Are o experiență de peste 16 ani în recrutare, atât în companii de consultanță în resurse umane, cât și în companii din domeniul bancar sau din business development. Andreea a pornit pe acest drum odată cu pasiunea ei pentru psihologie și pentru a lucra cu oamenii. A acceptat cu drag și curiozitate provocări care poate erau în afara specializării sale, dar care i-au deschis o perspectivă asupra recrutării și asupra impactului pe care îl poate avea în acest domeniu. Acum este responsabilă de proiectele naționale și internaționale de recrutare în cadrul BIA HCS, dar are și inițiative proprii, susținute de managementul companiei, prin care oferă managerilor traininguri, iar candidaților – ghidare în a-și găsi jobul, dar și direcția potrivită în carieră.
Care au fost primele sale proiecte de recrutare, ce experiențe au contat în formarea sa, dar și ce strategii are pentru a face față provocărilor de pe piața muncii afli de la Andreea Dumitrescu, Senior Recruitment Manager BIA HCS.
Ce te-a determinat/motivat să alegi o carieră în recrutare?
După absolvirea liceului am decis să urmez studiile Facultății de Psihologie pentru că îmi doream să lucrez cu copiii. Am participat la diverse programe de specializare și voluntariate, dar provocarea a venit din domeniul resurselor umane, odată cu primul proiect de recrutare. Împreună cu doua colege de facultate am organizat un centru de evaluare pentru ocuparea poziție de Asistent Manager în cadrul unui companii de producție. Mi-a plăcut să interacționez cu oamenii, să observ cum reacționează când răspund la întrebările adresate, să văd diverse comportamente și tipologii umane. Pozițiile pe care le-am ocupat până în prezent au fost complexe, niciodată nu am făcut doar recrutare, am gestionat în paralel procese de recrutare, am coordonat departamente, am dezvoltat portofolii de clienți, am organizat și susținut traininguri și sesiuni de consiliere în carieră.
Povestește-ne despre parcursul tău profesional până la a fi Senior Recruitment Manager. Care au fost acele experiențe care te-au format pentru jobul actual?
Prima poziție, de Consultant Resurse Umane, a fost în cadrul unui companii de consultanță din Cluj care și-a deschis un punct de lucru în București. A fost o perioadă frumoasă, în care am participat la centre de evaluare, traininguri, reprezentam compania la târgurile de job-uri. După câteva luni, în cadrul aceleiași companii, am ocupat poziția de Branch Manager București. Eram responsabilă atât de punctul de lucru, cât și de clienți, de echipa pe care o coordonam, dar și de proiecte. A urmat o altă perioada frumoasă, în cadrul BIA HCS. Primii 2 ani în cadrul BIA HCS au fost anii care mi-au conturat cariera cu proiecte din diverse industrii, cu acoperire la nivel național, și proiecte de recrutare internaționale. A fost o experiență intensă după care, mi-am dorit să lucrez in house și am făcut parte din Departamentul Recrutare al Alpha Bank România. Apoi am acceptat poziția de Manager de Resurse Umane în cadrul Smartree România. După 6 ani m-am întors la prima dragoste – BIA HCS. Fiecare experiență și-a pus amprenta asupra omului și consultantului care sunt astăzi și contează în colaborarea cu mulți clienți, candidați și cu echipa pe care o coordonez.
Care a fost cel mai frumos moment de până acum în activitatea ta la BIA HCS? Dar cel mai dificil?
Sunt multe momente frumoase în activitatea mea, de la colaborarea activă cu ai mei colegi, la întâlnirile cu partenerii de business și evenimentele organizate de BIA.
Zi de zi recrutarea este o provocare. A munci cu oamenii este o responsabilitate asumată. Sunt și momente frumoase, când le dau candidaților vești bune și le aduc zâmbetul pe buze, dar și momente mai puțin plăcute și aici mă refer la răspunsul negativ primit în urma interviului.
Ce provocări întâmpini acum în recrutare și cum le faci față?
