Nu este un secret pentru nimeni ca traim intr-o lume in care ideea de competitivitate joaca un rol crucial. Astfel, fie ca vorbim despre domeniul sportiv, despre locul de munca sau despre mediul scolar, peste tot este nevoie sa facem fata unor cerinte si sa depunem efort pentru a ramane in joc si pentru a ne putea bucura de rezultate. Pana la un anumit punct, incurajarea competitiei este buna, deoarece ii determina pe indivizi sa ofere ceea ce au mai bun si sa lupte pentru a castiga. Totusi, la fel ca in aproape orice situatie, excesele nu sunt bune, asa ca nici competitia impinsa la extrem nu face exceptie de la regula.
Asadar, cand este bine sa incurajam competitivitatea la locul de munca, astfel incat ea sa fie un beneficiu pentru intreaga organizatie? Atunci cand se produce o deviere de la scopul final al competitiei, iar atentia cade pe mijloace si nu pe scopul final, astfel incat cei implicati ajung sa se gandeasca mai putin la lucrul pentru care lupta si mai mult la cei cu care lupta, e bine sa intelegem ca lucrurile nu au luat turnura dorita. Scopul competitivitatii la locul de munca trebuie sa fie acela de a-i mentine activi si motivati pe angajati, astfel incat atat ei sa aiba de castigat, la nivel individual, cat si organizatia din care fac parte.
Echilibrul dintre competitie si colaborare
O competitie sanatoasa este aceea care reuseste sa scoata la suprafata abilitatile personalului, care ii inspira pe angajati si care cultiva in ei dorinta de a creste, de a invata, de a trece la un nivel superior si de a obtine lucruri in beneficiul colectiv si individual. Acei angajati care se straduiesc sa avanseze si fac pasi importanti in cariera lor, cresterea lor fiind in acord cu tintele de performanta ale organizatiei din care fac parte, sunt cei care vor aduce si valoare companiei in care lucreaza. Totusi, nu oricine se simte confortabil intr-un astfel de mediu, astfel ca vor exista mereu si angajati care vor percepe competitia ca pe o intrecere generatoare de stres.
Atunci cand nu exista un echilibru intre competitie si colaborare, lucrurile pot aluneca pe o panta periculoasa, distructiva. Uneori, membrii aceleiasi echipe pot ajunge sa se ia la intrecere, facand orice pentru a obtine rezultate mai bune decat colegii, intr-un timp mult mai scurt, si punand accentul mai mult pe cantitate decat pe calitate. Astfel de situatii pot duce la conflicte in cadrul organizatiei sau in cadrul acelorasi echipe, iar rezultatul ar fi un mediu de lucru ostil, un loc in care angajatii nu ar mai veni cu tragere de inima si din care multi isi vor dori sa evadeze, pentru a scapa de factorul de presiune.
Lupta pentru atingerea obiectivelor
Pentru a evita situatiile in care colegii ajung sa se urasca si chiar sa apeleze la metode nepotrivite pentru a-si pune piedici reciproc, liderii organizatiei trebuie sa promoveze in randul angajatilor viziunea companiei ca ansamblu si rolul fiecarei echipe. Cand angajatii vor intelege ca nu lupta intre ei, ci pentru ei, pentru scopul echipei si organizatiei ca un intreg si ca nu exista perdanti in acest proces, atunci putem vorbim de o competitivitate sanatoasa. Liderii trebuie sa seteze obiective echipelor, iar fiecare reusita trebuie sarbatorita si recompensata, pentru a sublinia importanta contributiei aduse intregii organizatii.
La randul lor, obiectivele individuale sunt importante, insa de reusita fiecarui angajat depinde reusita tuturor, insa compararea rezultatelor angajatilor cu cele ale colegilor nu este o practica benefica, deoarece in loc sa ii incurajeze, le-ar provoca acestora mai multa frustrare. Ceea ce trebuie insa incurajat este imbunatatirea constanta a rezultatelor, astfel ca orice mica reusita trebuie apreciata, cu scopul de a atinge acel nivel de performanta pe care organizatia si l-a setat. Competitivitatea atrage succesul, insa doar atunci cand colaborarea este promovata ca fiind mijlocul prin care acesta poate fi castigat in mod colectiv.
ECHIPA BIA HR