In contextual actual, mentinerea unei organizatii in pas cu schimbarile aduse de noile tehnologii implica o munca de durata, constanta, care nu se va sfarsi niciodata. Aceste schimbari au redefinit modul in care functioneaza mediul de afaceri si piata muncii, fiind o necesitate pentru progresul intregii societati. Totodata, evolutia tehnologiei ajuta companiile sa creasca intr-un ritm mai rapid si sa livreze servicii mai performante pentru clientii lor. In egala masura, organizatiile sunt nevoite sa puna la punct o strategie care sa le ajute sa tina pasul cu vremurile, astfel incat sa ramana pe piata si sa faca fata concurentei si noilor cerinte ale partenerilor de business.
La randul lor, angajatii joaca si ei un rol extrem de important in acest mecanism de adaptare al organizatiilor la noile tehnologii. In general, oamenii prefera sa existe o constanta in felul in care isi desfasoara activitatile. Asta inseamna mai putin stres, mai putina bataie de cap si o predictibilitate care le ofera confort. Totusi, aceasta relaxare poate duce la rutina si la plafonare, fiind periculoasa nu doar pentru carierele angajatilor, ci si pentru intreaga companie, care poate ramane in urma. Adaptarea angajatilor la inovatie nu vine de pe o zi pe alta, ci este o sarcina complexa, iar primul pas pe care liderii trebuie sa il faca este sa promoveze avantajele schimbarii in randul personalului.
Schimbarea trebuie sa porneasca de la oameni
In primul rand, liderii unei organizatii trebuie sa fie constienti ca angajatii care lucreaza in departamente precum cele de productie sau de vanzari directe ar putea sa nu inteleaga prea bine importanta lansarii unei noi aplicatii la nivel de companie. Dimpotriva, s-ar putea simti coplesiti de nevoia de a invata sa utilizeze un sistem digital, fara a-si da seama ca acesta va ajunge sa le usureze munca, ajutandu-i pe ei sa faca anumite sarcini mai repede. In schimb, daca acestora li se expune importanta schimbarii in context organizational, astfel incat sa inteleaga intregul mecanism de business care a facut ca aceasta sa devina o necesitate, vor accepta mai usor noutatile si provocarile.
Sa nu uitam ca puterea exemplului ii poate motiva pe angajati mai mult decat o pot face alte lucruri. Spre exemplu, daca liderii nu se implica in promovarea adaptarii la noile tehnologii, exista riscul ca angajatii sa fie dezamagiti si frustrati, mai ales daca vorbim despre cei cu vechime sau cu o varsta inaintata, care s-ar putea simti depasiti de situatie. Schimbarile trebuie sa porneasca de la varf, insa asta nu inseamna ca ele trebuie sa fie pur si simplu livrate catre angajati, ca o sarcina obisnuita, iar acestia sa fie lasati sa descurce cum pot. Dimpotriva, liderii ar trebui sa construiasca o cultura a schimbarii, a invatarii si a cresterii, promovand-o ca pe o directie benefica atat la nivel individual, cat si organizational.
Riscurile: De ce este important sa nu ramanem in urma
Au apus vremurile in care rapoartele erau stocate in incaperi de arhiva, pe rafturi, legate in dosare si puse in dulapuri. Acestea nu doar ca ocupau spatiu, dar riscau si sa se deterioreze cu usurinta sau chiar sa fie pierdute definitiv, avand in vedere ca erau stocate pe suport fizic. Astazi, sistemele informatice permit stocarea unui volum impresionant de date, iar limita de spatiu nu mai reprezinta o problema. Informatiile sunt stocate in baze de date, pe servere, in cloud, sunt securizate si pot fi accesate de persoane aflate in diverse locuri de pe glob, ceea ce reprezinta un mare avantaj, mai ales cand vorbim despre companii multinationale, cu filiale in mai multe tari.
Din ce in ce mai multi oameni de pe glob au acces la internet, iar de aici a aparut si nevoia organizatiilor de a-si face simtita prezenta in mediul online, pe retelele de socializare sau prin promovarea pe care si-o fac pe propriile site-uri. Reticenta unei companii fata de noile tehnologii, refuzul de a introduce sisteme informatice de ultima generatie si absenta din mediul online pot face ca aceasta sa nu se mai alinieze vremurilor pe care le traim, sa nu mai poata face fata cerintelor de pe piata sau sa nu mai fie vizibila pentru potentiali clienti. Daca nu se aliniaza standardelor la care concurenta opereaza, o organizatie poate pierde oportunitati si parteneri de business, riscand sa ramana izolata sau chiar sa dispara.
ECHIPA BIA HR