Cum răspunzi planurilor pe care candidații le au în carieră pentru 2025? Aproape jumătate dintre angajații români au în plan ca în 2025 să-și schimbe jobul actual, 22,6% să obțină un salariu mai mare, 11,5% să poată lucra remote și 4,3% să înceapă un curs de reconversie profesională, arată un studiu realizat în noiembrie 2024 de una dintre cele mai mari platforme de joburi din România. Primul pas în atragerea talentelor este transformarea anunțurilor de angajare în mesaje convingătoare, la fel de bine elaborate ca un pitch de vânzări. Iată ce ar trebui să faci pentru a crea anunturi de angajare care să atragă candidații.
Răspunde la așteptările candidaților în anunturi de angajare
Descrierile de job nu ar trebui să fie doar informative. Gândește-te la ele ca la prima impresie pe care o faci candidaților pentru că, în 2025, talentele vor prioritiza companiile care se aliniază cu obiectivele lor personale și profesionale. Iată cum poți valorifica acest lucru:
Afișează salariul: Potrivit Society of Human Resource Management (SHRM), 4 din 5 persoane aflate în căutarea unui loc de muncă consideră că salariul este cel mai important aspect al unei postări de muncă, urmat de pachetul de beneficii.
Prezintă oportunitățile de dezvoltare în carieră: Candidații vor să știe dacă își vor putea extinde cunoștințele și abilitățile în noua poziție. Folosește descrierea jobului pentru a evidenția oportunitățile de învățare, planurile de carieră și programele de mentorat. Potrivit Forbes, 46% dintre Millennials și 42% din Gen X consideră oportunitățile de dezvoltare ca fiind al doilea cel mai important element al muncii lor, după salariu.
Promovează flexibilitatea. 80% dintre angajați iau în considerare flexibilitatea atunci când evaluează ofertele de muncă. Flexibilitatea nu mai este un beneficiu pentru candidați, este o așteptare. Menționează ce înseamnă flexibilitatea în companie, un stil de lucru hibrid sau remote? Posibilitatea de a-și alege programul de lucru, o săptămână de lucru mai scurtă, mai multe zile de concediu sau chiar zile pentru sănătatea emoțională?
Arată scopul jobului: Ce rol joacă compania în societate? Scopul său este clar?
Arată stilul de leadership: Candidații caută adesea site-uri de recenzii pentru a afla mai multe detalii despre mediul de lucru și manageri. Vor să știe dacă compania are leadership etic, un aspect pe care îl poți aborda în anunțuri.
Sprijin pentru sănătatea emoțională: Organizația Mondială a Sănătății (OMS) menționează că 12 miliarde de zile lucrătoare sunt pierdute în fiecare an din cauza depresiei și anxietății și acestea costă 1 trilion de dolari pe an. Având în vedere aceste date, este clar că oamenii se confruntă cu stări emoționale cauzate de situația economică, de aspecte din viața personală și/sau profesională șii își doresc să știe că angajatorului îi pasă de bunăstarea lor emoțională.
Răspunde la întrebarea-cheie: De ce să aleagă pe tine?
Candidații trebuie să știe de ce ar trebui să renunțe la jobul actual în favoarea celui pe care îl oferi. O descriere convingătoare răspunde din start la întrebarea „Ce câștig eu din asta?”. Aceasta ar putea însemna evidențierea beneficiilor, proiectelor interesante sau inițiativelor pentru echilibrul dintre viața profesională și cea personală. „Factorul X” al companiei tale, elementul care te diferențiază, trebuie să fie clar și evident.
Ghidul tău pentru a scrie anunturi de angajare care să atragă candidații în 2025
Scrie anunturi de angajare simple
Jargonul și cuvintele fără sens nu ar trebui să apară în titlurile și în descrierile joburilor tale. Folosește un limbaj clar și simplu, pentru a evita confuzia sau frustrarea candidaților. Verifică de fiecare dată anunțurile pentru aceste tipuri de cuvinte și elimină-le!
Scrie anunturi de angajare scurte
Nu încerca să scrii eseuri sau romane. Nimeni nu va citi tot textul. Dacă nu împarți textul în fragmente cu intertitluri și nu folosești bullet points, candidații își vor pierde interesul și vor trece la alt anunț care pote fi ușor de parcurs.
