Detaliile nescrise: Cum sa citesti dincolo de CV-ul unui candidat

Specialistii in resurse umane si recrutorii sunt obisnuiti sa citeasca CV-uri standard, in care regasesc rezumate experienta profesionala a candidatilor, competentele tehnice si lingvistice ale acestora sau informatii despre studiile urmate. Statisticile arata ca in jur de 75% dintre CV-uri care ajung in mainile oamenilor de HR cuprind aceste informatii, ceea ce este si firesc, avand in vedere ca acestea sunt criteriile care influenteaza si procesul de selectie.

Totusi, cat de multe lucruri ne dezvaluie despre o persoana cateva pagini umplute cu informatii? Ce impresie putem sa ne formam despre un candidat prin prisma CV-ului sau? Ei bine, este aproape imposibil sa conturam o imagine reala si complexa in legatura cu o persoana despre care doar am citit niste lucruri pe o bucata de hartie, un document care este oricum redactat dupa o serie de reguli standard aflate la indemna oricui vrea sa lase o impresie buna in fata unui angajator.

Analizarea in detaliu a candidatilor recrutati pentru anumite joburi reprezinta o masura de prudenta, care ii fereste pe angajatori de neplaceri precum probleme legale, sustragere de informatii confidentiale, infiltrari din partea concurentei, frauda sau angajarea unor persoane necalificate pentru anumite pozitii. Existenta acestor riscuri nu poate fi negata, mai ales in contextul unui mediu de afaceri extrem de competitiv.

Ce spune limbajul trupului

In zilele noastre, departamentele de resurse umane sau firmele specializate in recrutare dispun nu doar de instrumente moderne de scanare a candidatilor, cum ar fi bazele de date sau retelele profesionale, ci si de oameni pregatiti sa vada dincolo de impresia pe care candidatul vrea sa i-o lase potentialului angajator. Astfel, inca de la prima intalnire, persoana care il intervieveaza pe candidat ar trebui sa fie pregatita sa citeasca si limbajul trupului, sa observe reactiile acestuia la anumite intrebari.

O analiza a prezentei candidatilor in mediul online nu strica, mai ales daca vorbim despre un post cu un grad ridicat de responsabilitate, unul care implica promovarea imaginii organizatiei sau daca este vorba despre un job care tine de sfera comunicarii. Candidatilor li s-ar putea cere sa furnizeze un link catre site-ul lor sau, in cazul in care acesta are un profil public pe retele profesionale precum LinkedIn, activitatea sa publica de acolo poate fi o buna sursa pentru conturarea unei imagini mai aprofundate in ceea ce il priveste.

Simularea unei situatii cat mai apropiata de realitate

De asemenea, candidatilor li s-ar putea cere, in cadrul procesului de recrutare, sa realizeze un scurt filmulet in care sa se prezinte. In felul acesta le-ar fi testate abilitatile de comunicare, creativitatea si, de ce nu, s-ar putea observa daca are un discurs interesant, cu potential de lider. O alta metoda foarte buna de a afla mai multe decat scrie in CV despre un candidat este sa i se aplice o testare punctuala, de tip project-based, in care sa fie simulata atribuirea unor sarcini pe care le-ar putea avea la potentialul loc de munca.

Pe final, ar mai fi de adaugat faptul ca analizarea "personalitatii profesionale" a unei persoane, daca o putem numi asa, nu trebuie sa se termine odata cu semnarea contractului de angajare. Dimpotriva, anumite aspecte ar trebui sa fie analizate pe tot parcursul perioadei de integrare in cadrul organizatiei.

ECHIPA BIA HR 

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.