Succesul oricarei organizatii este bazat pe profit, iar profitul este rezultatul direct al bunelor performante. La randul lor, acestea reprezinta roadele muncii angajatilor, care trebuie sa fie evaluati periodic, pentru a putea tine evidenta rezultatelor pe care ei le au.
Revizuirea performantelor aduce beneficii atat angajatilor, cat si intregii organizatii in ansamblul ei. Evaluarile, fie ele anuale sau bianuale, ii vor ajuta pe angajati sa inteleaga ce au facut bine si ce au facut mai putin bine, iar celor din conducerea organizatiei acestea le vor servi la trasarea directiilor business.
In felul acesta, angajatii vor sti foarte bine ce asteptari exista in ceea ce ii priveste, vor primi feedback, laude sau critici legate de munca lor si vor avea o imagine mai clara a performantelor aduse de activitatea pe care o presteaza sau, de ce nu, a comportamentului pe care il au la serviciu.
Rasplatirea performantei si imbunatatirea rezultatelor slabe
De asemenea, evaluarile sunt importante pentru ca, gratie lor, vor putea fi identificati si rasplatiti cu mai multa usurinta angajatii cu adevarat performanti. Totodata, vor fi identificati si cei cu rezultate mai slabe si vor putea fi inclusi in programe de training si aprofundare, in vederea asimilarii unor noi cunostinte, care ii vor ajuta sa depaseasca neajunsurile ce au dus la o productivitate situata sub media echipei.
Pentru ca procesul de evaluare sa fie unul eficient, este nevoie si de o comunicare eficienta a rezultatelor, a motivelor pentru care se fac aceste evaluari si a punctelor care trebuie imbunatatite in cazul fiecarui angajat. Un plan de evaluari trebuie sa includa realizarea unui set de standarde de performanta si obiective pentru fiecare departament in prealabil.
Standardele de performanta si obiectivele
Standardele de performanta trebuie sa descrie asteptarile pe care organizatia le are de la angajati, in functie de pozitie si echipa din care fac parte. Obiectivele incluse in acest plan trebuie sa fie unele realizabile si sa fie adaptate in functie de specificul fiecarui post in parte.
Odata stabilite standardele de performanta si obiectivele, acestea trebuie comunicate angajatilor, astfel incat ei sa stie care sunt telurile pe care trebuie sa le urmareasca in decursul trimestrului sau anului in curs si sa stie la care sunt punctele ce vor fi analizate la urmatoarea evaluare.
Totusi, trebuie avut in vedere un aspect, si anume acela ca anumiti angajati pot reactiona defensiv si critic la evaluari. Tocmai de aceea este bine sa fie respectate cateva reguli de baza: evaluarea trebuie sa fie realista, onesta, completa, bazata pe performanta, nu pe personalitatea angajatului, iar acestuia din urma sa i se dea posibilitatea de a fi ascultati.
ECHIPA BIA HR