 

Ce poți face ca lider pentru a combate sindromul impostorului


A oferi angajaților încredere și sprijin poate fi o sarcină dificilă pentru orice manager, mai ales atunci când ai tăi colegi sunt convinși că nu sunt calificați sau nu au abilitățile necesare pentru un job. Dar, având în vedere că sindromul impostorului devine prevalent sub diferite forme, ține de tine să aduci echilibrul în echipă, asigurând oamenii că munca lor este semnficativă și aduce valoare companiei. 

 

Atenție la „steagurile roșii!”

Sunt șanse ca angajații tăi să nu-și împărtășească sentimentele de impostor cu tine, așa că trebuie să știi la ce comportamente să fii atent. Obiceiurile de lucru nesustenabile, cum ar fi reticența la nou, perfecționismul, lucrul peste program, pot fi semnalele sindromului impostorului. Alte semnale pot fi retragerea dintr-un grup social, ezitarea de a pune întrebări sau de a vorbi sau scuzele persistente când rămân în urmă cu termenele limită. Toate acestea pot fi semne că cineva încearcă să-și ascundă nesiguranța. Inițierea din timp a dialogului cu oamenii din echipa ta poate preveni transformarea sindromului impostorului într-o normalitate.

 

Stabilește obiective clare de performanță și urmărește atingerea lor

Asigură-te că oamenii din echipa ta știu ce se așteaptă de la ei și că sunt de acord cu obiectivele pe care trebuie să le atingă.

Poți stabili obiective SMART împreună cu fiecare membru al echipei. Pe lângă creșterea productivității și motivației angajaților, ajută la stoparea sindromului impostorului. Vorbind cu ai tăi colegi despre ceea ce se așteaptă de la ei, nu există loc pentru presupuneri care să-i conducă la suprasolicitare. În plus, deoarece obiectivele SMART sunt realizabile și în timp util, ei știu cât timp au la dispoziție pentru a le atinge.

Odată stabilite aceste obiective, ar trebui să te gândești și la plan de monitorizare a atingerii acestora. Începe prin a le fi aproape colegilor și prin a fi ușor de abordat. Oferă-le ajutorul și resursele suplimentare pentru a-i ajuta să-și îmbunătățească performanța, discutând 1:1 ori de câte ori e nevoie. 

 

Construiește o cultură a feedback-ului

Sindromul impostorului este legat de modul în care oamenii se văd pe ei înșiși și de modul în care se compară cu ceilalți. Impostorii consideră că le lipsesc cunoștințele, abilitățile, experiență și „toți ceilalți” sunt competenți. Pot avea tendința de a-și măsura succesul făcând comparații și își iau ca reper standarde nerealiste.

Din rolul de lider al echipei poți combate această înclinație comparativă încadrând performanța, creșterea și dezvoltarea în termeni mai obiectivi. Feedback-ul de performanță, atât formal, cât și informal, este o oportunitate excelentă de a elimina incertitudinile cu privire la „poziția” angajatului în organizație. De asemenea, ajută-i să internalizeze succesele și să înțeleagă că învățarea și greșelile sunt acceptate și considerate a creșterii și dezvoltării lor.

Atunci când feedback-ul face parte din cultura companiei, acesta ușurează și interacțiunea angajaților. Vor fi mai deschiși să împărtășească idei despre proiectele la care lucrează, realizând toate beneficiile pe care le aduce munca în echipă. Nu își vor privi slăbiciunile ca pe un lucru negativ, ci în direcția opusă, vor vedea cum se completează cu colegii lor. O modalitate excelentă de a obține rezultate mai bune.

 

Oferă-le ocazia să ia decizii

Încurajează-i să vină cu idei în timpul ședințelor și prin e-mailuri. Sunt oamenii pe care i-ai selectat poate printr-un proces riguros și care au abilitățile necesare companiei în care lucrează. Oferă-le ocazia de a fi factorul de decizie. Această abordare sporește percepția lor de sine a și încrederea în lider.

 

Creează un plan de recunoaștere a angajaților

Oamenii vor munci din greu pentru bani, dar își vor dori recunoaștere. Această abordare este în natura umană pentru că în era rețelelor sociale, mulți se compară cu standardele. „A acorda credit real angajaților tăi este cea mai simplă modalitate de a combate îndoiala”, spune  Brandon Batt, Director of People la Savory Management Jobs.

Și pentru ca procesul să fie cât mai interesant, îl poți gamifica, prin feedback pozitiv între angajați, într-un mod ușor și amuzant. În fiecare vineri, fiecare angajat primește „100 de aplauze” pentru a-și felicita colegii pentru ceva grozav pe care l-au făcut recent. Luni, toată lumea primește acele mesaje ca o doză de energie pentru a începe săptămâna cu zâmbetul pe buze.

