Una dintre marile provocari ale perioadei de vara o reprezinta, din perspectiva managerilor si liderilor unei organizatii, programarea concediilor de odihna ale angajatilor. Odata cu venirea sezonului cald, copiii iau vacanta, iar cei care au familii acasa isi doresc sa profite si sa petreaca mai mult timp liber cu cei dragi. Totusi, aceasta nevoie fireasca devine, nu de putine ori, un aspect dificil de gestionat de catre sefii de echipa sau de departament, avand in vedere ca productivitatea poate inregistra scaderi, daca mai multi angajati isi vor lua concedii in acelasi timp.
Conform legislatiei muncii, fiecare angajati are dreptul la un numar de zile libere pe an, iar nerespectarea acestui angajament din contract poate atrage conflicte intre salariati si angajator. Indeplinirea obiectivele de business, mentinerea satisfactiei clientilor la un nivel ridicat sau pastrarea productivitatii la cote apropiate de cele inregistrate in restul perioadelor anului nu ar trebui sa fie afectate de perioada concediilor de vara. Cu putin efort, coordonare si o strategie eficienta din partea liderilor din companie, acest lucru poate deveni realitate.
Medierea: Cum sa nu dezavantajam pe nimeni
In primul, trebuie sa luam in calcul faptul ca exista posibilitatea sa nu putem multumi pe toata lumea. In orice companie, exista sanse ca doi sau mai multi angajati sa solicite concediu in aceeasi perioada, iar cand asta se intampla, ar fi bine sa existe suficient timp la dispozitie pentru a discuta cu acestia si pentru a vedea daca exista posibilitatea ca ei sa isi reprogrameze vacantele. Acesta este si motivul pentru care este recomandat sa li se solicite angajatilor din timp, cu cateva luni sau saptamani inainte, sa isi anunte preferintele pentru perioadele de concediu.
Incurajarea discutiilor intre colegii care ocupa pozitii cu responsabilitati similare poate fi o metoda prin care acestia se pot pune de acord cu privire la perioadele de concediu, astfel incat fiecare angajat sa aiba un inlocuitor pe toata durata concediului sau de odihna. In felul acesta, avand posibilitatea sa isi planifice concediile de vara prin coordonarea cu preferintele colegilor, angajatii nu se vor simti ingraditi de lideri. In cazurile in care angajatii nu reusesc sa se puna de acord in ceea ce priveste concediile se poate ajunge la o mediere, pentru a se ajunge la un punct comun, care sa nu dezavatajeze niciuna dintre parti.
Flexibilitatea, cheia unei relatii armonioase intre angajat si angajator
Totodata, atunci cand este posibil si cand bunul mers al proiectelor nu poate fi periclitat, sarcinile angajatilor dintr-o echipa sa fie preluate de colegi cu competente similare. Aceasta tactica poate functiona cu succes mai ales in perioadele in care nu exista varfuri de productie, cand nu exista un volum de munca mare si, in special, cand vine vorba despre sarcini administrative, care nu necesita pregatire sau experienta specializata. Desi nu poate fi aplicata intotdeauna sau in orice domeniu, acest tip de „solidaritate” poate functiona cu succes si poate elimina aparitia unor situatii tensionate.
Flexibilitatea este un concept cu care multi angajatori incearca sa se promoveze atunci cand se afla in cautarea de talente. Acesta poate presupune o multitudine de practici, insa una dintre cele mai apreciate in randul angajatilor o reprezinta flexibilitatea privind programul. Astfel, o politica privind acordare unui numar mai mare de zile pe luna in care angajatii pot lucra de acasa sau a posibilitatii de a pleca mai devreme de la serviciu in zilele de vineri, ar fi extrem de apreciata si i-ar putea determina pe multi angajati sa fie mai motivati si mai productivi in orele petrecute la birou.
In concluzie, sa nu uitam ca nu trebuie sa transformam locul de munca intr-un mediu din care angajatii sa iti doreasca sa scape cu orice pret si cu orice ocazie, ci sa facem tot posibilul ca el sa fie perceput ca un loc in care au parte de intelegere si sunt apreciati pentru eforturile sau performantele lor.
ECHIPA BIA HR