Maririle de salariu reprezinta o parte importanta a sistemului de compensatii oferite angajatilor, iar orice organizatie ar trebuie sa aiba o politica interna in acest sens. Ea ar trebui sa includa criteriile dupa care se acorda cresterile salariale, perioada de timp care trebuie sa treaca de la angajarea unei persoane pana la momentul in care ar putea sa primeasca o marire, precum si procentele salariale intre care pot fi cuprinse aceste mariri.
In primul rand, cresterile salariale ar trebui aliniate cu nivelul in care sunt gestionate performanta si procesele de atingere a obiectivelor. De asemenea, ele trebuie sa fie in acord cu dimensiunile si cultura organizatiei, precum si cu industria de profil din care aceasta face parte. Astfel, inainte de asta, trebuie setate criterii de performanta care sa ii califice pe anumiti angajati, manageri sau lideri de echipa pentru a primi maririle salariale.
Performanta, un criteriu pentru acordarea maririlor de salariu
Daca sunt setate criterii de performanta in baza carora aceste mariri de salarii vor fi acordate, ele ar trebui sa se faca pe mai multe nivele. Asadar, inainte de a vorbi despre cresteri de salarii, este necesar sa se stabileasca valorile de productivitate care sunt sub asteptari, care sunt cele care se incadreaza in limita asteptarilor si care sunt cele care depasesc asteptarile.
In egala masura, cresterile salariale diferentiate ar trebui sa presupuna variatii de cel putin 2% intre nivele distincte de performanta. Unele companii urmeaza acest model si ofera cresteri de salarii mai mari angajatilor care au performante ridicate, peste asteptari, spre deosebire de persoanele care au rezultate mai scazute, carora le ofera acorda mariri mai reduse ca valoare. Unele organizatii aleg sa nu acorde mariri diferentiate in functie de nivelul de productivitate, pentru nu lasa loc de invidie intre angajati.
Cum trebuie comunicata o marire de salariu
Este foarte important ca angajatii sa stie care este contextul in care li se acorda o marire de salariu si ca acest lucru sa le fie comunicat intr-un mod cat mai eficient. Spre exemplu, este bine ca persoana careia i se mareste venitul sa stie daca acest lucru vine pe fondul unei politici organizationale, care presupune acordarea de astfel de beneficii dupa o anumita perioada de la angajare tuturor salariatilor sau daca este vorba despre o marire acordata in baza contributiei, meritelor si performantei.
Superiorul direct este cel care ar trebui sa ii comunice angajatului ca va beneficia de o marire de salariu, in cadrul unei sedinte particulare. In cadrul acestei discutii, este bine ca superiorul sa nu mentioneze despre mariri de salarii mai substantiale de care beneficiaza alti angajati si nici sa nu incerce sa justifice valoarea redusa a cresterii, decat in cazul in care salariatul solicita acest lucru. Totodata, productivitatea angajatului nu ar trebui sa fie comparata cu cea a altor colegi, atunci cand se incearca o eventuala justificare a procentului de marire salariala.
In cele din urma, sa nu uitam ca oamenii simt nevoia sa li se recunoasca meritele, mai ales atunci cand depun eforturi si isi fac treaba cu multa daruire. Pentru unii, cresterile salariale periodice, oricat ar fi de mici, reprezinta o masura prin care li se arata recunostinta din partea angajatorului. Acesta din urma ar trebui sa ii comunice constant angajatului ca ii este recunoscator pentru decizia de a ramane in organizatie si sa ii arate ca spera sa ii fie alaturi cat mai mult timp.
ECHIPA BIA HR