Începe cu un titlu clar și atractiv
Primul contact pe care un potențial candidat îl are cu anunțul tău este titlul. Acesta trebuie să fie:
- Clar: Include denumirea exactă a poziției și, eventual, un element diferențiator, cum ar fi “Remote”, “Entry-Level” sau “Senior”.
- Concis: Nu folosi fraze prea lungi sau termeni vagi.
- Atractiv: Subtil, poți include un apel motivațional, cum ar fi „Alătură-te echipei noastre de inovație!”.
Exemplu: „Software Developer (Remote) | Proiecte de top în tehnologie
Mergi direct la subiect
Atrage atenția candidaților în primele propoziții. Creează acel hook care să-i îndemne să citească descrierea jobului până la final și să-i convingă să aplice. Iată un exemplu grozav de descriere a postului de la Canva pentru o poziție de manager de marketing:
Prezintă salariul și beneficiile
Candidații vor dori întotdeauna să știe „ce este pentru ei” atunci când citesc detalii despre un rol și despre compannia ta. Prezintă beneficiille într-un mod conversațional, care ajută oamenii să se simtă deja parte din echipă.
Prezintă clar așteptările
Dacă anunți candidații care sunt așteptările de la ei în secțiunea cerințe, vei evita situațiile în care așteptările lor sunt diferite de cele ale angajatorului și vei reduce numărul de candidați nerelevanți.
Candidații trebuie să înțeleagă exact ce implică rolul. Include:
- Responsabilități cheie: Pune accent pe sarcinile jobului
- Calificări necesare: Menționează cerințele esențiale (ex. studii, experiență, competențe tehnice), dar fă distincția între „obligatoriu” și „opțional”.
- Oferă o privire asupra sarcinilor lor de zi cu zi: Companiile care oferă o imagine a task-urilor de zi cu zi ale unui rol îi ajută pe candidați să facă o alegere mai informată.
- Beneficii: Lista beneficiilor trebuie să fie clară și atractivă. Include informații despre salariu, flexibilitatea programului, oportunitățile de dezvoltare profesională și beneficii.
Vorbește-le direct candidaților
Comunică într-un mod direct și conversațional folosind abordarea la persoana a II-a singular în loc de „candidatul preferat”. Evită jargonul corporatist excesiv și folosește un ton care reflectă personalitatea companiei. Astfel, faci ca descrierea jobului să pară mai personală, iar candidatul să se simtă apreciat.
Exemplu:
- Evită: „Căutăm un candidat dinamic, capabil să contribuie la atingerea obiectivelor organizaționale.”
- Folosește: „Ești pasionat de marketing digital și vrei să lucrezi într-o echipă creativă? Noi căutăm un specialist care să aducă idei noi și să contribuie la proiectele noastre.”
Prezintă detalii interne despre echipă și proiecte
De exemplu, explică obiectivele echipei unde candidatul va lucra și proiectele acesteia. În special pentru un rolurile în IT, această abordare ar putea stârni interesul candidaților potriviți și ar putea crește probabilitatea acestora de a aplica.
Împărtășește-ți scopul și misiunea companiei
Mulți dintre cei care caută un loc de muncă vor să găsească și un scop. Companiile care își comunică viziunea, misiunea și scopul într-un mod clar și inspirațional în descrierea jobului se conectează cu aspirațiile candidaților. Iar colaborarea poate fi pentru o perioadă mai lungă decât în cazul companiilor care văd colaborarea doar un act tranzacțional.
Transmite cultura companiei tale
Oferă ocazia candidaților de a înțelege mai bine ce face compania și poată să poată evalua mai bine dacă se potrivesc mediului de lucru sau nu.
Include în anunț:
- O scurtă descriere a companiei, misiunea și viziunea acesteia.
- Valorile fundamentale care definesc echipa.
- Realizări recente sau proiecte care reflectă succesul companiei.
Folosește un layout atractiv
Alege un layout și o structură a anunțului de recrutare care sunt ușor de parcurs. Candidații nu ar trebui să fie nevoiți să parcurgă text nesfârșit, să se lupte să găsească butonul Aplică sau să se piardă în diferite pagini. Include elemente de design atractive, cum ar fi:
- Sigla companiei
- Culorile brandului
- Structurarea informației în secțiuni clare și utilizarea punctelor bullet.
