Nimanui nu ii place sa dea vesti proaste, deoarece acest lucru poate genera tensiune, conflicte, nesiguranta, poate afecta starea de spirit a celor din jur si poate demotiva. Lucrurile sunt inca si mai delicate cand vestile proaste trebuie livrate intr-un context de business. Totusi, uneori trebuie sa le aducem la cunostinta angajatilor si lucruri mai putin placute, iar in astfel de momente strategia de comunicare joaca un rol esential.
Fie ca este vorba despre o schimbare impusa de impredictibilitatea din piata, de o reorganizare interna care ar putea implica relocarea unor angajati pe alte proiecte sau de reduceri de costuri, este bine ca o astfel de situatie sa fie folosita ca o ocazie pentru a consolida increderea personalului in organizatia din care fac parte. Daca informarea este facuta intr-o maniera menita sa intareasca legatura dintre angajat si angajator, organizatia poate sa renasca in urma unei crize, sa-si fidelizeze personalul si sa devina mai puternica.
Pregatirea
Inainte de a sustine orice prezentare in fata angajatilor, este fundamental sa existe o pregatire prealabila. Aceasta implica acumularea unui volum suficient de informatii, astfel incat sa poate fi lamurite orice neclaritati pe care angajatii le-ar putea avea. In momentul in care se face comunicarea, trebuie sa ne asteptam ca vor exista si intrebari, iar cu cat raspunsurile la acestea vor fi mai clare si mai elaborate, va scadea gradul de incertitudine si riscul aparitiei zvonurilor si a raspandirii de informatii eronate.
Si pentru ca tot am amintit de informatiile incorecte care s-ar putea raspandi in randul angajatilor, trebuie sa mentionam si ca un prim pas pentru evitarea acestui lucru este sa se actioneze cu transparenta. Oricat de neplacute ar fi, adevarurile trebuie spuse, iar „indulcirea” situatiei, amanarile sau chiar ascunderea vestilor proaste nu vor face decat sa inrautateasca situatia. Adevarul iese intotdeauna la iveala, iar atunci cand asta se intampla pe cai neoficiale sau prea tarziu efectul generat este stirbirea credibilitatii.
Onestitate si transparenta
Infruntarea in mod direct a realitatilor dure si comunicarea cu onestitate a vestilor proaste va spori sentimentul de siguranta in buna-credinta si sinceritatea liderilor. Atunci cand vestile proaste sunt comunicate fata in fata, limbajul non-verbal joaca un rol extrem de important. Desi trebuie sa arate implicare si grija fata de angajati, cel sau cei care livreaza informatiile nu trebuie sa dea nicio clipa impresia de nesiguranta sau de neputinta, pentru ca astfel se vor semana aceleasi sentimente si in randul receptorilor vestilor proaste.
Mesajele neclare sau care pot lasa loc de interpretari nu vor reduce impactul vestilor proaste asupra angajatilor ci, dimpotriva, vor amplifica starea de incertitudine pe care o schimbare negativa o poate genera. Acesta este si motivul pentru care este bine ca angajatilor sa li se explice cum a fost luata o decizie, deoarece doar intelegand mecanismele procesului decizional acestia vor fi mai receptivi la eventualele consecinte nefavorabile.
In cele din urma, trebuie sa amintim si de faptul ca asumarea responsilibitatii pentru deciziile luate, oricat de transante ar fi ele, este vitala. De asemenea, solicitarea feedbackului poate fi o buna ocazie pentru a afla daca strategia de comunicare a fost eficienta, dar si pentru a inchega relatia angajat-angajator.
ECHIPA BIA HR