Definita ca un set complex de valori, traditii si practici (atat formale cat si informale), cultura organizationala a unei companii este extrem de greu de schimbat. Este nevoie de evenimente iesite din comun pentru ca un astfel de proces sa aiba loc. Pentru secolul in care traim, pandemia Covid-19 va ramane, probabil, printre putinele astfel de evenimente. La aproape un an de la declansarea acestei crize globale, foarte putine companii au ramas neafectate.
Liderii trebuie sa se schimbe (daca nu au facut-o deja)
Uitandu-ne la perioadele de recesiune si la crizele anterioare, putem fi aproape siguri de faptul ca pandemia prin care inca trecem ne va transforma vietile profesionale – nivelul de satisfactie pentru munca pe care o facem, increderea pe care o avem in cei cu care lucram si, nu in ultimul rand, comportamentul celor care conduc, vor fi afectate.
Desi la prima vedere ne-am fi asteptat ca distanta fizica, lipsa intercatiunilor directe, concedierile etc. provocate de pandemie sa aiba efecte dezastruoase asupra culturilor interne ale companiilor, realitatea se dovedeste a fi insa diferita. O analiza a peste 1,4 milioane de comentarii lasate de angajati din Statele Unite pe cunoscutul site glassdoor.com indica faptul ca acestia au evaluat pozitiv culturilor interne ale organizatiilor in perioada martie-august 2020. Analiza continutului acestor comentarii a indicat faptul ca foarte multe dintre ele se refereau la o imbunatatire a comunicarii la nivel de leadership. Cu alte cuvinte, liderii au comunicat mai mult si mai bine cu angajatii iar acestia au apreciat pozitiv schimbarea – in special onestitatea si transparenta celor aflati la conducere.
In continuarea acestei idei, un alt studiu realizat in aprilie 2020 a indicat ca mai mult de jumatate din cei 400 de lideri din zona resursele umane care au raspuns intrebarilor au apreciat in mod special eficienta in comunicare ca abilitate absolut esentiala pentru o cultura interna sanatoasa. Asta in contextul in care, asa cum arata o alta cercetare, angajatii acorda mai multa incredere informatiilor oferite de angajatori in contextul pandemiei Covid-19 decat celor oferite de autoritatile guvernamentale, media traditionale sau social media.
Dincolo de comunicare, comportamentul general al managerilor nu va fi uitat de catre angajati. In timpul perioadelor intens stresante, oamenii se intorc la instinctele lor de baza. Pe parcursul evolutiei pandemiei, am putut observa reactii extreme ale liderilor – unii au adoptat un comportament etic, sacrificand veniturile proprii si facand eforturi pentru a-si proteja si a-si mentine angajatii, pe cand altii au ales variante mai putin onorabile si lipsite de empatie. Consecintele acestor comportamente se vor vedea cu siguranta in momentul in care aceste companii vor avea nevoie sa atraga din nou angajati. Liderii care au demonstrat empatie, care au reusit sa mentina un nivel ridicat de energie in randul angajatilor, care au incurajat comunicarea deschisa in detrimentul uneia rigide, vor putea mentine si atrage in continuare forta de munca bine pregatita si motivata.
Separati dar impreuna
Contrat asteptarilor initiale, se pare ca munca de acasa nu a afectat cultura interna a organizatiilor si relatiile dintre membrii acestora atat de negativ. Cand vine vorba despre relatia angajatiilor cu munca pe care o depun, se pare ca pandemia a avut mai degraba rolul de a clarifica sau intari credintele si atitudinile deja existente.
Un studiu realizat de Quartz and Qualtrics, o companie care ajuta angajatorii sa imbunatateasca experienta angajatilor, a indicat ca 37% din cele 2,100 de persoane intervievate au simtit schimbari pozitive ale culturii organizationale. Doar 15% dintre respondenti au indicat contrariul. Cei intervievati au provenit din zone culturale variate – Hong Kong, Marea Britanie, Germania, Franta, Canada, Australia, Franta, Africa de Sud, Kenya, Nigeria si SUA. Acestia au raportat si o crestere a unor atitudini pozitive precum disponibilitatea de a oferi ajutor sau bunavointa.
Un alt element interesant subliniat de aceasta cercetare este o anumita apropiere a angajatilor. Chiar daca ii vedem mai putin pe colegi, situatia actuala ne-a oferit o perspectiva diferita, mai intima, asupra vietilor acestora. Animalele de companiei si copiii isi faca simtita prezenta in timpul conferintelor video iar ordinea sau haosul din spatiile in care lucram transpar si ele.
Nu toti angajatii resimt la fel aceste schimbari – numarul femeilor care au remarcat o schimbare pozitiva in ceea ce priveste cultura organizatilonala este cu 40% mai mic decat cel al barbatilor care au semnalat acest lucru. Mai bine de jumatate dintre respondentii barbati au declarat ca s-au simtit mai conectati cu organizatia din care fac parte, in timp ce doar 28% dintre angajate au putut afirma acelasi lucru. Foarte probabil, aceste diferente se datoreaza faptului ca femeile au fost mai puternic si mai negativ impactate. Cateva studii par sa indice acelasi lucru – faptul ca femeile au preluat mai multe din indatoririle legate de ingrijirea copiilor, acest lucru ducand la cresterea nivelului de oboaseala si stres la care se adauga scaderea eficientei si chiar instalarea unor dezechilibre care tin de sanatatea mintala.
Chiar daca cea mai mare a temerilor legate de posibilul colaps al culturilor organizationale nu s-a indeplinit, provocarea principala va fi de a mentine fenomenele pozitive pe termen lung. Desi profesionistii din HR cred ca organizatiilor lor au capacitatea de a persevera si de face fata crizei actuale, o intrebare ramana inca fara raspuns – la ce „normalitate” ne vom intoarce? Vor fi organizatiile capabile sau nu sa mentina schimbarile pozitive inregistrate in perioada de criza? Multi dintre acesti profesionisti nu cred ca organizatiile lor vor suferi o transformare culturala sau strategica cauzata de criza Covid-19. Desi aceasta perioada a demonstrat ca schimbarea este posibila, putin sunt cei care cred ca aceasta schimbarea este una suficient de profunda si sustenabila.
__________________________________________________
Surse:
https://sloanreview.mit.edu/article/how-companies-are-winning-on-culture-during-covid-19/
https://sloanreview.mit.edu/article/how-companies-are-winning-on-culture-during-covid-19/