Fiecare inceput de an este prilej de reflectie si previziuni. 2018 a fost un an tumultos pe piata muncii, angajatorii au cautat potentiali angajati si, adesea, au fost nevoiti sa recurga la compromisuri si sa-i pregateasca la locul de munca. Pe de alta parte, in ciuda ofertei crescute de locuri de munca, candidatii s-au plans de optiuni reduse cand a fost vorba sa se orienteze spre un job nou care sa intruneasca toate asteptarile.
Ca si in anul precedent, 2019 se preconizeaza a fi dur pentru companiile care au nevoie de specialisti. Batalia pentru candidati continua, mai ales pe fondul unui numar din ce in ce mai mic de persoane care sa livreze imediat dupa angajare.
Carentele sistemului de educatie, numarul din ce in ce mai mare de romani pregatiti profesional care opteaza sa emigreze, diferenta notabila dintre generatii (generatia Z incepe sa intre in campul muncii – au o familiaritate sporita cu internetul si media digitale si demonstreaza o stabilitate scazuta in ceea ce priveste relatiile profesionale, potrivit concluziilor sociologilor) fac misiunea recruiterilor din ce in ce mai dificila.
Companiile se orienteaza spre educatie si pregatire in-house
Angajatorul este pus in situatia de a suplini adesea rolul scolii si de a pregati continuu noii angajati. Astfel, companiile castigatoare vor pune accentul pe oferta de traininguri la locul de munca. Aceasta abordare este considerata una de succes si in ceea ce priveste motivarea oricarui tip de angajat prin dezvoltare continua si retentia salariatilor.
Business News Daily scrie despre oferta de traininguri ca fiind obligatorie in pachetul de recrutare al companiilor in 2019.
Negocieri dure la nivel de salariu pentru pozitiile “hot”
Cand vine vorba de atragerea seniorilor si specialistilor, companiile sunt nevoite sa duca lupte dure. Pe langa efortul depus in dezvoltarea brandului de angajator si in oferirea de beneficii diverse (clasice, precum tichete de masa sau abonamente medicale, dar si adaptate la necesitatile prezentului – program flexibil, telemunca, un numar mai mare de zile de concediu de odihna, abonamente la sala etc.), negocierile intense se vor purta la nivel de salariu.
Tot mai multi angajati se orienteaza spre un job nou in perspectiva unui salariu mai bun si a unui mediu de lucru optim.
La mare cautare: angajati care rezolva probleme pe masura ce acestea apar
Cine nu-si doreste specialisti care sa se dezvolte continuu si sa se plieze pe provocarile care apar la nivel de business? Oricat de cliseica este aceasta previziune la nivel de 2019, nevoia de adaptare la schimbarile si problemele generate de acestea este din ce in ce mai acuta.
Flexibilitate mai presus de orice
Telemunca, programul flexibil, contractele part-time, orice forma prin care angajatul simte ca are autonomie mai mare reprezinta un atu al companiei care vrea sa atraga oameni valorosi.
Telemunca devine o optiune a mai multor angajatori, mai ales in contextul in care angajatii care beneficiaza de un astfel de contract pot si vor fi monitorizati indeaproape cu ajutorul tehnologiei, noteaza Forbes.
Blue collars – meseriasi putini si pretiosi
Perioada in care scolile vocationale au fost inchise, goana dupa diplome (“marirea si decaderea” facultatilor private), dezinteresul generatiilor tinere pentru meseriile inca necesare in piata (instalatori, electricieni, sudori, zugravi, mecanici) si, nu in ultimul rand, emigrarea masiva au condus la un deficit de meseriasi pe piata muncii. Generatia scolita anterior si la inceputul anilor ’90 incepe sa se retraga din scena, iar in urma ei oferta este din ce in ce mai slaba.
La nivel oficial, rata somajului intregistrat la nivel national a fost de 3,32% la finalul lunii noiembrie 2018, in scadere fata de luna anterioara si anul precedent, conform unui comunicat ANOFM.
2019 va fi un an dificil pentru angajatori care trebuie, mai mult ca niciodata, sa fie ancorati in realitate si sa se adapteze erei digitale si candidatilor carora li se adreseaza. O optiune viabila ramane externalizarea proceselor de recrutare catre companii specializate, in timp ce eforturile echipei interne de HR sa se concentreze asupra unei pozitionari propice din punct de vedere marketing si al dezvoltarii brandului de angajator.