Dacă acum câțiva ani aveam zeci de aplicanți la anunțurile postate pe platformele de joburi, acum nu se mai întâmplă acest lucru. Utilizez în majoritatea proiectelor direct search-ul, pentru a găsi candidații potriviți și, din păcate, acest lucru face ca durata unui proces de recrutare să crească. Comunicarea activă cu partenerii de business și candidații mă ajuta în gestionarea timpului.
Un alt aspect întâlnit deseori în ultima perioada este „bătălia pentru talente” și aici mă refer la contraoferta făcută de actualul angajator în momentul în care angajatul își dorește să plece.
Care sunt acele abilități care te ajută în jobul tău?
Determinarea, ambiția, răbdarea și empatia m-au ajutat foarte mult în jobul meu. Interviurile cu mine nu sunt „un tir de întrebări”, ci o conversație din care eu pot ulterior să-mi adun suficiente informații pentru a creiona profilul candidatului.
Ce îndrumare i-ai da unui tânăr care vrea să lucreze în recrutare? Ce pași ar trebui să urmeze și ce ar trebui să știe despre această profesie?
Este important să înțeleagă că are nevoie de timp pentru a-și construi cariera, că sunt etape pe care trebuie să le parcurgă și, cel mai important, să aibă răbdare să „crească” într-un departament de resurse umane. Una dintre căile prin care pot ajunge să profeseze este să aleagă programe de internship, să demonstreze că sunt motivați și să nu renunțe ușor.
Ce ar trebui să știe clienții care vor să lucreze cu tine?
Sunt o persoana ambițioasă și utilizez toate resursele de care dispun pentru a finaliza cu succes orice proiect. Comunicarea și parteneriatul sunt două aspecte care nu ar trebui să lipsească în relația dintre consultant și client.
Descrie o situație care ți-a adus satisfacții în activitatea ta.
Mă bucur când primesc un „Mulțumesc!” din partea candidaților și clienților, atunci când se finalizează proiecte. Mă bucur când observ că oamenii recomandați cresc în companiile în care au fost angajați, când citesc pe Linkedin despre proiectele noi pe care le gestionează, când în preajma sărbătorilor primesc mesaje cu urări specifice.
Un proiect care mi-a adus satisfacții a fost organizarea unui training cu tema „Selecție și Recrutare” pentru toți managerii unui mare jucător din domeniul bancar. Trainingul s-a desfășurat la nivel național timp de 6 luni.
În luna martie a acestui an am demarat un proiect foare drag mie, “Refresh your Career”, prin care ofer consiliere în carieră personelor 45+, pentru că am remarcat dificultatea acestor persoane de a se angaja, temerea acestora că nu au abilitățile necesare pentru un interviu online, dar și starea de burnout a multor candidați după doi ani de pandemie.
Ce așteptări ai de la candidați? Ce aspecte ai vrea să se schimbe?
Mi-aș dori să am aplicanți care citesc cu atenție anunțul de recrutare. Știu că sunt persoane care nu au un loc de muncă și care speră că aplicând la orice anunț poate vor fi contactate. Cred că o soluție mai bună ar fi să ne transmită direct CV-ul și să ne ofere câteva detalii despre dificultățile întâmpinate în găsirea unui nou loc de muncă.
Ai motto-uri preferate care ți-au deschis noi perspective asupra carierei?
Citatele care mă inspiră sunt:
”Success seems to be connected with action. Successful people keep moving. They make mistakes but they don’t quit.” – Conrad Hilton.(trad. proprie : Succesul este strâns legat de acțiune. Oamenii de succes se mișcă continuu. Ei fac greșeli, dar nu renunță)
”There are two ways to live: you can live as nothing is a miracle, you can live as it everything is a miracle” Albert Einstein (trad. proprie: Există doar două moduri în care să-ți trăiești viața. Unul, ca și cum nimic nu este miracol. Celălalt, ca și cum totul este un miracol.)
Ce îți place să faci în timpul liber și îți dă energie pentru job?
Îmi iau energia pentru job din lucruri simple, dintr-o plimbare în parc, citind un articol de specialitate sau, pur și simplu, când îmi mângâi animalele de companie.
Sunt pasionată de Asia, îmi place să călătoresc în țări precum Japonia și Singapore, care m-au impresionat prin cultura lor, prin mentalitatea oamenilor, prin peisaje și tehnologie.