Folosește tehnologia pentru a simplifica procesul de aplicare
În anunțul de job contează să oferi candidaților o experiență plăcută, prin utilizarea celor mai noi tehnologii pentru a simplifica procesul de aplicare. Poți include un chatbot pentru a răspunde la întrebări simple despre job și pentru a direcționa candidații către pașii următori.
Include un call-to-action
Nu uita de finalul anunțului, cea mai importantă parte dacă îți dorești să atragi cât mai mulți candidați! Oferă-le câteva motive pe scurt pentru a aplica și asigură-te că butonul Aplică este vizibil.
Poți include și:
- Pașii procesului de aplicare
- Documentele necesare (ex. CV, portofoliu)
- Termenul limită și cum vor fi contactați candidații selectați.
Optimizează anunțul pentru motoarele de căutare (SEO)
Anunțul tău trebuie să fie ușor de găsit online. Utilizează cuvinte-cheie relevante pentru poziție, cum ar fi „Graphic Designer Remote” sau „Specialist Financiar București”. Asigură-te că titlul și descrierea includ termenii pe care candidații îi caută cel mai frecvent.
Câteva practici bune în anunturi de angajare în 2025
Candidații nu vor căuta în 2025 doar un loc unde să-și facă orele, ci un mediu în care să evolueze. Iată o listă cu aspectele pe care ar trebui să le bifezi pentru a te asigura că anunțurile tale de angajare nu se pierd în mulțime:
- Folosește un limbaj îndrăzneț și incluziv pentru a capta atenția.
- Evită jargonul—menține un ton conversațional și clar.
- Evidențiază impactul pe care îl va avea candidatul în acest rol.
- Personalizează anunțul adresându-te direct candidaților. În loc de „Candidatul ideal va…,” încearcă „Te vei simți în largul tău în acest rol dacă…”.
Greșelile pe care să le eviți în descrierea jobului
O parte importantă a redactării unei descrieri excelente a postului este să știi ce să NU faci, pentru a nu pierde candidații buni înainte ca aceștia să aplice. Iată câteva greșeli pe care să le eviți:
- Nu dezvălui salariul
- Creezi o descriere de job foarte lungă, fără intertitluri, bullet points
- Ai o exprimare vagă în ceea ce privește responsabilitățile postului
- Ești prea rigid în secțiunea de cerințe, referitor la abilități, experiență sau calificări necesare
- Nu verifici anunțurile după redactare
Un anunț de recrutare care motivează candidații să aplice combină informațiile clare cu o prezentare atractivă. Pe lângă atragerea candidaților potriviți, un astfel de anunț contribuie și la consolidarea imaginii de angajator al companiei. Fii clar, onest și creativ pentru a transforma procesul de recrutare într-o experiență pozitivă atât pentru candidați, cât și pentru echipa ta.
APELEAZĂ LA O AGENȚIE DE RECRUTARE pentru a crea anunțurile de angajare!
Echipa BIA Human Capital Solutions are o experiență de peste 31 de ani în recrutare și îți poate oferi suport în business. Ne dorim să ai mai mult timp pentru echipa ta și încercăm mereu să gasim cele mai bune soluții pentru a atrage noi colegi, chiar și pentru domeniile sau posturile mai dificil de ocupat.
Iată ce avantaje îți aduce recrutarea prin BIA HCS:
- Integrarea profilului jobului în cultura companiei și definirea strategiei pentru căutarea candidaților.
- 90% dintre proiecte sunt finalizate cu succes prin direct search și head hunting.
- Scurtarea timpului de recrutare, unele posturi au fost ocuapte în mai puțin de 5 zile lucrătoare de la startul proiectului.
- Suport în ofertarea candidaților și în negociere
- Experiență în recrutare în domenii diferite: contabilitate, construcții, retail, medical, farma, auto, arhitectură
Povestește-ne despre business-ul tău și despre nevoile de recrutare la biaoffice@bia.ro
Surse:
How to Write a Job Posting That Stands Out – Harvard Business Review
Q4 Hiring Alert: Craft Job Descriptions That Will Attract Top Talent In 2025 – LinkedIn
How to Write a Good Job Description – Toggl Blog
10 Tips for Crafting Effective Job Ads – Indeed Hiring Lab
The Art of Writing Job Ads to Attract Top Talent – SHRM (Society for Human Resource Management)
Job Post Optimization for SEO: The Ultimate Guide – LinkedIn Talent Blog
Citește și:
Cum transformi evaluările de final de an în experiențe plăcute