Decizia de a angaja o noua persoana in companie, implica, la fel ca multe alte decizii de business, o serie de riscuri. Multe dintre companiile mari, cu vechime, au trecut macar o data prin experienta angajarii unei persoane nepotrivite, alegand candidatul care parea a fi cel ideal la interviu, dar care, pe parcurs, a inselat asteptarile in materie de performante sau de integrare.
Motivele pentru care un angajat nou se dovedeste a fi nepotrivit pot fi multiple. Acesta poate sa nu reuseasca sa stabileasca o relatie buna cu colegii sau cu clientii companiei sau poate sa dovedeasca un comportament nepotrivit ori sa aiba rezultate sub asteptari si sa nu se incadreze in criteriile de performanta impuse de fisa postului.
Implicatiile financiare
Una dintre consecintele directe ale angajarii unei persoane nepotrivite sunt de natura financiara. In primul rand, sunt luate in calcul costurile angajarii persoanei care se dovedeste a fi nepotrivite, cat si costurile necesare inlocuirii sale.
La acestea se adauga si pagubele financiare cauzate de potentiale oportunitati de business ratate din cauza noului angajat, iar ele pot creste direct proportional cu perioada pastrarii in companie a persoanei nepotrivite pe postul nepotrivit. In toata aceasta perioada, pozitia respectiva ar fi putut fi ocupata de o persoana care sa creasca afacerea, in loc sa aduca pagube.
Consecintele asupra celorlalti angajati
Dincolo de costurile financiare, angajarea unei persoane nepotrivite poate aduce si dezechilibru in cadrul echipei, precum si o intrerupere a fluxului normal de munca. Astfel, angajatii vechi vor fi nevoiti sa preia volumul de sarcini al noului venit, sa acopere si ceea ce el nu reuseste sa duca la bun sfarsit la timp.
In plus, pentru a face fata stresului cauzat de volumul de munca mai mare, vechii angajati ar trebui compensate. In caz contrar, moralul si productivitatea intregii echipe ar putea avea de suferit.
Reputatia companiei
Imaginea companiei, in ansamblul ei, este reflectata de calitatea angajatilor ei si de rodul muncii lor de zi cu zi. Acest aspect nu ar trebui subestimat, deoarece orice angajat, fie el si unul care a ocupat o pozitie pentru o perioada scurta de timp, este reprezentativ pentru reputatia organizatiei. Exista domenii in care este suficient un simplu contact al unui angajat nepotrivit cu un potential client pentru ca relatiile cu acesta sa fie definitiv compromise.
Asadar, avand in vedere consecintele pe care le implica angajarea unei persoane nepotrivite, este indicat sa se acorde o atentie deosebita procesului de recrutare, pentru a evita orice risc. Apelarea la o firma specializata in recrutare sau acordarea unei atentii deosebite in selectarea si testarea prealabila a candidatilor care aplica pentru o pozitie anume sunt doar cateva dintre metodele prin care o astfel de greseala poate fi evitata.
ECHIPA BIA HR