In contextul economiei actuale, cand profesionistii pot alege dintr-o gama variata de oferte disponibile pe piata muncii, angajatorii trebuie sa se reinventeze si sa invete sa ofere angajatilor si alte tipuri de beneficii decat cele financiare. De cele mai multe ori, flexibilitatea organizatiei in care lucreaza il poate determina pe angajat sa ramana fidel acesteia pentru o perioada indelungata si, cel mai important, sa fie motivat sa dea tot ce are mai bun la locul de munca si sa fie productiv.
Deadline-urile extrem de stranse, volumul de munca foarte mare, un management care da dovada de scepticism sau lucrul cu clienti rigurosi sunt lucruri care ii pot demotiva pe angajati pana in punctul in care isi vor dori sa se reorienteze catre alte oportunitati profesionale. Daca anumite lucruri nu pot fi schimbate sau negociate, intrucat ar periclita bunul mers al organizatiei, exista altele in privinta carora angajatorul ar putea fi mai flexibil, scopul fiind acela de a spori retentia talentelor existente si atragerea altora noi, prin promovarea acestor beneficii in cadrul procesului de recrutare.
Rezultatele bune nu se nasc intotdeauna sub presiune
Creativitatea, productivitatea sau inovatia sunt lucruri care nu se nasc intotdeauna sub presiune. Evident, angajatii trebuie sa isi cunoasca targeturile, sa stie ce obiective au de indeplinit si care este, punctual sau in cifre, scopul final al muncii lor. Spre exemplu, un numar mai mare de ore petrecute la birou nu inseamna intotdeauna o productivitate mai ridicata. De asemenea, anumiti oameni sunt mai activi in prima parte a zilei, in vreme ce pentru altii trezitul foarte devreme pentru a ajunge la serviciu poate fi extenuant si consumator de energie.
Asadar, in cazul in care este posibil si daca buna functionare a business-ului nu este afectata, angajatorul ar putea oferi salariatilor posibilitatea de a lucra dupa un program care sa il avantajeze. Spre exemplu, daca vorbim despre un numar mare de angajati care fac naveta, care depind de mijloace de transport pe distante lungi si daca productia nu depinde de prezenta salariatilor doar in anumite intervale orare la munca, angajatorul ar putea stabili inceperea programului de munca cu o ora mai tarziu. In felul acesta, toata lumea ar ajunge la serviciu in timp util, fara a face eforturi deosebite in acest sens.
Programul de munca flexibil
Un alt exemplu de politica de flexibilitate aplicata de anumiti angajatori este acela prin care angajatilor li se permite sa isi aleaga de la ce ora sa isi inceapa programul de munca, cu conditia sa petreaca la serviciu numarul de ore stabilit prin contract. Astfel, ei pot alege daca vor sa isi inceapa programul de la ora 8.00, de la ora 9.00 sau de la ora 10.00 dimineata. In felul acesta, angajatii au posibilitatea de a evita traficul de la orele de varf din marile orase, cei care au copii sa ii duca la scoala, iar celor care prefera sa termine programul mai devreme, sa vina mai devreme la serviciu.
Beneficiile mici sunt cele care aduc marile satisfactii. Lucruri aparent marunte, precum amenajarea unei sali de jocuri si relaxare la locul de munca, iesiri in echipa, programe de masaj gratuit pentru cei care presteaza munca de birou sau posibilitatea de a lucra de acasa in zilele cu volum scazut de munca completeaza sentimentul de bunastare al angajatilor si ii fac sa isi aprecieze mai mult jobul. O politica mai flexibila din partea angajatorului nu exclude evaluarile periodice de performanta la care sunt supusi angajatii. Pe termen lung, si ele pot aduce rezultate bune.
Daca ar fi sa tragem o concluzie, flexibilitatea angajatorului nu inseamna beneficii doar pentru angajati, ci si pentru organizatia care o ofera. Rigiditatea indeparteaza talentele, iar pe o piata libera, aflata in continua dezvoltare, oamenii au posibilitatea sa exploreze inainte de a fi nevoiti sa aleaga.
ECHIPA BIA HR