 

Alege mentorii cu  atenție

Mentoratul poate fi util în combaterea sentimentelor de impostor. Dar nu toți mentorii au același efect – și unii chiar pot înrăutăți lucrurile. Oamenii cu sindromul impostorului își fac adesea griji cu privire la modul în care colegii îi percep. Să acorzi un mentor din cadrul echipei, care este responsabil și de evaluarea colegilor, poate fi o alegere neinspirată. Alege mentori din afara echipei, care înțeleg contextul, dar nu au nicio relație de evaluare cu angajații. Această abordare va reduce presiunea care se poate resimți în relație.

 

Creează o cultură de sprijin: Împărtășește-ți propriile nesiguranțe profesionale

Când îi întrebi pe oameni dacă își împărtășesc sentimentele de impostor cu membrii echipei sau cu liderii, răspunsul, cu câteva excepții, este „Nu!” Cu toate acestea, atunci când îi întrebi cum ar ghida o persoană cu sindromul impostorului ei spun adesea că și-ar împărtăși experiențele și ar ajuta la normalizarea situației. Și astfel ne confruntăm cu un paradox: oamenii care se confruntă cu sentimente de impostor ezită să-și împărtășească experiența, dar vor să audă experiențele altora.

Poți combate acest lucru prin normalizarea sentimentelor de impostor din echipa ta. Împărtășește unele dintre propriile ezitări și eșecuri profesionale, în special acele eșecuri pe care le-ai depășit într-un mod semnificativ. După cum scrie Gia Storms în articolul său HBR, „Poveștile în care lucrurile nu au ieșit așa cum ne doream ne ajută să relaționăm, să normalizăm eșecurile. Când se încheie cu o lecție de reziliență, motivează publicul să continue.”

 

Cărți despre Sindromul Impostorului pe care să le recomanzi echipei tale


82% dintre oameni se confruntă cu sindromul impostorului la un moment dat în viața lor (conform datelor National Library of Medicine) și, fără grijă și atenție, poate fi greu de învins. Lectura cărților pe această temă este un prim pas pentru a depăși sindromul impostorului. Iată ce lecturi poți recomanda echipei tale:



The Gifts of Imperfection, by Brené Brown

În Darurile imperfecțiunii, Brené Brown discută despre modul în care curajul, vulnerabilitatea și conexiunea pot ajuta la depășirea rușinii și a stigmatului care însoțesc atât de des sindromul impostorului.

Fiecare capitol include lecții și exerciții care te ajută la dezvoltarea autocompasiunii, ceea ce Brown explică că este o practică cheie împotriva sindromului impostorului.


The Practice: Shipping Creative Work, by Seth Godin

Liderul în marketing, Seth Godin, abordează obsesia rezultatului în loc de proces, care poate contribui la sindromul impostorului. El sugerează ca oamenii creativi să se concentreze pe îmbunătățirea progresivă pentru a stimula eforturile artistice și creșterea emoțională.

Godin sugerează, de asemenea, că sindromul impostorului este un semn că oamenii fac o muncă importantă și pot folosi acele sentimente pentru a-și îmbunătăți procesul. The Practice este cartea care oferă îndrumare pentru a lucra cu criticul interior și a transforma relația cu el în prietenie.

The Imposter Cure, by Jessamy Hibberd

Este nevoie de muncă continuă pentru a depăși sindromul impostorului, iar această carte deschide calea în acest sens. Psihologul Jessamy Hibberd explică cum oamenii pot ieși dintr-o mentalitate fixă și să gândească diferit despre ei înșiși. Studiile de caz dau viață conceptelor și oferă exemple concrete care ajută cititorii să dezvolte strategii și tactici de gestionare a sindromului impostorului, pentru a reuși în ceea ce își propun.

 


Lean In, by Sheryl Sandberg

Aproximativ 75% dintre femeile aflate în poziții de conducere au experimentat sindromul impostorului (conform unui studiu KPMG din 2020). Cartea lui Sheryl Sandberg abordează intens acest fenomen. Bestsellerul ei este plin de exemple din viața reală, care te încurajează să te apleci asupra oportunităților și experiențelor care te vor ajuta să excelezi ca lider. Chiar și cei mai puternici oameni sunt impostori până când reușesc.

 

Ești într-o poziție importantă pentru a oferi suport oamenilor din echipa ta care se confruntă cu sindromul impostorului. Deși starea lor poate fi uneori pot fi greu de detectat, prin aplicarea unora dintre aceste tactici, poți atenua sentimentele și poți spori încrederea colegilor în ei înșiși.

 

Surse:

4 Ways to Combat Imposter Syndrome on Your Team (hbr.org)

https://www.forbes.com/sites/forbeshumanresourcescouncil/2021/01/07/15-leadership-tips-for-helping-your-employees-defeat-imposter-syndrome/?sh=172e6aa64e14

https://www.business.com/articles/recognize-support-employees-with-impostor-syndrome/

https://nailted.com/blog/how-hr-can-help-overcome-the-imposter-syndrome/

https://www.betterup.com/blog/imposter-syndrome-books

 

Citește și: 

Cum ar trebui să abordezi acum burnout-ul și provocările legate de sănătatea mintală

Cum să îmbunătățești brandul tău de angajator pe LinkedIn

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.