Lucruri pe care un bun lider nu ar trebui sa le faca

In multe dintre articolele noastre anterioare am vorbit despre ceea ce inseamna un bun lider si despre ceea trebuie sa faca acesta pentru a aduna in jurul sau echipe bine inchegate si pentru a spori retentia talentelor si a oamenilor motivate. A venit acum momentul sa aducem in discutie un alt aspect legat de acest subiect, si anume lucrurile pe care un lider sau un manager nu ar trebui sa le intrebe sau sa le ceara niciodata oamenilor pe care ii coordoneaza.

Sa le ceara angajatilor sa minta

Oricat de dificil ar fi uneori, un manager, indiferent de nivelul sau de senioritate, trebuie sa spuna adevarul si sa fie de partea dreptatii. Acesta este si motivul pentru care un bun lider nu le va cere niciodata oamenilor din echipa sa sa spuna minciuni sau sa induca in eroare un furnizor sau un partener de business, sa falsifice documente sau sa faca lucruri aflate la limita legii. Totodata, la fel de neprotrivit este si ca un manager sa ii determine pe angajati sa se minta intre ei, pentru a justifica luarea unor decizii nepopulare sau pentru a ascunde adevaruri neplacute.

Sa nu isi asume responsabilitatea

Un bun lider trebuie sa isi asume responsabilitatea pentru rezultatele obtinute la nivel de echipa atunci cand ceva nu merge bine. Niciodata, sub nicio forma, acesta nu ar trebui sa acuze si sa invinovateasca oamenii din echipe, pentru ca asta ar genera o atmosfera tensionata, care i-ar putea indeparta pe angajati. Pana la urma, capitanul este cel care trebuie sa isi asume responsabilitatea pentru aducerea in siguranta la mal a navei, la fel cum un bun lider trebuie sa stie sa isi recunoasca neajunsurile si sa schimbe strategia atunci cand ea se dovedeste neprofitabila.

Sa ceara angajatilor sa isi anuleze concedii

Un lucru extrem de neplacut cu care un angajat se poate confrunta este ca managerul sa ii ceara sa isi anuleze un concediu anuntat cu saptamani sau chiar luni in avans. Atata vreme cat nu este vorba despre un angajat care ocupa o pozitie cu un asemenea grad de senioritate incat supravietuirea companiei sa depinda de el, solicitarea anularii unei vacante este nejustificata. Totusi, daca este imperios necesar ca un anumit angajat sa fie la munca intr-o perioada in care isi planuise un concediu, propunerea de anulare a acestuia ar trebui sa fie insotita de un pachet de compensatii financiare, care sa acopere costurile anularii biletelor de avion si cazarii la hotel. Mai mult, aceasta ar trebui sa fie lansata ca o propunere si sa nu fie o constrangere, sa nu fie impusa.

Sa le nege dreptul la concediu medical

Problemele de sanatate reprezinta un lucru extrem de frecvent, ceva care se poate intampla oricui, mai ales in sezonul de iarna, cand oricine poate lua o viroza sau o raceala, mai ales atunci cand calatoreste cu transportul in comun. Cu toate ca poate fi extrem de dificil pentru bunul mers al businessului in astfel de perioade, cand multi angajati se imbolnavesc, este nejustificat ca liderii sa le ceara acestora sa vina la munca, cand sunt atinsi de o urgenta medicala. In plus, in cazul virozelor, un angajat care vine la serviciu ii va molipsi si pe colegi, iar in absenta unei perioade de recuperare se va vindeca mai greu.

Sa ii constranga sa faca actiuni de caritate

In ultimele decenii, conceptul de CSR (Corporate Social Responsibility) a devenit din ce in ce mai popular, mai ales in companiile mari, care dispun de mai multe resurse. Acesta presupune incurajarea angajatilor pentru a se implica in actiuni de voluntariat care au un impact benefic asupra societatii din care fac parte. Acesta este un lucru extrem de bun, pentru ca toti trebuie sa constientizam ca putem ajuta la imbunatatirea lumii in care traim, impreuna, prin colaborare, cu un minim de efort, insa totul este regula doar daca este facut benevol de catre angajati si daca acestia nu se vor simti constransi de catre angajator sa doneze bani, timp sau energie, fara a-si dori neaparat asta.

In cele din urma, se cuvine sa amintim si faptul ca exista anumite atitudini complet nepotrivite cum ar fi ca liderii sa le spuna angajatilor ca trebuie sa asculte de ei, deoarece ei sunt sefii, fara a adresa prea multe intrebari, sa li se puna ca nu conteaza ce gandesc ei si ca trebuie sa stea peste program, sa li se ceara sa lucreze si din concediu sau sa li se ceara detalii despre viata personala.

ECHIPA BIA HR

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.